همه آنچه در مورد پهباد Drone باید بدانید؛کاربردها، قیمت و قوانین موجود در ایران

همه آنچه در مورد پهباد Drone  باید بدانید؛کاربردها، قیمت و قوانین موجود در ایران

پهپاد سالهاست که بوجود آمده است، و به مقاصد مختلفی به کار گرفته می شود و در موقعیت های مختلفی می تواند مفید واقع شود. پهپادها اخیرا بسیار معروف و محبوب شدند و در زمینه های مختلفی کاربرد پیدا کرده اند. اما در ابتدا، بیایید به این سوال اصلی پاسخ دهیم که : پهپاد چیست و چطور می توانیم آن را تعریف کنیم؟
کلمه "پهپاد" معانی مختلفی دارد. این کلمه در زبان انگلیسی به معنای Drone است که از Dran می آید که به معنای زنبور نر است. وقتی از کلمه پهپاد به معنای یک وسیله الکتریکی استفاده می کنیم منظورمان یک هواپیمای بی خلبان کنترلی است.
پهپاد به معنای هر هواپیمای بدون سرنشینی است که از راه دور هدایت می شود!





پهپاد پیشرفته ترین وسیله در زمینه هوانوردی، الکترونیک و روباتیک است. در این مقاله باهم بیشتر راجع به این وسیله شگفت انگیز می خوانیم و با کارکردهای مختلف آن، انواع آن و آینده این وسیله ها آشنا می شویم.



پهپادها چگونه کار می کنند و ویژگی های اصلی آنها چیست؟

به منظور درک اینکه پهپادها چگونه کار می کنند، باید در مورد برخی مفاهیم پایه ای ساختار پهپادها بیشتر بدانیم.
پهپاد از ترکیب یک سری مواد سبک ساخته شده است تا وزنش کم باشد و به راحتی پرواز کند. پهپاد می تواند به ابزارهای مختلفی مجهز شود، مثل دوربین، GPS، سیستم هدایت، سنسور و از این قبیل موارد.
پهپاد ها در سایز و شکل و عملکردهای مختلفی وجود دارند. اکثر مدل های امروزی پهپادها، بسیار ساده از روی زمین بلند می شوند و کنترلی هستند. پهپادهای تجاری در سایزهای کوچک و ساختارهای ساده وجود دارند، که اغلب این پهپادها برای کودکان نیز مناسب هستند زیرا کنترل کردن آنها آسان است.





در شکل و ساختار پهپادها تفاوت هایی وجود دارد اما اجزای ضروری هر پهپاد شامل قاب موتور ضدآب، موتورهای کنترلی برای پرواز، فرستنده و گیرنده، پروانه، باطری ها و هر نوع منبع انرژی دیگر می شود.
این آکروبات های کوچک هوایی قادرند تا ابزارهای متعددی را با خود حمل کنند.
چیزی که این پرنده های بی سرنشین را برجسته می کند، قابلیت پروازشان است. پهپادها پروازی پایدار دارند، در حالی که در هوا معلق اند. اینکه تا چه اندازه دور بتوانید پهپاد خود را پرواز دهید بستگی به فضایی دارد که آن را پرواز می دهید.
می توانید یک پهپاد را زمانی که از دید شما خارج است هم، از دور به پرواز در بیاورید، اما با این کار ممکن است به شخصی صدمه بزنید، یا به پهباد ضربه وارد کنید.
وقتی به سراغ یک پهپاد تجاری برای سرگرمی می روید، بدانید که آنها فاصله های کمی را پرواز می کنند و همچنین زمان پروازشان محدود است. عکس این داستان برای پهپادهای پیشرفته صادق است، که در ارتش و نقشه برداری کاربرد دارند و می توانند ساعت ها در هوا معلق بمانند و از فاصله های بسیار دور کنترل شوند.



کاربردهای پهپاد

پهپادها در زمینه های مختلفی کاربرد دارند و توانایی های شان هیچ محدودیتی ندارد. برای همین زمینه کاربردهای آنها متعدد است و استفاده های زیادی از آن در سراسر دنیا می شود.





میکرو پهپادها به خاطر سایز بسیار کوچک شان در گستره زیادی کاربرد دارند.

