کدام زبان برنامه نویسی وب را یاد بگیرم؟

کدام زبان برنامه نویسی وب را یاد بگیرم؟

زبان PHP؟ ASP؟ تمام گزینه هایی که یک فرد باید در انتخاب زبان برنامه نویسی تحت وب مد نظر قرار دهد چیست؟ چرا برخی زبان ها همیشه در اکثر برنامه ها کاربرد دارند؟ در این مقاله به سوال و جواب هایی می پردازیم که هر برنامه نویس باید از خود بپرسد، قبل از آنکه زبانی را انتخاب کند.
از زمان مطرح شدن اینترنت، برنامه نویسی تحت وب به یک مهارت پر متقاضی تبدیل شد. با بروز جوامع مبتنی بر وب، برنامه نویسی تحت وب به یکی از ترندهای مطرح تبدیل شد. آموزشگاه های برنامه نویسی و بسیاری از سایت های آنلاین شروع به آموزش این مهارت کردند و یادگیری زبان برنامه نویسی تحت وب را به مهارتی آسان و قابل دستیابی تبدیل کردند.
مهم تر از یادگیری برنامه نویسی تحت وب، یادگیری صحیح آن است. چندین عامل در انتخاب صحیح زبان مورد نیاز دخیل هستند. در ادامه با هم یاد می گیریم که چگونه زبان برنامه نویسی تحت وب مناسبی را انتخاب نماییم:



1- زبان "مناسب" را تعریف کنید.



برنامه نویسی_وب


انتخاب کردن زبان صحیح و مناسب می تواند کمی گمراه کننده باشد. این بدین معنی است که زبان اشتباه نیز وجود دارد. در حالی که ممکن است برخی زبان های برنامه نویسی نیازهای برنامه نویسان را بر طرف نکند، اکثر مواقع روش های گوناگونی وجود دارد که به خروجی مناسبتان دست یابید.
این موضوع به طور خاص در مورد برنامه نویسی تحت وب بیشتر مطرح می شود. زبان هایی وجود دارد که تمرکز اصلی آنها بر روی وب است مثل JavaScript، همچنین زبان هایی نیز وجود دارد که اهدافی عمومی تر دارند مثل جاوا. ما تمرکزمان را بر روی سوال هایی جمع می کنیم که شما باید از خودتان بپرسید تا بتوانید زبان برنامه نویسی تحت وب مناسب را انتخاب نمایید.



2- یادگیری کدام زبان برنامه نویسی آسان است؟



برنامه نویسی وب


تشخیص اینکه چه زبانی برای شما آسان است به گذشته تان ربط دارد. اگر تجربه برنامه نویسی با زبان های پایه مثل HTML را داشته باشید، درک پایه ای از syntax و layout دارید. البته که استعداد یادگیری افراد، متفاوت است!
اما زبان های اصلی برنامه نویسی تحت وب بسیار از باقی زبان ها آسان تر هستند. برای استفاده ای آسان به زبانی نیاز دارید که کتابخانه و چارچوب داشته باشد، ساخت یافته باشد. هرچه قدر که syntax های یک زبان ساده تر باشد، یادگیری آن هم آسان تر خواهد بود. بازی هایی مثل Minecraft و DIY Flappy Bird برنامه نویسی را مفرح می کنند و همچنین از این طریق کودکان نیز می توانند برنامه نویسی یاد بگیرند. در ادامه چند زبانی که از نظر مبتدیان جذاب است را می بینیم:

زبان جاوا اسکریپت
شی گرا
پویا
کاربردی
ساخت یافته
دارای کتابخانه های متعدد
نیاز به کامپایلر ندارد.

