آمادگی ابری؛ سازمان شما تا چه اندازه ای آماده مهاجرت است؟

آمادگی ابری؛ سازمان شما تا چه اندازه ای آماده مهاجرت است؟

موضوع رایانش ابری این روزها بسیار داغ است. اما برخی بخش ها مانند بانکداری و بخش های عمومی هنوز محتاط و دست به عصا هستند. در این مقاله چند گام ابتدایی که هر سازمانی باید برای ورود به دنیای ابری طی کند، را گرد هم آورده ایم. استفاده از فضای ابری به شدت در حال افزایش است. Saleforce از سال 1999 در حال فروش SAAS – Software as a service – روی وب است. این خدمت نوعی مدل ارائه نرم افزار می باشد که نرم افزار و اطلاعات آن به صورت یکپارچه روی ابر قرار می گیرند.





84 درصد از شرکت های آمریکایی، از 2 الی چند سرویس ابری استفاده می کنند و این عدد به میزان 8 درصد طی یک سال گذشته و 75 درصد از سال 2010 رشد داشته است. شرکت های کوچک اما قابل توجهی هنوز وارد فضای ابری نشده اند. این شرکت ها عمدتا در دسته سازمان های پر ریسک قرار دارند مانند سیستم بانکداری، بخش خدمات عمومی، سازمان های نظامی و خدمات ملی سلامت.
فاکتورهایی مثل نگرانی های امنیتی، توانایی های مورد نیاز، هزینه های پیش رو، مسائل ارتباطی و آمادگی کاربردی همگی از موانع ورود به فضای ابری محسوب می شوند. فاکتورهای ذکر شده موجب این نخواهد شد که این سازمان ها برای قسمت های کوچکی از خدمات به سراغ فضای ابری نروند.
در ادامه به چند توصیه از خبرگان این راه و کسانی که وارد فضای ابری شده اند و تجربه ای دارند، نگاهی می انداریم:



1- کوچک فکر کنید.


مجبور نیستید که همه چیز را باهم منتقل کنید.
مهاجرت به فضای ابری برای کاربردهای مشخص مناسب است و زمانی که بر اساس برنامه از پیش تعیین شده باشد، بسیار مقرون به صرفه است.
مثلا اگر از Oracle SAP استفاده می کنید که نیازمند سرمایه گذاری زیرساخت می باشد، اینجا جایی است که باید به ابر مهاجرت کنید تا آن بار سنگین پردازش به فضای ابری منتقل شود.
مسائل کوچک اما ناخوشایندی که ممکن است کاربر را اذیت کند، پیدا کنید و از طریق تکنولوژی ابری آن را حل کنید. برای این منظور می توانید روی همکاری ابزارهای ابری حساب کنید، تا به اشتراک گذاری فایل ها آسان تر شود و بتوانید از دور کار هایتان را انجام دهید.
اگر بخواهید به طور کامل به ابر مهاجرت نمایید، زمان زیادی را باید صرف کنید. پس با موارد کوچک شروع کنید که باعث می شود تا منافع سریع به دست آورید.
در مدت زمانی کوتاه، پروژه های قابل مدیریت که اهدافی مشخص دارند می توانند اطمینان ایجاد کنند و پیشرفت را نیز نشان دهند.



2- تحقیقات را آغاز کنید.





اولین گام برای هر سازمانی که می خواهد به فضای ابری وارد شود، انجام یک سری تحقیقات اولیه است.
به کمک گوگل، به وب سایت شرکت های ارائه دهنده سرویس های ابری مراجعه نمایید، از کسب و کارشان سر در بیاورید و ببینید چند سال است که مشغول به کارهستند. همچنین به تحقیق از این منظر هم نیاز دارید که باید به هیئت مدیره و کاربران توضیحاتی قانع کننده ارائه دهید.
اگر بدانید که چه چیزی نیاز دارید و چه چیزی نمی خواهید، در ارائه سرویس، در دسترس پذیر بودن و همچنین هزینه آن، تفاوتی عظیم ایجاد می کند.
باید درباره زمینه ارائه سرویس و همچنین ارائه دهندگان موجود به درستی آگاه باشید.
بدانید از دید کسب و کار خودتان و همچنین از دید کسب و کار ارائه دهندگان سرویس، چه چیزی در اختیار دارید و چگونه کار می کند.
صحبت کردن با سازمان های مشابه که به تازگی در این زمینه سرمایه گذاری کردند بسیار ارزشمند است.
اکثر سازمان ها در این راه به کندی حرکت می کنند و منتظر کسی هستند که اول این مسیر را طی کند تا از تجربیاتش درس بگیرند.
با دیگران صحبت کنید، خروجی های شان را ببینید، مسیری که طی کردند تا به اینجا رسیدند را نیز ببینید و نکات این نوع مهاجرت را پیدا کنید. شرکت هایی که این مهاجرت را انجام داده اند، با تحمل سختی های مهاجرت، منافع، صرفه جویی و چابکی به دست آوردند، که بسیار ارزشمند است.