زمینه های اصلی کاربرد پهپاد
جستجو و نجات: پهپادها برای تحقیقات و عملیات نجات بسیار مفیدند. برای مثال، در خاموش کردن آتش به کار می روند تا بتوان مشخص کرد که چه میزان گاز CO و CO2 در هوا باقی مانده است. زیرا به تجهیزات اندازه گیری خاصی مجهز هستند.
امنیت: بسیاری از مسئولین از پهپادها برای حفاظت از مردم در مواقع ضروری استفاده می کنند. برای مثال، پهپادها قادرند تا اقدامات امنیتی مختلفی را هماهنگ کنند و شواهد را نیز حفظ کنند.
بازرسی: اکثر سیستم ها مثل خطوط انتقال نیرو، توربین های بادی و خطوط لوله می توانند توسط پهپادها کنترل شوند.
نظارت: پهپاد می تواند از آسمان تمام اتفاق ها را ضبط کرده و تحلیل نماید. برای همین در رخدادهای عمومی بسیار کاربرد دارد. در فیلم برداری از جوامع اعتراضی و حتی شک برانگیز، بسیار به کمک پلیس می آید.
علم و دانش: پهپادها در کارهای تحقیقاتی کمک زیادی به دانشمندان می کنند و می توانند شرایط مختلف طبیعت یا محیط های خاص را از فراز آسمان رصد کنند. برای مثال، پهپادها در حفاری های باستانی، در اتفاقات هسته ای، در نظارت بر یخچال های طبیعی و نظارت بر فوران آتشفشان ها به کار گرفته می شوند.
تصویر برداری و فیلم برداری هوایی : پهپادی که به یک دوربین HD مجهز باشد، عکس های جذابی می گیرد و می تواند از فاصله ای زیاد عکس هایی با کیفیت بگیرد.
نقشه برداری و GIS: به کمک طیفی از دوربین ها و اسکنرهای لیزری، پهپادها می توانند نقشه های 3بعدی بسیار با کیفیت تولید کنند. بنابراین، در زمینه های مختلفی کاربرد خواهند داشت، مثل نقشه برداری و کشاورزی.
محموله های بدون سرنشین: پهپاد ها همچنین در تحویل بسته های سبک کاربرد دارند. از این طریق، می توانید کالاهای خود را هوایی و با امنیت بیشتر و با کمترین آسیب به محیط زیست جا به جا نمایید.
علاوه بر تمام این زمینه های کاربردی پهپادها، آن ها در مهندسی، ساخت و ساز، هوا نوردی، صنایع دریایی، بازاریابی، صنعت بیمه، حفاری، هواشناسی، آموزش و غیره کاربرد دارند. امروزه اکثر سازمان های دولتی، شرکت های خصوصی و دیگر موسسات پهپادهای خصوصی خود را دارند.





در کنار این کارهای جدی که پهپاد ها از عهده آن بر می آیند، به خاطر سایزهای کوچکی که دارند مثل میکرو پهپاد، برای اهداف سرگرمی نیز کاربرد دارند. امروزه استفاده شهری از پهپادها به یک امر کاملا طبیعی است و می توانید آنها را به صورت قانونی در اینترنت خریداری نمایید.
کنترل آنها بسیار آسان است، و با اخذ مجوزهای لازم می توانید از آن استفاده نمایید. بهترین راه برای سرگرمی است و مردم سراسر دنیا از به پرواز در آوردن پهپادها لذت می برند.



بهترین پهپادهای 2016


امروزه پهپادها بسیار محبوب شده اند، و محبوبیت شان روز به روز درحال افزایش است.





اگرچه مدل های زیادی در بازار وجود دارد، بعضی از آنها نسبت به بقیه ارجحیت دارند. در ادامه بهترین مدل های موجود را با هم می بینیم:
Phantom 4 این بهترین مدل پهپاد موجود در بازار است. این مدل در مارچ 2016 به بازار ارائه شد و این توانایی را دارد که از موانع عبور کند. برخی معتقدند که این مدل اولین نسخه از هوش مصنوعی است. همچنین دوربین آن 4K است که بهترین تصاویر تا به امروز را می تواند بگیرد. قیمت حدودی این مدل در بازار تهران حدود 5 میلیون تومان است.

GoPro Karma Drone این مدل هنوز به بازار عرضه نشده است و نمی دانیم که چه موقع عرضه خواهد شد. می دانیم که این مدل نیز دوربین 4K دارد و به آخرین ابزار مجهز است. مطمئنا یکی از بهترین پهپادهای معرفی شده خواهد بود.

Phantom 3 4K این پهباد، به روز شده پهباد Phantom 3 است. همانطور که حتما می دانید، بیشترین توجهات به سمت دوربین می رود. این مدل دوربین بهتری دارد. این پهپاد موجود است و قیمتی حدود 3 میلیون تومان دارد.

Parrot Disco این مدل در اواخر 2016 قرار بود که به بازار عرضه شود. این مدل یک موتور الکتریکی دارد اما می تواند 45 دقیقه با حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. همچنین این پهپاد دوربینی با کیفیت 14 مگاپیکسل و 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد. این پهباد می تواند به کمک تلفن هوشمند نیز کنترل شود. قیمت این مدل هنوز معلوم نیست.

