5 مهارت ضروری که هر توسعه دهنده نرم افزار باید داشته باشد

5  مهارت ضروری که هر توسعه دهنده نرم افزار باید داشته باشد

توسعه دهنده نرم افزار یکی از محبوب ترین زمینه های شغلی در دنیا محسوب می شود. دلیل نهفته در این حقیقت این است که همه ی افراد در هرجای دنیا در حال استفاده از نرم افزار هستند. استفاده از نرم افزار در کل زندگی ما نقش بسته است. از زنگ هشدار ساعت برای بیدار شدن گرفته تا ماشین، موبایل، کامپیوتر، خودپرداز بانک و هر آنچه که در روز با آن سر و کار داریم. برای همین است که این زمینه ی کاری پر از فرصت برای رشد و ترقی است.





حدود 20 میلیون توسعه دهنده ی نرم افزار در سراسر دنیا وجود دارند. امریکا مرکز جهانی فناوری اطلاعات است اما طبق آخرین گزارشات، هند در سال 2017 از امریکا در زمینه تعداد توسعه دهنده نرم افزارعبور می کند. این نشان دهنده ی میزان تقاضا و فرصت های شغلی در این زمینه در هند است.
در زیر مهارت های جانبی را با هم می خوانیم که هر توسعه دهنده ی نرم افزاری باید بلد باشد:



1- دانش فنی


مهارت فنی مهم ترین موضوعی است که در رزومه ی یک توسعه دهنده نرم افزار قید می شود.
مهارت های فنی شامل دانش زبان های برنامه نویسی، چرخه عمر توسعه نرم افزار، سخت افزار، سیستم عامل ها می باشد. از زمانی که شرکت های مختلف زبان های مختلف برنامه نویسی را برای توسعه ی نرم افزاری به کار گرفتند، خبره شدن در یک زبان برنامه نویسی مورد توجه قرار گرفت.




مهارت های فنی یک توسعه دهنده نرم افزار به طور مداوم از سوی مدیران مرتبط و همکاران مورد ارزیابی و آزمون قرار می گیرد. همگام بودن با آخرین تغییرات تکنولوژی برای یک توسعه دهنده نرم افزار الزامی است. یک توسعه دهنده نرم افزار باید مهارت های فنی را در زمینه ای که بدان علاقه دارد یاد بگیرد و ارزش خود را در بازار کسب و کار افزایش دهد. اگرچه بسیار خوب است که توسعه دهنده نرم افزار در یک زمینه حرفه ای شود اما باید برای یادگیری ابزار جدید و تکنولوژی های روز تا جایی که شغلش نیاز دارد و تغییرات روز ایجاب می کند، منعطف باشد.



2- مهارت حل مسئله


هر توسعه دهنده ی نرم افزاری باید بداند اصل توسعه ی نرم افزار حل کردن گونه ای از مسئله است. توسعه نرم افزار و یا کد زدن با هدف حل یک مسئله انجام می شود. یک توسعه دهنده ی نرم افزار بدون مهارت حل مسئله مثل برنامه نویسی است که کد می زند اما اشتباه است و به نتیجه ی مطلوب نمی رسد و گاها مسائل بیشتری را هم ایجاد می کند.
یادگیری از توسعه دهندگان با تجربه یک راه خوب برای درک بهترین روش های توسعه نرم افزار می باشد. توصیه و تجرببات خبرگان این راه اغلب در وب سایت ها و یا بلاگ هایی درج شده و به اشتراک گذاشته شده است.
ممکن است یک توسعه دهنده نرم افزار در شرایطی قرار گیرد که نتواند بهترین و مناسب ترین راه حل را انتخاب نماید. در این حالت می تواند به فروم های آنلاین مراجعه نماید و از تجربه ی دیگران استفاده کند.



3- مهارت های کسب و کار


اکثر توسعه دهندگان نرم افزار در دنیا از اهمیت مهارت های کسب و کار آگاهند. هر توسعه دهنده ی نرم افزاری که کمی ماهر باشد می تواند یک نرم افزار تولید کند، اما توسعه دهنده ی برتر کسی است که علاوه بر داشتن این مهارت، اهمیت کاربرد نرم افزار در کسب و کار را نیز درک کند. مهارت کسب و کار بدین معنی، مهمترین وجه تمایز بین توسعه دهندگان معمولی و حرفه ای است.





هر محصولی که ساخته می شود بنا بر نیاز و خواسته های مشتریانش و بازار کسب و کار است. پس نرم افزاری که در حال توسعه است باید با نیازهای واقعی بازار کسب و کار و مشتریان خود هم سو باشد تا بهترین مزایا را برای شرکتی که از آن استفاده می کند، به همراه داشته باشد.