زبان Ruby
زبان سطح بالا
فشرده و مختصر
چارچوب Ruby on Rails
Multi-Paradigm

زبان PHP
منابع زیاد (متن باز)
پویا
دارای محیطی منعطف



3- کدام زبان برنامه نویسی تحت وب محبوب تر است؟


محبوبیت یکی از کلیدهای اساسی در انتخاب زبان برنامه نویسی تحت وب مناسب می باشد. اکثر افراد زبان هایی را انتخاب می کنند که بیشتر از همه استفاده می شود.
انتخاب بر اساس محبوبیت 2 فایده اصلی دارد: بازار کار مناسب و منابع زیاد برای جستجو و برطرف کردن سوالات. در برنامه نویسی تحت وب، زبان های محبوب به شرح زیر است: جاوا اسکریپت: بسیار پر قدرت است، یادگیری آن آسان است و کاربرد وسیعی دارد. جاوا اسکریپت، در اکثر مرورگرها پشتیبانی می شود. طبق تحقیقات اخیر مشخص شده است که جاوا اسکریپت، زبان های برنامه نویسی PHP و جاوا را در میزان محبوبیت پشت سر گذاشته است. زبان هایی مانند Node.js که در محیط سمت سرور کاربرد دارند، از زبان جاوا اسکریپت به عنوان Backbone استفاده می کنند.
جاوا: جاوا را با جاوا اسکریپت قاطی نکنید. جاوا یک زبان برنامه نویسی با قدمت طولانی در دنیای برنامه نویسی است. 20 سال است که در حال استفاده است و انجمن های بسیار زیادی در مورد جاوا فعال هستند.
سی شارپ: این زبان لزوما زبان برنامه نویسی تحت وب محسوب نمی شود. در اصل یک زبان برنامه نویسی عمومی است. برخی اپلیکیشن های ASP.Net مبتنی بر ویژگی هایی از سی شارپ هستند. اکثر اپلیکیشن های ASP.Net در محیط Visual Basic یا C# نوشته شده اند. زبان برنامه نویسی سی شارپ به عنوان یک زبان پرکاربرد در ایران شناخته می شود و بسیاری از تیم های برنامه نویسی از متخصصانی با این مهارت استفاده می کنند.
بهتر است که یک زبانی که از میزان کمتری محبوبیت برخوردار است را نیز یاد بگیرید. زبان هایی مثل PHP، Ruby و Python از محبوبیت کمتری نسبت به JavaScript و جاوا برخوردارند.
البته دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می کند Python بسیار مفید است. از آنجایی که در بازار کار، تقاضای زیادی ندارد، توان رقابتی تان در بازار کار را کم می کند. تقاضا برای نیروی کار جاوا زیاد است، اما متخصصین جاوا هم زیاد هستند.



4- کدام زبان برنامه نویسی تحت وب همه فن حریف است؟


اگر هدفتان استخدام باشد، این ویژگی برای تان نقشی کلیدی دارد. با این اوصاف بهترین چیزی که باید یاد بگیرید، زبان برنامه نویسی است نه لزوما زبان برنامه نویسی تحت وب. زبان هایی مثل java، C#، C و پایتون برای رفع نیازهای برنامه نویسی کافی هستند.
چیزی که زبان پایتون را از بقیه متمایز ساخته این است که ذاتا برای اهداف عمومی کاربرد دارد. درحالی که زبانی مثل جاوا اسکریپت با آنکه در بعضی از محیط های غیر وب هم کاربرد دارد اما بیشتر برای توسعه وب استفاده می شود.
برای انتخاب زبان برنامه نویسی تحت وبی که اهداف عمومی را پوشش دهد، باید به سراغ زبان های همه فن حریف بروید!
این زبان ها مهارتی مفید برای کسب شغل در آینده محسوب می شوند. syntax های این زبان ها با زبان های دیگر مشترک هستند بنابراین فرصتی فراهم می کنند که به راحتی می توانید به سراغ یادگیری زبانی دیگر نیز بروید.



5- منابع یادگیری برای زبان های برنامه نویسی تحت وب


در این عصر ارتباطات، اگر بخواهید چیزی یاد بگیرید، تنها نیستید. فروم ها، دوره ها و خبرگان در محیط مجازی از هر کجای دنیا در دسترس هستند. برای زبان های برنامه نویسی تحت وب، بهترین منابع سایت ها، دوره ها و ابزارهای خاص هر زبان هستند. به دنبال زبانی با تعداد زیاد فریم ورک و کتابخانه باشید. کتابخانه و فریم ورک ها توسعه و فرآیند یادگیری را راحت تر می کنند. Ruby و JavaScript از این قبیل محسوب می شوند.
انتخاب زبان های Open-Source باعث می شود که منابع منسجم تری در دسترس شما باشد. برای مثال PHP که یک زبان Open-Source است و Ruby نیز که Open-Source است و با فریم ورک Ruby on Rails ترکیب شده است، کاربردی راحت دارد و به ابزار زیادی نیز مجهز است.