AirDog Auto-Follow Drone تاریخ عرضه این مدل پایان April سال 2016 تعیین شده بود. این پهپاد کنترلی نیست اما مجهز به یک ردیاب است که می تواند دنبال تان کند. این پهپاد هیچ سیستمی برای جلوگیری از موانع ندارد، برای همین باید مراقب تصادفات باشید.


در ایران نیز تهیه این پهپادها ممکن است. می توانید از اینجا قوانین مربوط به خرید پهپادها را بخوانید. با جستجویی ساده در اینترنت نیز می توانید پهپادها را به صورت آنلاین خریداری نمایید.



آینده پهپادها

امروزه پهپادها بسیار محبوب شدند و کاربردهای آنها بی شمار است. در آینده، آنها پیشرفت می کنند و کاربردهای بیشتری پیدا می کنند. حتی امروزه هم برای انتقال کالا ها به مکان های دور مورد استفاده قرار می گیرند. در آینده، انتظار داریم که پهپادها همین کار ها را هم به نحوه بهتری انجام دهند.
گمانه زنی های زیادی برای قابلیت های پهپادها آینده متصور می شوند. پررنگ ترین آنها در زمینه انتقال بسته ها است. آمازون در حال تست کردن Amazon Prime Air است. بدین معنا که وقتی یک بسته را سفارش می دهید، ظرف کمتر از 30 دقیقه به دستتان می رسد و دیگر نیازی نیست تا چند روز صبر نمایید.





اگرچه این سرویس هنوز در اختیار کاربران قرار نگرفته است، اما قول آن داده شده است و ظرف چند سال آینده آمازون به این هدف خود نیز می رسد. طبق گفته این شرکت، 87% از بسته های این شرکت وزنی حدود 2.2 کیلوگرم دارند و ابعادی بسیار کوچک دارند که این ویژگی ها باعث می شود تا انتقال آن ها با پهپاد شدنی باشد.
شرکت Zookal، که یک فروشنده کتاب درسی در استرالیا است، یک ایده مشابه دارد. او نیز می خواهد کتاب های خود را با پهپاد به دست مشتریانش برساند. از طرفی این سرویس کمی پیشرفته تر از Amazon Prime Air است. در این روش، پهپاد نیازی ندارد تا فرود آید. تا جایی پایین می آید که مستقیم به دست مشتری برسد. فرد تحویل گیرنده بسته می تواند با گوشی هوشمند خود پهباد را هدایت کند.





حقیقت این است که کسب و کارهای جدید، کارمندانی که برای برنامه نویسی و نگهداری پهپاد آموزش دیده اند را ارتقا می دهند. اینگونه انتظار می رود که پهپادها، استخدام انسانها را کاهش می دهد. بنا برهمین موضوع اکثر کسب و کارها قصد دارند تا از پهپادها برای تسهیل خدمت رسانی شان استفاده نمایند. این بدین معناست که در آینده ای نزدیک شاهد پهپادهای زیادی بر فراز آسمان هستیم.
ویژگی هایی که پهپادها دارند قطعا به روز خواهد شد. برای مثال، پهپادهای آینده حتما دوربین و فضای ذخیره سازی بهتری خواهند داشت. به بیان دیگر، حتما تعدادی از آنها قادر خواهند بود در شب نیز تصویر برداری نمایند که این ویژگی بسیار به درد ارتش خواهد خورد. همچنین مواد سازنده پهپادها نیز تغییر خواهند کرد. حتما شاهد موادی سبک تر که قدرتی بیشتر از مواد فعلی داشته باشند، خواهیم بود. پهپادهای آینده که احتمالا به موتورهای الکتریکی کاراتری مجهز می شوند، با سرعت بیشتر و زمان طولانی تری قادر به پرواز خواهند بود.
نمی توانیم از کاربرد پهپادهای آینده در ارتش چشم پوشی کنیم. احتمالا جانشین جنگنده های کنونی خواهند شد. بنابراین شاهد تعداد کمتری کشته خواهیم بود.





همانطورکه می دانید، پهپادهای آینده در نجات انسان ها بیشتر بکار گرفته خواهند شد. همچنین پهپادهای کوچک قادر خواهند بود تا از دشمنان عبور کنند و اطلاعات ارزشمند را برای مان بیاورند. در کل این پهپادها قادر خواهند بود تا اطلاعات مورد نیاز ارتش ها را جمع آوری نمایند، برای همین دیگر نیازی به جاسوسی و ماهواره های جاسوسی نیست.


تاریخ درج: 1395/11/25
دانلود مقاله