Low-code چیست و چه کاربردی دارد؟

Low-code چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه توسعه اپ و سایت تا حد زیادی آسان شده و حتی افراد با تجربه اندک هم قادر به تولید نرم افزار هستند. اما این تغییر چگونه اتفاق افتاده است؟ این دگرگونی مدیون ابزارهای طراحی Low-code است که به توسعه دهندگان کم تجربه امکان خلق ابزارهایی با برنامه نویسی پیچیده را می دهد. در این مطلب به توضیح Low-code، عملکرد آن و بایدها و نبایدهای استفاده از این ابزارها در پروژه ها پرداخته ایم.


Low-code چیست؟

Low-code زبان یا محیطی است که امکان توسعه و ایجاد نرم افزار را به افراد تازه کار می دهد. این ابزارها به جای کتابخانه ها و کدهای پیچیده بک اند از فریم ورک های Drag & Drop و قالب های بصری بهره می برند که درهای توسعه را به سوی اغلب افراد باز می کنند.
پلتفرم های Low-code کارکردی شبیه قطعات پیش ساخته دارند که شما را از دانش و ابزارهای لازم برای طراحی از صفر بی نیاز کرده و با چند دستورالعمل ساده و گام به گام به هدف می رسانند.



Low-code چه اهمیتی دارد؟

یک برنامه باید برای توسعه دهنده و کاربر به یک اندازه کارایی داشته باشد به همین خاطر ایجاد یک قطعه نرم افزاری به طراحی دقیق نیاز دارد. علاوه بر این اپلیکیشن ها مدام در حال تغییر هستند اما با اضافه کردن یک بخش، دیگر قسمت ها نیز باید مطابق با آن تغییر کرده و سازگار شوند.
به روزرسانی و تغییر نرم افزار معمولا کار پر زحمتی است. ایده ها و طرح های مورد نظر باید از دپارتمان IT بگذرد که معمولا فرایندی طولانی و زمان بر است. از طرف دیگر اکثر نرم افزارها از الگوهای مشابه پیروی می کنند و طراحی آنها از صفر برای هر پروژه برابر با هدر دادن زمان و هزینه است.
برای حل این مشکلات می توان از Low-code استفاده کرد. هرچیزی که معمولا به روز می شود را می توان با اصول Low-code طراحی کرد چون این ابزارها حتی به افراد مبتدی هم اجازه می دهند بدون ایجاد دردسر و آسیب زدن به بخش های دیگر نرم افزار، قسمت مورد نظر را تغییر دهند.



آیا Low-code مفهوم جدیدی است؟

هرچند این مفهوم در سال های اخیر با استقبال زیادی مواجه شده اما سابقه آن بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید.
بسیاری از شرکت ها که از نرم افزارهای سفارشی بهره می برند، لایه های Low-code و حتی بدون کد را در پروسه های کاری بکار گرفته اند. Low-code در زمینه های بسیاری از مدیریت موجودی گرفته تا طراحی فرانت اند برای سرویس های مشتری به کار گرفته شده است.
کارایی این ابزارها باعث شده عده زیادی به استفاده از آنها روی بیاورند. امروزه فری مورک هایی ارائه شده که به کسب و کارهای کوچک اجازه تولید پلتفرم های Low-code برای مدیریت آسان تر امور روزمره را می دهند. کارآفرین ها و صاحبان کسب و کارها هم با حداقل تجربه و بدون استخدام کدنویس می توانند از طریق Low-code اپ های ساده ای را برای رفع نیازهای روزمره تولید کنند.



Low-code در برابر No-Code

احتمالا در جستجوهایتان برای Low-code به عبارت دیگری به نام No-code هم برخورد کرده اید. تفاوت این دو فریم ورک در میزان کدهایی نهفته که کاربر باید از آنها سردرآورده و بکار بگیرد.
در ابزارهای Low-code کاربر باید با کدهای محدودی آشنایی داشته و آنها را کنار هم بچیند. برای مثال می توان این فرایند را با اجرای محاسبات ریاضی در سلول های مایکروسافت اکسل مقایسه کرد.
از طرف دیگر No-Code به صورت کامل نیاز به برنامه نویسی را رفع کرده و از یک رابط کاربری بصری برای طراحی و کدنویسی استفاده می کند. ابزارهای طراحی سایت نظیر Squarespace مثال دقیقی از این پلتفرم ها هستند.



چقدر باید با کدنویسی آشنا باشید

فریمورک های مختلفی برای Low-code وجود دارد و هرکدام کارتان را تا سطح مشخصی ساده می کنند. یکی از راه های متداول برای استفاده از Low-code ، بکارگیری فریم ورکی است که یک دیتابیس و سرویس احراز هویت در اختیارتان قرار می دهد. بدین ترتیب برای ایجاد ارتباط بین برنامه ها روی سیستم های مختلف متصل به شبکه، مجبور به تنظیم رابط REST API از صفر نخواهید بود. کافی است طراح با استفاده از HTML و CSS یک صفحه کاربر طراحی کرده و آن را به ارائه دهنده سرویس Low-code متصل کند. بعضی فریمورک های Low-code هم یک ابزار طراحی بصری را برای ایجاد سیستم های درون اپ در اختیارتان قرار می دهند. این ابزارها معمولا شامل آیتم های آماده ای هستند که آنها را انتخاب کرده و به عملیات موردنظرتان اختصاص می دهید.



