10 ابزار مفید برای علاقمند کردن کودکان به برنامه نویسی

10 ابزار مفید برای علاقمند کردن کودکان به برنامه نویسی

در سال های گذشته معمولا کودکانی را که از استعدادهای متمایز با همسالان خود برخوردار بودند، دچار بلوغ زودرس می دانستند اما امروزه کمتر از این واژه استفاده می شود. در این دوره اکثر کودکان به دستگاه های دیجیتالی علاقه داشته و خیلی سریع کار کردن با آنها را یاد می گیرند.
کامپیوترها و موبایل های هوشمند برای کودکان معمولی، ابزارهای سرگرم کننده محسوب شده و آنها در سنین بالاتر درباره این ابزارها آموزش می بینند. جلب توجه کودکان به برنامه نویسی ممکن است کمی زمان بر باشد چرا که منطق به کمی توسعه ذهنی نیاز دارد. بنابرین ابتدا باید روی جنبه هایی از قبیل تصور و خلاقیت متمرکز شد. در ده ابزاری که در ادامه معرفی شده اند، از ابزارهای خلاقانه برای علاقمند کردن کودکان به برنامه نویسی استفاده شده است.
برای نمایش پتانسیل آموزش خلاقانه در افزایش علاقه کودکان، به سخنان «کونراد ولفرام» در برنامه «سخنرانی تد» توجه کنید. شاید این مساله تا حدودی به موضوع بحث ما ارتباط نداشته باشد اما برای درک اینکه چرا کودکان یا حتی خود ما علاقه خود به ریاضیات را از دست می دهیم آن را تماشا کنید. این سخنرانی لزوم خارج کردن دستورات از ساختار خشک و به کارگیری آنها در زندگی روزمره را نیز توضیح می دهد. سخنران این برنامه از به کارگیری برنامه نویسی برای تدریس ریاضیات دفاع کرده و آن را وسیله ای برای افزایش جذابیت این موضوع می داند.



10 ابزار که به یادگیری خلاقانه برنامه نویسی کمک می کنند!

در ادامه ابزارهایی را بررسی می کنیم که از برنامه نویسی تا بازی و از منطق تا شهود را پوشش داده و نشان می دهند که برنامه نویسی تنها به تابع و حلقه محدود نمی شود. این ابزارها عبارتند از :



Crunchzilla Code Monster





زمینه آموزش: جاوا اسکریپت Crunchzilla Code Monster توسط گرگ لیندن که می خواست فرزندش برنامه نویسی یاد بگیرد برای کودکان طراحی شده است. این ابزار در واقع از استخوان بندی ویرایشگر WYSIWYG با پنلی برای کدها و پنجره ای برای مشاهده آنچه کدها انجام می دهند تشکیل شده است. Code Monster یک غول دوست داشتنی است که 59 درس را یکی پس از دیگری به کاربر آموزش می دهد و برای مطالعه هر یک از آنها باید روی کادر متن بالای صفحه کلیک کنید.
دروس این سایت از مطالب ساده و تعاملی شروع می شوند. اشیاء رنگی مثل جعبه و درخت از طریق کدهای جاوا اسکریپت ترسیم می شوند.
علاوه بر این متغیرها، پارمترها نیز معرفی شده و خطاهای برنامه نویس مشخص شده و توضیح داده می شوند. این سایت مبحثی را که در حال مطالعه آن هستید به خاطر می سپارد بنابرین می توانید کار با آن را در هر مرحله متوقف کرده و بعدا آن را ادامه دهید، البته به شرطی که از همان دستگاه و با آن مرورگر به سایت مراجعه کنید.
آنچه که برای کودک جالب خواهد بود: این سایت در عین نمایش کدها در سمت چپ، در قسمت راست کادری را نمایش می دهد که می تواند برای کودک مثل جعبه جادو باشد. کودکی که در حال یادگیری برنامه نویسی است برای مشاهده تغییرات در کادر سمت راست باید با کدها بازی کند.



