20 سوال استخدامی و پاسخ های مناسب آن

20 سوال استخدامی و پاسخ های مناسب آن

سوالات دشوار مصاحبه های استخدامی نباید مانع استخدام شما شوند. اگر به مصاحبه استخدامی دعوت شده اید یعنی رزومه شما قبول شده و تنها کاری که باید بکنید آماده شدن برای مصاحبه است. با کمی جستجو در اینترنت درباره کسب و کار شرکت مورد نظر اطلاعاتتان را بیشتر کنید. اگر کمی زمان بگذارید و درباره شرکت اطلاعات کسب کنید مصاحبه تاثیرگذاری خواهید داشت. برای آماده شدن قبل از روز موعود از پرسش و پاسخ های زیر استفاده کنید.



1- از خودتان بگویید.

جواب های تان باید کوتاه باشد و به نکات اصلی اشاره کند. موفقیت های کاری تان را برجسته کرده و آن ها را به کاری که می توانید برای این شرکت انجام دهید ربط دهید. خلاصه ای از رزومه تان را ارائه کنید. مطمئن شوید که جواب هایتان مرتبط با نوع شغل باشد. دلایلی که باعث می شود شما بهترین گزینه برای رفع نیازهای آن شرکت باشید را توضیح دهید.



2- هدف بلندمدت شما چیست؟

مثالی از کارهایی که می توانید در شرکت انجام دهید را بیان کنید. جواب هایتان باید مرتبط به شغل مورد نظر باشد. روی دلایل تناسب اهداف شخصیتان با اهداف بلند مدت شرکت تمرکز کنید. توضیحات شغل مورد نظر را به عنوان راهنمایی برای اطلاع از چگونگی پاسخ به این سوالات بررسی کنید .



3- آیا می توانید عضوی از یک تیم باشید؟

این سوال را سرسری نگیرید و بدون فکر کردن جواب مثبت ندهید. نمونه ای از تعاملات تیمی موفقتان را ارائه کنید. مخصوصا درباره منافعی که عضویت در یک تیم برای شما و شرکت های قبلی داشته صحبت کنید. سعی کنید از قبل درباره شرکت اطلاعاتی کسب کنید تا فرهنگ درون سازمانی آن شرکت را درک کنید. ایده هایی درباره چگونگی تشکیل تیم و انجام فعالیت هایی که بهترین نتایج را برای شرکت داشته باشند پیشنهاد کنید.





4- آیا تا حالا با رئیستان به مشکل برخورده اید؟ چگونه مشکل را حل کرده اید؟

این سوال به چگونگی مذاکره شما با دیگران مربوط می شود. درپاسخ به این سوال بجای خود مشکل روی چگونگی حل آن تمرکز کنید. روی توانای یتان برای درک هردو طرف مشکل تاکید کنید. درباره این صحبت کنید که رفتار حرفه ای خود را حفظ کرده و اجازه نداده اید مشکلات شخصی شوند. در نهایت چگونگی حل مشکل را توضیح دهید.



5- بزرگترین ضعف شما چیست؟

در بین تمام این سوالات سخت این سوال به مراتب از همه دشوارتر است. درباره ضعفتان که می تواند ناشکیبایی، بی نظمی یا برنامه ریزی ضعیف باشد بحث کنید. هرچند باید آن را به نکات مثبت ختم کنید. به مصاحبه کننده بگویید که نقطه ضعفتان را تشخیص داده و دارید روی اصلاح آن کار می کنید. برای مثال ممکن است شما بی نظم باشید اما دارید تلاش می کنید که آن را برطرف کنید.



6- چرا شغل قبلیتان را ترک کردید؟

برای مصاحبه کننده توضیح دهید شرکتی که شما آن را ترک کرده اید بهترین شرکتی نبود که شما می توانستید در آن کار کنید بنابرین تصمیم به ترک آن گرفتید. از طرح موارد منفی در شرکت قبلی خودداری کنید. می توانید بگویید شرکت قبلی که در آن فعالیت می کردید به اندازه این شرکت فرصت پیشرفت نداشت.



7- دیگران چگونه شما را توصیف می کنند؟

پاسخ به این این سوال فرصت مناسبی برای بیان مهارت های ارتباطی تان است. برای مثال می توانید روی این نکته تاکید کنید که نه تنها به سخنان طرف مقابل گوش می دهد بلکه برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران نیز تلاش می کنید. به مصاحبه کننده بگویید دوستان و همکارانتان به عنوان فردی که مشکلات را حل می کند به شما می نگرند.





8- چرا باید شما را استخدام کنیم؟

اکنون زمانی است که باید مصاحبه کننده را قانع کنید شما بهترین گزینه برای این شغل هستید. باید خود را همان حلال مشکلاتی نشان دهید که شرکت به دنبال استخدامش بوده است. اینجاست که داشتن اطلاعات درباره شرکت به شما کمک می کند. با داشتن این اطلاعات می توانید دقیقا توضیح دهید چگونه و چرا شما مناسب ترین فرد برای شرکت هستید.



9- چه تجریبات مرتبطی دارید؟

آشنایی با شغل مورد نظر در این قسمت نقش مهمی بازی می کند. تجربیات مربوطه را بیان کرده و فعالیت های داوطلبانه ای که داشته اید را نیز بیان کنید. با اگاهی از توضیحات شغل مورد نظر می توانید تجریبات قبلی تان را بصورت لیستی از موارد مربوط به شغل جدید بیان کنید.



