10 سایت برتر برای رفع خطاهای نرم افزاری

10 سایت برتر برای رفع خطاهای نرم افزاری

کامپیوترها اغلب با خطا مواجه می شوند، با این حال خوشبختانه برخلاف مشکلاتی که در زندگی پیش می آید، راهنمایی‌های لازم نیز بلافاصله به شکل پیام صریح یا کد خطا در دسترس کاربر قرار می گیرند. ترسناک ترین خطای نرم افزاری که ممکن است رایانه با آن مواجه شود «صفحه آبی مرگ» (Blue Screen) است که اکثر کاربران با آن آشنایی دارند.
اغلب خطاهای ویندوز با کدهای مخصوص نشان داده می شوند و در واقع کامپیوتر با شناسایی خطا، کد مربوط به آن را به ما نشان می دهد. این خطاها ممکن است بر اثر ورودی اشتباه یا مشکلات مرتبط به یک نرم افزار یا سخت افزار رخ دهند.
کدهای خطا با اشاره به دلیل یا دلایل احتمالی، زمان لازم برای عیب یابی را تا حد زیادی کاهش می دهند. با استفاده از این کدها دیگر نیازی به کمک گرفتن از تکنسین‌ها نیست و کاربران عادی نیز می توانند با جستجو در وب دلیل خطا و مراحل عیب یابی را پیدا کنند. در ادامه مقاله 10 وب سایت برتر در زمینه کدهای خطا و راه های عیب‌یابی ویندوز ارائه شده اند.



ErrorGoblin





این سایت یک نوارجستجوی ساده دارد که با استفاده از آن می توانید کد خطا را جستجو کرده ودلیل آن را پیدا کنید. در این فیلد باید کد خطا را به صورت 0xn یا 0xen وارد کنید که در آن x عدد است. مدیران ErrorGoblin برای کمک به کاربران از الزامی ساختن ثبت نام یا طراحی خطاها به صورت لیست خودداری کرده اند. در صورتی که از طریق جستجو دلیل خطا را پیدا نکردید می توانید کد خطا را به بخش پشتیبانی سایت ایمیل کنید تا خطای مورد نظر شما نیز به دیتابیس سایت اضافه شود.



ErrorKey





این سایت علاوه بر کدهای خطای مایکروسافت، اجازه جستجوی کدهای خطای سیستم های دیگری از قبیل Oracle, Sybase, DB2, HTTP, Flash, SAP DB را نیز فراهم می کند. در این سایت می توانید کد خطا یا متن نمایش داده را وارد کنید.
ErrorKey برای جستجوی دلیل خطا علاوه بر دیتابیس خود از نتایج جستجوی گوگل نیز کمک می گیرد. با این حال برای مشاهده توضیحات کامل عیب یابی، باید در سایت لاگین کنید.



ErrorHelp





ErrorHelp که قبلا با نام Bug.gd شناخته می شد شامل 130هزار خطا و راه حل آنها می شود وعلاوه بر این افزونه هایی را برای فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر 7 نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. این سایت بخشی برای مشکلات رفع شده دارد که اطلاعات زیادی را در خود جای داده است. در این بخش کاربران می توانند درباره راه حل‌های مختلف بحث کرده و به راهکارهای عملی امتیاز بدهند. در بخش جستجو می توانید راه حل مشکلات پیش آمده در سیستم عامل های لینوکس و مک را نیز جستجو کنید.



EventID





EventIDها در واقع اعداد منحصربفردی هستند که به رخدادهای مهم در سیستم ویندوز یا یک برنامه مربوط شده و در سیستم ثبت می شوند. سایت EventID نیز مرجع غنی از اطلاعات مربوط به این رویدادهای ثبت شده است که با استفاده از آن می توانید بسیاری از خطاها را رفع کنید.
این سایت بیش از 10 هزار EventID و 500 منبع رویداد را به همراه اطلاعات ارائه شده توسط کارکنان ثبت کرده و با استفاده از آن می توانید کدهای خطا را نیز جستجو کنید.



