8 قدم کوتاه اما موثر تا خلاقیت و بهره وری

8 قدم کوتاه اما موثر تا خلاقیت و بهره وری

زمانی که تنها 24 ساعت به پایان دنیا زمان باقی باشد و میلیون ها کار برای انجام دادن نیز در دست باشد، حتما از پا می افتید. استرس گرفتن و درمانده شدن هیچ کمکی در انجام انبوه کارها به شما نمی کند. کارهایی مثل پاسخ دادن به ایمیل های انباشته شده یا فکر کردن به راه حل های جدید برای رویارویی با چالش هایی که مدت هاست در محیط کار با آن رو به رو هستید.
با اینکه اپلیکیشن های زیادی برای کمک به شما در زمینه سازماندهی وجود دارد، گاهی باید طریقه تفکر و رفتارتان را عوض کنید تا بتوانید با حداکثر بهره وری و روش های خلاقانه به تمام اهداف خود جامه عمل بپوشانید. در ادامه 8 راه برای افزایش میزان خلاقیت و بهره وری باهم می خوانیم.



راه های افزایش خلاقیت


1- فاصله روانی ایجاد کنید.

آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که توصیه و ارائه راه حل برای مشکلات دیگران خیلی ساده تر از حل کردن مشکلات خودمان است. این بدین خاطر است که شما به لحاظ روانی با مشکلات دوستتان فاصله دارید. این بدین معناست که این موضوع در حال حاضر رخ نداده است و روی شما تاثیری ندارد. طبق تحقیقی که در دانشگاه Indiana انجام شد، افزایش فاصله روانی بین شما و مشکلتان باعث افزایش خلاقیت می شود. همچنین می توانید به بینشی جدید و شفاف راجع به مشکلتان برسید.



2- به حالتان توجه نمایید.

زمانی که در حالت بدی هستید، بسیار سخت است که کاری خلاقانه انجام دهید. Adam Anderson پروفسور روانشناسی در دانشگاه تورنتو، فهمید که خوشحال بودن کلید خلاقیت است و استعدادهای بلقوه خلاقیت را شکوفا می کند. اگر در حل مسئله ای با مشکل رو به رو باشید، عکس العمل عادی انسان عصبانیت است. که این باعث می شود تا حل مسئله بسیار مشکل تر شود. اولین راهکاراین است که بروید و بازی کنید تا حالتان خوب شود و بعدا به سراغ مشکل باز آیید.
بار دیگری که حس کردید ناراحت هستید و باید مشکلی را حل کنید از این نصیحت پروفسور بهره بگیرید: کمی استراحت کنید و کاری کنید که حالتان عوض شود.



3- مفاهیم را بازآفرینی کنید.

اگر با فکر کردن از بیرون به مسئله مشکل دارید، سعی کنید دوباره با استفاده از تکنیک 6 کلاه تفکر به مسئله نگاه بیاندازید. در این روش، شما حول یک موضوع خاص به روش های مختلف فکر می کنید تا بتوانید به جواب های تازه برسید. با به کاربردن این روش و نگاه کردن به موضوع از جهات مختلف، می توانید برای ایده ها و راه حل های مختلف یک مشکل را به کمک یک طوفان مغزی آزمایش کنید و ارزش هریک از راه حل ها را با هم بسنجید.



4- چالش های مفرح برای خود بسازید.

راجع به کتاب Green Eggs and Ham که دکتر Seuss چیزی شنیدید؟ می دانید این کتاب از روی یک شرط بندی نوشته شده است؟ ویرایشگرSeuss نویسنده را به چالش کشید و از او خواست تا یک کتاب با 50 لغت یا کمتر که دائم تکرار هم شدند بنویسد. Seuss سعی کرد تا این کار را آزمایش نماید، و نتیجه اش شد داستان خنده دار Green Eggs and Ham. می توانید رویکردهای خلاقانه در تمام مسائل به کار گیرید، برای مثال با محدود کردن زمان یا لغات مورد استفاده ، آن کار را به یک چالش تبدیل کنید. سعی کنید از انجام کارها لذت ببرید.




راه های افزایش بهره وری


1- انگیزه های مثبت ومنفی خود را مشخص کنید.

زمانی که تعلل می کنیم، معمولا برای این است که انگیزه لازم برای تکمیل کاری که در دست داریم را نداریم. به جای آنکه سعی کنید تا آن کار را به هر نحوی به اتمام برسانید، پروفسور Timothy Pychyl پیشنهاد می کند به صورت مسئله نگاهی دوباره بیاندازید.
اگر توانستید بفهمید که چه مسائلی باعث انگیزش شما می شود یا بهتر از آن، چه مسائلی انگیزه را از شما می گیرد، آنها را لیست کنید. سعی کنید از خود بپرسید ریشه این انگیزش یا بی انگیزشی در چیست؟ و همچنین چگونه می توان احساس بهتری راجع به کاری که کنار گذاشته ایم داشته باشیم؟
ممکن است اصلا علاقه ای به موضوع آن نداشته باشید، یا حتی آن لحظه خوابتان بیاید. بعد از آنکه چیزی که می خواهید را ارزیابی کردید، بهتر می توانید بفهمید که چه کاری باید انجام دهید.



2- ذهن تان را در حالت Flow نگه دارید.

کلمه "Flow" روش هنرمندان، ورزشکاران و موسیقی دانان را در زمانی که در نقش خود فرو رفته اند توصیف می کند. Flow به حالت ذهنی ای گفته می‌شود که فرد در حین انجام فعالیتی، به طور کامل در روند آن فعالیت، یک احساس تمرکز قوی داشته باشد و در درگیر بودن و لذت بردن از روند آن فعالیت، غوطه ور شود. Richard Branson مدیرعامل Virgin می گوید: اگر 2 ساعت زمان به این حالت بگذرانم، می توانم کارهای فوق العاده ای انجام دهم. گویی که هیچ چالشی در مسیر انجام آن کار ندارم. برای اینکه خودتان را در موقعیت Flow قرار دهید، باید از اهداف و نقش ها و همکاری کارای آنها با سایر بخش های درگیر، درک درستی داشته باشید.



3- برای خودتان مهلت انجام کار تعیین کنید.

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه MIT صورت گرفت، مشخص شد که تنظیم کردن زمان پایان کار توسط خود شخص انجام دهنده، بهره وری را افزایش و تعلل را کاهش می دهد. به خودتان زمان کافی برای انجام کار بدهید و انگیزه هایی برای رسیدن به زمان پایان در خود قرار دهید.
سعی کنید حتما زمانی که برای انجام پروژه در نظر گرفته اید واقعی باشد تا بتوانید در آن زمان کارتان را به انجام برسانید.



4- تمرکز کردن را تمرین کنید.

زمانی که قرار است کاری را انجام دهید که هیچ علاقه ای بدان ندارید، ممکن است در اثر تعلل، حواس تان پرت شود. برای مبارزه با حواس پرتی، Mindfulness را تمرین کنید و روی یک چیز تمرکز نمایید.
موضوعی که روی آن تمرکز می کنید می تواند تنفس (آهسته، تند، عمیق و سطحی ) یا غذا خوردن (رنگ، بو، مزه و شکل) باشد. به محضی که توجه تان را روی چیزی که در حال رخ دادن است قرار دهید، راحت تر می توانید به کارتان برسید.
از کدام روش برای خلاقیت یا بهره وری استفاده می کنید؟


تاریخ درج: 1395/12/11
دانلود مقاله