Logo





زمینه آموزش: ساختارهای کنترلی در برنامه نویسی با کمک داده هایی از نوع کلمات، لیست ها و آرایه ها
لوگو یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی آموزشی جهان است که در سال 1967 به منظور کاربردهای آموزشی طراحی شده و می توان از آن برای آموزش اصول علم کامپیوتر استفاده کرد. شهرت این برنامه بیشتر مدیون پیاده سازی Turtle Graphics است گرچه از همان آغاز تکامل یافته و به نسخه های مختلفی برای سیستم عامل ها تقسیم شده است.
برای مثال ایکا نسخه ویندوزی برنامه محسوب می شود که پای لوگو را به انیمیشن های سه بعدی باز کرده است. Turtle Academy منبع خوبی برای این زبان برنامه نویسی کاربردی به شمار می رود. منابع بسیاری دیگری برای Turtle Logo و FMSLogo نیز در دسترس قرار دارند.
آنچه که برای کودک جالب خواهد بود: آموزش turtle با دستورات حرکت و مکانی برای ترسیم اشکال و گرافیک های خطی ابتدایی



Scratch



زمینه آموزش: تعامل بصری بدون نیاز به یادگیری قواعد نحوی و نوشتاری
این سایت از انجمنی بین المللی بهره برده و حدود 30 میلیون پروژه در آن به اشتراک گذاشته شده است. با استفاده از این سایت می توانید داستان، انیمیشن و حتی بازی های تعاملی ایجاد کنید. در لینک زیر مقاله ای درباره این سایت و دلایل علاقه کودکان به آن توضیح داده شده است.
آنچه که برای کودک جالب خواهد بود: ایجاد محتوای جذاب بدون نیاز به یادیگری مفاهیم پیچیده برنامه نویسی و کار با راهنماها



Etoys





زمینه آموزش: مفاهیم شی گرایی با اسکریپت های قابل برنامه نویسی
این سایت سرشار از ابزارهای بصری برای ایجاد برنامه های کامپیوتری فوق العاده است و از این نظر به Scratch شباهت زیادی دارد. ایده پشت این پروژه تقویت تفکر خلاق و انتقادی است. Etoys به عنوان برنامه ای مجزا در دسترس قرار دارد اما می توانید از آن به صورت اینترنتی هم از استفاده کنید.
این ابزار به صورت متن باز و در چند زبان مختلف توسعه داده شده است. نکته جالب این جاست که ابتدا در کمپانی اپل طراحی شده و در پروژه "هر کودک یک لپتاپ" مورد استفاده قرار گرفت.
آنچه که برای کودک جالب خواهد بود: گرافیک های دو و سعه بعدی با متن، تصویر و صدا که می توان آنها را با کمک اسکریپت ها با هم ترکیب کرد.



Waterbear





زمینه آموزش: اسکریپت های قابل برنامه نویسی و مراحل توسعه برنامه ها
Waterbear به تازگی توسعه یافته و ایده اصلی آن برگرفته از Scratch است. به همین خاطر از نظر drag and dropاشیا وآموزش مراحل توسعه برنامه، به Scratch بی شباهت نیست. این سایت از زبان جاوا اسکریپت بهره می برد اما کودک نیازی به دانستن قواعد آن ندارد.
کودک تنها باید با استفاده از پارامترها و اسمبل بلاک های برنامه، منطق لازم را درک کند. یکی از تفاوتهای این سایت با Scratch در این است که محیط یادگیری مرورگر اینترنتی است. Waterbear هنوز به صورت کامل توسعه پیدا نکرده است اما اگر به دنبال جایگزینی برای Scratch باشید پیشنهاد خوبی محسوب می شود.
آنچه که برای کودک جالب خواهد بود: دراگ اند دراپ کردن بلاک ها در مرورگر. این بلاک ها به زبان انگلیسی توضیح داده شده اند که می تواند در آشنایی مقدماتی کودک با این زبان نقش داشته باشد



ToonTalk





زمینه آموزش: محیط برنامه نوسی این ابزار دارای عناصر سرگرم کننده و کارکترهای کارتونی است.
نسخه کامل ToonTalk 126 مگابایت حجم داشته، رایگان بوده و با سیستم عامل های ویندوزو مک سازگاری دارد. با استفاده از این سایت می توانید برنامه های کامپیوتری مختلفی را اجرا کنید. حین یادگیری برنامه نویسی با معماهای چالش برانگیزی روبرو شده، خلاقیت خود را نشان داده و راه های جدیدی را برای حل مسائل فرا می گیرید.
آنچه که برای کودک جالب خواهد بود: بازی با پازل هایی که مراحل توسعه برنامه در ToonTalk را نشان می دهند.