لیست کدهای HTTP Status ویکیپدیا





وقتي کاربر مرورگر وب را باز مي‌کند به‌ طور غيرمستقيم استفاده از پروتکل HTTP را آغاز مي‌کند و احتمالا تا کنون با زمانی که یک صفحه یا کل سایت در دسترس نبوده مواجه شده اید. کدهای HTTP Status پیامهای خطایی هستند که هنگام لود نشدن صحیح سایت توسط سرور به مروگر بازگردانده می شوند.
سرور علاوه برکد HTTP Status دلیل خطا را عباراتی از قبیلInternal Server Error یا 404 Not Found نیز نشان می دهد. اگرمی خواهید در سریع ترین زمان ممکن این کدها را بیشتر بررسی کنید می توانید از لیست کدهای HTTP Status ویکیپدیا استفاده کنید که آنها را به شکلی منظم فهرست کرده است.



کدهای خطای SMTP





SMTP یک پروتکل برای ارسال و انتقال ایمیل بوده و پس از کد404 یکی از رایج ترین خطاها است. کد این خطا حالت سیستم بین سرور فرستنده ایمیل و سرور دریافت کننده را توصیف می کند. معمولا کربران معمولی به سه رقم مربوط به کدخطا توجه چندانی نمی کنند اما هر یک از ارقام معنی خاص خود را داشته و در کنار یکدیگر دلیل خطا و محل قوع آن را مشخص می کنند.



لیست بوق های مادربورد





کامپیوترها معمولا هنگام روشن شدن بوق کوتاهی می زنند. بوق غیرعادی حاکی از مشکل سخت افزاری سیستم است. این مشکل می تواند از رمی که درست در جای خود قرار نگرفته (بوق ممتد) ویا مشکلی جدی مانند خراب شدن مادربرد باشد. صدای بوق ممکن است بسته به سازنده مادربرد متغییر باشد، اما در لیست زیر موارد رایج‌تر فهرست شده اند. این سایت همچنین راه حل‌هایی دارد که در صورتی که با بازکردن کیس و سخت افزار آشنایی اولیه داشته باشید می توانید برای رفع مشکل از آنها استفاده کنید.



پیامهای توقف ویندوز





پیام های توقف سیستم‌عامل یکی از خطاهای رایج در ویندوز بوده و گاهی هنگام نصب سیستم عامل جدید رخ می دهند. شما هنگام روبرشودن با آنها معمولا چه می کنید؟ یکی از این پیام ها “Stop 0x0000007B” است که به معنی وجود مشکل در سکتور بوت است.
در بخش کدهای توقف سایت aumha به نشانی http://aumha.org/a/stop.htm می توانید لیستی از خطاهای توقف و راه حل آنها را با لینک پشتیبانی مایکروسافت پیدا کنید. گفتنی است از صفحه جستجوی سایت نیز می توانید استفاده کنید.



پشتیبانی مایکروسافت





سایت پشتیبانی مایکروسافت از دونوع جستوی خطا استفاده می کند. در جستجوی Basic یا پایه، تنها کافی است کد خطار را وارد کنید. جستجویAdvanced یا پیشرفته امکان محدود جستجو بر اساس محصول و بخش موردنظر از قبیل Microsoft Answers & Windows Online یا انجمن را برای شما فراهم می کند.



گوگل و سایت های دیگر

یکی از روش های کلی برای جستجوی کدهای خطا استفاده از منابع دانش عمومی از قبیل سایت ها و فروم های پرسش و پاسخ است. علاوه بر این موتورهای جستجو از قبیل گوگل و یاهو اغلب کاربر را مستقیما به صفحه مربوط به محصول مورد نظر راهنمایی می کنند، برای مثال با جستجوی کد خطای یک پرینتر به سایت سازنده هدایت شده و در آنجا می توانید کدهای خطا و روش عیب یابی را مطالعه کنید.
شما معمولا برای پیدا کردن دلایل وقوع خطا وعیب یابی از چه روش‌هایی استفاده می کنید؟



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
Top 10 Websites for Error Codes & Troubleshooting
تاریخ درج: 1396/07/29
دانلود مقاله