4- اشتیاق برای یادگیری


فناوری اطلاعات هر روز در حال رشد و پیشرفت است، به همین خاطر نرم افزارها نیز مدام با ویژگی های جدیدتر به روز می شوند. یک توسعه دهنده نرم افزار حرفه ای باید علاقه ی شدیدی به یادگیری روندها و تکنیک های جدید داشته باشد و مدام مهارت های خود را ارتقا دهد. این تنها زمانی امکان دارد که به توسعه ی نرم افزار واقعا علاقه مند باشد. تنها یک توسعه دهنده نرم افزار حرفه ای مشتاق به یادگیری، می تواند ساعت ها بدون وقفه کارکند و به یادگیری مهارت های جدید علاقه مند باشد.
با مطالعه به روزرسانی های جدید دنیای فناوری اطلاعات و حل مسائل جاری دنیای کسب و کار، می توان در زمینه توسعه نرم افزار حرفی برای گفتن داشت. گوگل می تواند کمک مفیدی در این زمینه برای شما باشد. می توانید کتاب ها، مقالات و منابع یادگیری مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهد. همچنین دوره های آموزشی استاد محور می تواند در جهت پیشرفت شما موثر واقع شود.



5- مهارت های ارتباطی و میان فردی


امروزه مهارت های ارتباطی اعم از صحبت کردن و یا نوشتن، در هر زمینه ای مهم و ضروری است. توسعه دهندگان نرم افزار باید قادر باشند تا اطلاعات را به طور واضح و شفاف برای مدیران و یا همکارانشان توضیح دهند و همچنین باید بنوانند با آنها کار گروهی انجام دهند. مهارت های گفتاری نقش حیاتی را ایفا می کنند. این در حالی است که به دلیل اهمیت بالای کیفیت مستندات نرم افزار، مهارت های نوشتاری هم بسیار مهم است.





توانایی انتقال ایده ها به صورت شفاف و واضح برای هر آدم حرفه ای ضروری است. اکثر توسعه دهندگان نرم افزار مهارت لازم برای تفهیم کاری که انجام می دهند را ندارند. تنها به این دلیل که نمی توانند با همکاران خود ارتباط خوبی برقرار کنند. گاهی تلاشی که آنان برای توسعه نرم افزار می کنند به پای شخص دیگری نوشته می شود به خاطرآنکه آن افراد توانایی برقراری ارتباط بهتری دارند. یک توسعه دهنده نرم افزار خوب باید بتواند در برقراری ارتباط به صورت واضح و کارا، حرفه ای شود.

"تکنولوژی با سرعتی عجیب در حال پیشرفت است، برای آنکه بتوانیم از تکنولوژی استفتده نماییم، به نرم افزار نیاز داریم"


توسعه ی نرم افزار زمینه ای است که فرصت های شغلی بسیاری دارد. با نگاهی گذرا به صفحه ی فرصت های شغلی سماتک می توانید به صحت و سقم این موضوع پی ببرید.
سماتک با 17 سال سابقه ی آموزش دوره های برنامه نویسی در این راه به شما کمک می کند.
زبان های برنامه نویسی که در سماتک برگزار می شود شامل:
دوره LPIC1 - Linux Fundamentals & Basic Administration
دوره SQL Server 2016 Design
دوره SQL Server 2016 Admin
دوره فشرده و کاربردی BI ه Data Warehouse & ETL, OLAP & BI Modeling, Data Mining
دوره آموزشی MongoDB and Cassandra - NoSQL Databases
دوره MS .NET Fundamentals آموزش برنامه نویسی مقدماتی C#
دوره آموزش برنامه نویسی Programming in C#1 - Windows Forms
دوره Python پایتون مقدماتی و پیشرفته
دوره PHP مقدماتی و پیشرفته
دوره آموزش ASP.NET MVC 5
دوره ATC - Android Application Development برنامه نویسی اندروید
دوره برنامه نویسی اندروید Android پیشرفته
دوره Oracle SQL & PL-SQL
دوره Oracle Database: Develop PL/SQL Program Units
دوره جاوا Java SE 7 Programming & Developing Applications for the Java EE 6 Platform
دوره Programming in HTML5 Javascript and CSS3
تمرکز تمامی دوره های فوق بر روی مهارت اولی است که در این مقاله به آن اشاره شده است. با هدف آموزش مهارت های دیگر، کارگاهی با مشخصات زیر طراحی شده است، اگر از دانشگاه فارغ التحصیل شدید و برنامه نویسی را بلدید و یا اگر دوره های برنامه نویسی را در سماتک گذراندید ولی اعتماد به نفس لازم برای ورود به دنیای کار را ندارید در این کارگاه حتما شرکت نمایید:
کارگاه برنامه نویسان Beautiful Design and Code Workshop I


تاریخ درج: 1395/07/12
دانلود مقاله