3- خودتان را ارزیابی کنید.





از آنجایی که ابر و فضای ابری ماهیتش با اینترنت گره خورده است، پس مشخص است که نیازمند یک ارتباط اینترنتی شایسته و درخور است.
ارزیابی تکنولوژی، شبکه و زیرساخت برای اینکه بدانیم مناسب این نوع سرویس دهی هست یا خیر بسیار پر اهمیت است.
با انتقال به فضای ابری در موقعیتی قرار می گیرید که نیاز دارید دسترسی به اینترنت را دو برابر کنید. این اتفاق که تا الآن از اهمیت کمی برخوردار بود به مرکز توجه تبدیل می شود. پس نیاز دارید که به سراغ یک استراتژی ارتباطی کامل تری بروید و بین WAN و Internet تعادل بر قرار کنید.
سوال حیاتی این است: آیا می توان از تمام سایت ها و دفاتر کاری به اپلیکیشن های مورد نیاز دسترسی سریع داشت؟
انتقال به فضای ابری به معنای تغییرات مهمی درچگونگی انتقال ترافیک از طریق شبکه ارتباطی می باشد. اگر زیرساخت مناسبی نداشته باشید، گلوگاه ها موجب می شود تا کارایی تان کم تر از سابق شود و همچنین از لحاظ هزینه ضرر کنید.



4- تامین کنندگان تان را تست کنید.





اصلا نترسید که از تامین کنندگان بالقوه یا حتی بالفعلتان سوالات سخت بپرسید و آنها را امتحان کنید.
اعتبارنامه های امنیتی آنها را چک کنید، مجوزهای شان را بررسی نمایید و همچنین شاخص مربوط به Uptime را بررسی کنید. سعی کنید بفهمید که داده های شما کجا قرار است نگهداری شود.
این 6 معیار مهم در انتخاب تامین کننده بسیار مهم است: میزان تجربه، قابلیت ها، ظرفیت، شفافیت در قیمت گذاری، نحوه مشارکت و نوع سرویسی که می توانند ارائه دهند که می تواند Self-managed و Managed باشد.
توصیه می شود قبل از اینکه از سیستم به طور کامل بهره برداری شود، با انجام دادن تست هایی از عملکرد صحیح سرویس مطمئن شوید.
نیازی نیست بین مهاجرت کل سیستم به فضای ابری و ماندن در حالت قبلی یکی را انتخاب نمایید. تست را به آرامی شروع کنید و تا آنجا که نیاز داشتید آن را افزایش دهید. درصورتی که از داده های همسان برای انتخاب سرویس های ابری استفاده کنید یکپارچه سازی در آینده بدون مشکل امکان پذیر است. نیازی نیست که حتما یک شبه تمام سرویس ها ابری شوند.
هدف باید این باشد که یک اکوسیستم از شرکت های قابل اعتماد بسازید، کسانی که برای همکاری مناسب باشند و به شما کمک کنند تا مهارت هایتان را گسترده تر سازید و به ایده هایی جدید برسید.



5- بر ترس های امنیتی خود فائق آیید.





از امنیت نترسید. این مهم ترین نصیحتی است که می توانیم بکنیم. به عبارت دیگر امنیت را بهانه ای برای عدم ورود به فضای ابری نکنید. به آن به چشم یک قسمت از فرآیند کلی که باید انجام شود نگاه کنید.
امنیت بسیار قابل دستیابی است. بررسی امنیت سرویس های ابری و امنیت مراکز داده بسیارمتفاوت است.
فاکتورهای مهمی که باید برای برقراری امنیت در ذهن بسپاریم مربوط به حفاظت از داده، پذیرش، سازگاری و قابلیت حمل داده ها، احراز هویت و مدیریت دسترسی و ممیزی است.
تطبیق پذیری و دسترس پذیری، مدیریت ریسک وجزئیات SLA امنیت نیز باید مورد توجه قرار گیرند.
مشتریان باید بتوانند خدمات و داده هایی که می بایست روی فضای ابری منتقل شوند را دسته بندی نمایند. سپس تجزیه و تحلیل ریسک را انجام دهند، نیازمندی های امنیت را تنظیم کنند، کنترل های امنیتی را انخاب کنند و میزان قابل اطمینان بودن برای امنیت را تست نمایند.
همچنین می توانند یک برنامه جایگزین نیز در نظر بگیرند که اگر همه چیز خوب پیش نرفت، غافلگیر نشوند، مثل قرار دادن خاتمه برای قرارداد ابری یا حذف دیتاهایی که منتقل کردند.