6- از چه پلتفرمی استفاده می کنید؟





درحالی که Windows، macOS و Linux سیستم عامل های متداولی محسوب می شوند، لپ تاپ های Chromebook در حال محبوب تر شدن هستند. این کامپیوتر های فوق سبک، مجهز به Chrome OS یا Chromium OS هستند. Chrome OS محیطی مناسب برای زبان های برنامه نویسی پایه مثل HTML است نه زبان های برنامه نویسی فنی.
برای برنامه نویسی های خیلی سخت نیاز به ماشین های مجازی یا سیستم بوت دوگانه با توزیع لینوکس دارید. Linux distros سطح بالایی از سفارشی سازی را ارائه می دهد و بر پایه UNIX بنا نهاده شده است. macOS مجهز به اجزای UNIX است که آن را به محیطی درجه یک برای برنامه نویسی تبدیل کرده است. اپل برای برنامه نویسان، محیطی یکپارچه و مجهز به ابزارهای لازم برای برنامه نویسی در سیستم عامل macOS به نام Xcode تهیه کرده است که واسطی است برای اجرا کردن کدهای Swift، Objective-C و C/C++ است. Windows رتبه اول در میزان محبوبیت سیستم عامل ها را به خود اختصاص داده است. قابلیت انطباق بالای ویندوز، او را به محیطی مناسب برای برنامه نویسان تبدیل کرده است.
اگر از زبان برنامه نویسی مانند C استفاده می کنید، به کامپایلری نیاز دارید که یا بر روی Linux کار کند و هم مبتنی بر ویندوز باشد. کاربران macOS یا به استفاده از Xcode نیاز دارند، که امکان بوت همزمان با یک سیستم عامل سازگار را داشته باشد، یا یک ماشین مجازی.



7- مقایسه Front-End و Back-End





می خواهید Front-End برنامه نویسی کنید یا Back-End؟ اگر تمایل تان به Front است، به سمت جاوا اسکریپت بروید. Facebook، Google، Amazon و Wikipedia همه از جاوا اسکریپت برای Front-end استفاده می کنند. برای Back-End چند انتخاب دارید. می توانید سراغ، Python، Java، C، C++ یا PHP بروید.
زبان های Perl، ASP . Net، Scala، Hack و Ruby را نیز فراموش نکنید. یادگیری JavaScript برنامه نویسان را برای برنامه نویسی Front-End آماده می کند و همچنین می توانند برای Back-End از Node.JS استفاده کنند.
برنامه نویسان Front-End باید فریم ورک های EmberJS و AngularJS را یاد بگیرند. برنامه نویسان Back-End از زبان های دیتابیس محور سود می برند مثل SQL Server. برنامه نویسان Full Stack باید هم Front-End بلد باشند و هم Back-End. پس به زبان هایی که هم در سمت کلاینت و هم سمت سرور کاربرد دارند، نیاز دارند تا بتوانند Fullstack برنامه نویسی کنند.



8- هدفتان از برنامه نویسی چیست؟

در نهایت انتخاب زبان برنامه نویسی تحت وب مناسب، وابسته به هدف است. آیا زبان برنامه نویسی تحت وب را برای اهداف شخصی و دانشگاهی یاد می گیرید یا برای پیوستن به بازار کار؟ اگر هدف تان رفتن به محیط کار است، وقت و پول تان را برای یادگیری یک زبان مناسب هزینه کنید.
اگر برنامه نویسی را برای تفریح یا پروژه های شخصی می خواهید یاد بگیرید، با یک زبان ساده شروع کنید. یک زبان برنامه نویسی Open-Source بسیار برای این هدف مناسب است و منابع زیادی در اختیارتان قرار می دهد.

تمرکز بر یافتن شغل:
سرمایه گذاری پول و زمان

تمرکز بر اهداف شخصی:
زبان های رایگان و Open-Source
یادگیری آسان


نتیجه گیری:
از خودتان این سوالات را بپرسید و بفهمید که چه زبانی برای تان مناسب تر است. بنا بر نیازتان احتمالا مجبور به انتخاب منابعی برای یادگیری هستید از کلاس های حضوری تا منابع آنلاین موجود در سرتاسر اینترنت.
ما در سماتک در مسیر یادگیری تنهایتان نمی گذاریم.

مشاهده اطلاعات دوره Ms .Net Fundamentals C#

مشاهده اطلاعات دوره Programming C#1
مشاهده اطلاعات دوره دوره ADO.NET Entity Framewrok 6



تاریخ درج: 1395/11/16
دانلود مقاله