10- چه برنامه ای برای افزودن ارزش به این سازمان دارید؟

درباره ارزش هایی که تنها شما می توانید ارائه کنید توضیح دهید. تجربیات و مهارت های شغلی مرتبط نقش مهمی در اینجا بازی می کنند. با پاسخ درست به این سوال این شانس را دارید به مصاحبه کننده نشان دهید شما مناسب ترین گزینه برای این شغل و کل سازمان هستید.



11- چرا می خواهید برای این شرکت کار کنید؟

در این قسمت هم داشتن اطلاعات قبلی درباره سازمان به کمک شما می آید . باید از اساسنامه و اهداف شرکت آگاهی داشته باشید و به مصاحبه کننده نشان دهید که شما هم اهداف مشابهی در سر دارید. وب سایت شرکت را مطالعه کنید، به این طریق می توانید هنگام پاسخ به این سوال از رقبا پیشی بگیرید.





12- چرا شما برای شرکت ما مناسب هستید؟

مثال هایی از زندگی واقعیتان ارائه کنید که نشان دهد اخلاق حرفه ای شما با اهداف و فرهنگ شرکت در یک راستا قرار دارند. با پاسخ درست به این سوال این شانس را دارید که ثابت کنید بهترین گزینه برای این شغل هستید . برای مرتبط ساختن تجریبات و مهارت هایتان با نیازهای شرکت از ویژگی های شغل موردنظر استفاده کنید.



13- نمونه هایی از مشکلاتی که در محیط کار بر آن ها غلبه کرده اید را بیان کنید

روش های و ابزارهایی که برای واسطه شدن بین افراد در اختیار دارید و توانایی تان برای حل مشکلات را بیان کنید. توضیح دهید چگونه کنترل مشکلات را بدست گرفته اید و توانسته اید به راه حل آن ها پی ببرید. روی توانایی تان برای " تفکر خارج از چارچوب " و غلبه بر مشکلات تاکید کنید.



14- چه چیزی شما را به این شغل علاقمند کرده است؟

کافی است مهارتهایتان را با شرایط شغل مورد نظر مرتبط کنید. اکنون این فرصت رادارید تا دست آوردها و مهارتهای تان را با شغلی که به دنبالش هستید مرتبط سازید. به مصاحبه کننده بگویید مهارت ها و تجارب قبلی شما دقیقا همان چیزی است که شرکت به دنبالش است و می تواند آن ها را در شما بیابد.





15- آیا محیط کاری خاصی وجود دارد که شما آن را ترجیح دهید؟

به مصاحبه کننده نشان دهید که در جواب این سوال انعطاف پذیری کامل دارید و بصورت مستقل یا به عنوان عضوی از یک تیم می توانید به خوبی کار کنید. وی را قانع کنید که می توانید مطابق نیازهای شرکت خود را تطبیق داده و کار کنید.



16- چه چیزی اشتیاق شما را برمی انگیزد

در پاسخ به این سوال می توانید درباره مسائل شخصیتان صحبت کنید. برای مثال دوست دارید داوطلبانه به افراد نیازمند کمک کنید. به عبارت دیگر نشان دهید مردم گرا هستید و مشتاق هستید وقت خود را در اختیار دیگران بگذارید.



17- انتظار دارید چقدر دستمزد بگیرید؟

برای پاسخ درست به این سوال باید پیش از مصاحبه حتما درباره شرکت مطالعه کرده باشید. برای اطلاع از حقوق مشاغل مشابه با شغل مورد نظر شما در وب سایت شرکت جستجو کنید. در این صورت اگر این سوال از شما پرسیده شود از حدود دستمزد شغل مربوطه آگاهی دارید.



18- چگونه فشار کاری را مدیریت می کنید؟

به مصاحبه کننده بگویید که درباره استرس خوب و استرس بد اطلاعات دارید. نمونه ای از استرس خوب کار کردن در محیط های چالش برانگیز یا مواجهه با ضرب الاجل ها است. در رابطه با استرس بد هم می توانید تاکید کنید که با تمرین می توان بین استرس خوب و بد تعادل ایجاد کرد.



19- روش کاری تان را توضیح دهید

در پاسخ این سوال بگویید برای دستیابی به اهداف و انجام امور در مدت معین با روندی پیوسته و مداوم کار می کنید. با ضرب الاجل ها آشنایی دارید و معمولا در مدت معین کارها را انجام می دهید. به وی نشان دهید که برای انجام کارها در زمان مناسب انگیزه بسیاری دارید.



20- آیا سوالی دارید که از ما بپرسید؟

لیستی از مطالبی را که می خواهید از مصاحبه کننده بپرسید در ذهن داشته باشید. درباره محیط کاری سوال کنید. سوال مناسب دیگری که می توانید بپرسید این است که چه اتفاقی برای کسی که این شغل را ترک کرد افتاد؟ آیا فرد قبلی ترفیع گرفت؟ کارش را ترک کرد یا اخراج شد؟ شاید بخواهید بدانید این سمت برای چه مدتی خالی بوده یا اینکه یک سمت جدید در شرکت است.







منبع:
20 Impressive Answers To Any Tough Interview Questions


تاریخ درج: 1396/02/24
دانلود مقاله