Cargo-Bot



زمینه آموزش: آموزش تفکر ساختاریافته از طریق حل معما به بهترین شکل
امروزه بیشتر کودکان به جای لپ تاپ از تبلت هایی مثل iPad استفاده می کنند. این سایت در واقع یک معما و بازی منطقی iOS است که در ادیتور Codea توسعه داده شده و در آن باید چگونگی حرکت جعبه ها را به یک بازوی رباتیک آموزش دهید.
Cargo-Bot بیش از اینکه به برنامه نویسی صرف مربوط باشد به منطق مرتبط است،اما اگر در مراحل نه چندان آسان آن موفق شوید، با تفکر ساخت یافته آشنا خواهید شد. اگربه توسعه اپلیکیشن برای iOS دارید می توانید از خود Codea استفاده کنید که 9.99 دلار قیمت دارد.
آنچه که برای کودک جالب خواهد بود: این ابزار در واقع یک بازی است که برنامه نویسی را بدون اینکه کودک بداند به او آموزش می دهد.



Ruby for Kids





زمینه آموزش: زبان روبی
اگر می خواهید یک زبان قدرتمند را به کودکان آموزش دهید، روبی گزینه فوق العاده ای خواهد بود. روبی زبانی شی گرا است و بسیاری ازاپلیکیشن های تحت وب از قبیل آمازون و توییتر با استفاده از آن طراحی شده اند. این زبان ساده است چرا که قواعد آن نسبتا بصری است و فراخوانی های دستوری کمی دارد. علاوه بر این بر روی بسیاری از سیستم عامل ها اجرا شده و رایگان است.
از طرف دیگر انجمن های بسیاری در اینترنت آن را آموزش داده و آماده مشورت دادن به شما هستند. راهنماها، بازی ها و مثال های فراوان ارائه شده در این سایت کمک بزرگی برای کودکان و حتی بزرگسالان علاقمند به یادگیری این زبان هستند.
آنچه که برای کودک جالب خواهد بود: چگونگی استفاده از روبی برای توسعه بازی های تحت وب



Raspberry Pi





زمینه آموزش: یادیگری برنامه نویسی کامپیوتر به شیوه قدیمی و آشنایی با سخت افزار
Raspberry Pi در واقع یک کامپیوتر کوچک است که می توان از آن به شکل یک کامیپوتر رومیزی استفاده کرد. این دستگاه به عنوان راه حل ارزان قیمت برای آموزش کامپیوتر در مدارس توسعه داده شد. Raspberry Pi از کاربردهای جالب زیادی برخوردار است و انجمن های مرتبط به آن هر روز راه های نوآوارنه تازه ای را برای آن رو می کنند.
پلتفرم این کامیپوتر از سخت افزار و نزم افزار متن باز تشکیل شده و برای ذهن های جستجوگر جوان ابزار جالبی به شمار می رود.
آنچه که برای کودک جالب خواهد بود: چگونگی یادگیری برنامه نویسی در یک ساعت



RoboMind





زمینه آموزش: چگونگی برنامه نویسی یک ربات و اصول رباتیک
RoboMind ابزاری آموزشی و برنامه نویسی با زبان اسکریپ نویسی مختص خود به نام ROBO است. این زبان ساده و فشرده به هیچ دانش قبلی نیاز ندارد و هدف از آن ساختن یک رباتی است که در فضای دو بعدی حرکاتی ساده را به نمایش می گذارد. این سایت آن دسته از اصول مشترک برنامه نویسی را به کاربر آموزش می دهد که در برنامه های دیگر به کار برده می شوند. RoboMind به صورت رایگان بری سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس قرار دارد.
آنچه که برای کودک جالب خواهد بود: یادگیری اصول هوش مصنوعی که امکان استفاده از آن در کیت های رباتیک شرکت هایی مثل LEGO Mindstorms NXT 2.0. وجود دارد.

آموزش کدنویسی به کودکان می تواند با تفریح وسرگرمی زیادی همراه باشد. در جامعه امروزه نگاه به جنبه های دیگری از اپلیکیشن ها از قبیل نحوه توسعه و درک ساختار آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اغلب افراد جامعه با نحوه کار با کامپیوتر آشنایی دارند اما آیا از برنامه نویسی هم سر در می آورند؟ پاسخ این سوال احتمالا منفی است، بنابرین هنوز نتواسته ایم از قدرت واقعی کامپیوترها بهره ببریم. همانطور که CNN در یکی از مقالاتش به آن اشاره کرده یک کلاس کامپیوتر نباید تنها به آموزش چگونگی کار با نرم افزارهای فعلی محدود شود بلکه باید توسعه نرم افزارهای فردا را به کودکان آموزش دهد.


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
10 Tools To Get Kids Excited About Programming
تاریخ درج: 1396/09/27
دانلود مقاله