6- آیا مهارت های لازم را دارید؟





انتقال به فضای ابری به این معناست که می خواهید مهارت های جدیدی به دپارتمان IT خود بیاورید. برای مثال: تمامی کارشناسان واحد IT می بایست مهارت مدیریت واسط بین خدمات IT موجود و ابری را کسب نمایند.
مجموعه مهارت های موجود را ارزیابی کنید. ابر و فضای ابری به ترکیبی از مهارت های جدید و مهارت های موجود نیاز دارد، و سازمان ها باید بدانند که تیم شان چه مهارت های جدیدی لازم دارد.
ممکن است لازم باشد تا نیرویی جدید استخدام کنید، یا همان نیروهایی که دارید را برای مهارت های جدید آموزش دهید.
یک تیم اصلی IT مبتنی بر مهارت های جدید تشکیل دهید. اکثر تیم های IT در دپارتمان ها نیاز به آموزش مجدد و بازسازی دارند تا مناسب محیط دیجیتالی شوند. از قدیمی ها بیاموزید اما تحت فشار آنها قرار نگیرید.



7- فرهنگ را فراموش نکنید.





از آنجایی که فرهنگ جزئی از مهارت های نرم محسوب می شود اندازه گیری کردن آن کار سختی است، و اصولا در پیاده سازی سرویس های ابری فراموش می شود. همچنین به یاد داشته باشید که موفقیت در پیاده سازی سرویس های جدید IT وابسته به قابلیت تطبیق سازمان با سرویس های جدید است.
اغلب این فرهنگ است که تغییرات را به عقب می راند نه تکنولوژی و یکی از فرهنگ هایی که باید در هنگام پیاده سازی سرویس های ابری در نظر گرفته شود، استفاده از فرهنگ دواپس و مهندس دواپس است.
با در نظر گرفتن این نکته، باید از اینکه مردم همراهتان هستند اطمینان حاصل نمایید. راه خوبی برای شروع این است که شرکت هایی را که بسیار سریع با شرایط سازگار شدند را شناسایی کنید و بخواهید که از فواید فضای ابری با شما صحبت کنند.
در هر سازمانی چند پیشرو وجود دارد: افرادی که دوست دارند سریعتر از بقیه حرکت کنند. پیشرو های تان را بشناسید، افرادی که از تغییرات استقبال می کنند را پیدا کنید و از آنها بخواهید تا برای تغییر فرهنگ سازمان کمک تان کنند فرهنگ را مطابق با ابر و فضای ابری بسازید.
اولین عاملی که سازمان ها را منع می کند، ترس از شکست است. برای همین آنها تلاش می کنند تا فرهنگ را به نوعی بسازند که شکست در آن به معنای درسی جدید و آموزنده باشد.
بسیار مهم است که IT را تغییر از عملکردهای مبتنی بر تکنولوژی به گروهی از متخصصین IT که بر کسب و کار تمرکز دارند و نیاز های آتی کسب و کار برای شان مهم است، تعریف کنیم. نه تعریف قدیمی آن: راهی برای تحویل خدمات.
نصیحتی که جمعی از خبرگان می کنند این است که تبادل خبر را به میزان کم اما مداوم انجام دهید و از شایعه پراکنی تا حد امکان دوری کنید.
فضایی ایجاد کنید تا سوالات و نگرانی های تان تا حد امکان به سرعت مطرح شوند. این موضوع ارزشمند را فراموش نکنید که کسانی که در ابتدای راه با شک و تردید به شما نگاه می کردند ممکن است در آینده ای نزدیک در دسته حامیان شما قرار گیرند.




مقالات مرتبط

 ورود به دنیای رایانش ابری، با فراگیری این 9 مهارت



تاریخ درج: 1395/11/10
دانلود مقاله