مثال هایی از پلتفرم Low-code

سرویس های ارائه دهندگان ابزار Low-code با کمی تفاوت اغلب شبیه هم است. در ادامه خدمات دو کمپانی ارائه دهنده این ابزارها را توضیح می دهیم که محبوبیت زیادی بین کاربران دارد .


۱. گوگل App Creator

یکی از شناخته شده ترین پلتفرم های Low-code ابزار App Creator گوگل است که در آن محیط توسعه با رابط کاربری بصری Drag & Drop جایگزین شده است. کافی است باHTML و CSS آشنایی داشته باشید تا این پلتفرم تمام جنبه های دیگر سفارشی سازی اپ را بر عهده بگیرد.
خدمات App Creator به طراحی و ایجاد اپ با متریال دیزاین ختم نشده و ابزارهای تحلیلگر برای مدیریت و نظارت بر استفاده از برنامه را نیز در اختیارتان قرار می دهد. از سرویس هایی نظیر App Creator بیشتر برای ایجاد سیستم های داخلی کسب و کارها و متصل کردن اپ های مستقل مثل اطلاعات کارمندان استفاده می شود.


۲. OutSystems

OutSystems هم سرویس های مشابهی را ارائه می کند اما از بلوغ بیشتری برخوردار است. کار کردن با این پلفترم که کاربران سازمانی را هدف گرفته، به آسانی Drag & Drop گزینه های مختلف است.
OutSystems به جای تمرکز صرف بر طراحی فرانت اند یا توجه به دیتابیس بک اند و وظایف کار با داده ها؛ مدعی ارائه راه حل های جامع و فراگیر است. به عبارت دیگر اگر به دنبال طراحی اپی هستید که نیازمند طراحی فرانت است و از طرف دیگر باید از دیتابیسی قوی در بک اند برخوردار باشد، OutSystems بدون نیاز به برنامه نویسی قابل توجه همه این موارد را فراهم خواهد کرد. این خدمات زمان و هزینه لازم برای استخدام توسعه دهنده نرم افزار و طراح رابط کاربری را به شرکت باز می گرداند.



آیا Low-code با نیازهای من متناسب است؟

با استفاده از Low-code قادر به توسعه پروژه هایی هستید که در با انجام برخی تغییرات در آینده هم قابل استفاده باشند. همچنین استفاده از فریمورک های پیش ساخته کارتان را ساده تر می کند.
با این وجود ابزارهای بدون کد یا No-code به شکل فزاینده ای در حال بهبودند و به باور بسیاری در آینده از Low-code هم پیشی خواهند گرفت. اما مهمتر از همه اینها این است که اگر به عنوان یک توسعه دهنده با زیر و بم برنامه هایتان آشنایی دارید، اصلا چرا باید سراغ این ابزارها بروید؟ در حالی که ممکن است هرگز نیازی به آنها نداشته باشید.



آیا پایان کدنویسی فرا رسیده است؟

شاید جذابیت پلتفرم های بدون کد و با Low-code شما را اغوا کند که نقش توسعه دهندگان در خلق برنامه ها دیگر اهمیت سابق را ندارد اما این فکر ساده لوحانه است. نیاز شرکت ها به توسعه دهندگان هرگز تا این حد نبوده است.
Low-code همیشه مناسب افراد تازه کار نیست و هدف بسیاری از این ابزارها کمک به توسعه دهندگان با تجربه است. به عبارت دیگر استفاده از این سرویس ها علی رغم صرفه جویی در زمان و هزینه، کار هرکسی نیست؛ تا حدی که برای برخی کاربران عادی Low-code هیچ کاربردی ندارد.
در واقع مفهوم Low-code کاهش زمان و پیچیدگی های فرایند توسعه است نه کنار زدن توسعه دهندگان.



آینده کدنویسی و برنامه نویسی

پلتفرم های Low-code در کنار توسعه دهندگان نرم افزار، برای افراد در حوزه طراحی UX هم ابزاری فوق العاده هستند چرا که به پیشرفت سریع پروژه از سطح طرح های اولیه تا نمونه نهایی کمک می کنند.
با این حال هرچند Low-code ابزاری کارآمد برای کمک به توسعه است اما یادگیری کدنویسی به صورت خودآموز هیچوقت تا این حد آسان نبوده است.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
What Is Low-Code and How Does It Work?
تاریخ درج: 1398/07/22
دانلود مقاله