از خواندن کتاب خسته شده اید؟ با بازی کردن برنامه نویسی را یاد بگیرید.

از خواندن کتاب خسته شده اید؟ با بازی کردن برنامه نویسی را یاد بگیرید.

اگر تا به حال یادگیری برنامه نویسی از طریق کتاب را امتحان کرده اید، می توانید درک کنید که چقدر کار خسته کننده ای است. چرا گزینه های سرگرم کننده را برای یادگیری و لذت بردن بیشتر از برنامه نویسی، انتخاب نمی کنید؟
هریک از این وبسایت هایی که در زیر اعلام شده است، سبک مخصوص خود را دارند، اما همه آنها از عناصر ساخت بازی بهره برده اند. آنها سرگرم کننده، عجیب و غیر معمول هستند، و به همین خاطر کمک تان می کند تا برنامه نویسی را بهتر وبیشتر یاد بگیرید.




Code Combat

اگر می خواهید جاوا اسکریپت یاد بگیرید و هیچ تجربه ای در کد زدنی با این زبان ندارید یا اگر تجربه کمی دارید، از این بازی رایگان بهره ببرید. کنترل بازی را با جلو رفتن در محیط بازی و هدایت شخصیت های آن بدست بیاورید. از محتواهای ساده که برای برنامه نویسان مبتدی تدارک دیده شده است شروع کنید و سطح خود را بالا ببرید تا به فضاهای پیچیده مثل محاسبات برسید.





محیط یادگیری یک بازی برای غلبه سربازهای شما بر دشمن است. دشمن را هدف بگیرید، حمله کنید و آنها را نابود کنید.
Code Combat در سال 2013 راه اندازی شد، برای همین سطوح آن محدود است. اما تیم برنامه نویسی که پشت آن است دیوانه وار در حال توسعه آن هستند تا قسمت های جدید بازی را به آن اضافه کنند. برای همین در آینده می توانید انتظارات بیشتری از این سایت داشته باشید. تیم برنامه نویسی همچنین درحال Open-Source کردن این بازی است با این اوصاف هر بازیکن می تواند مرحله مورد نظر خود را بنویسد.





امتیاز ویژه Code Combat: اگر بتوانید سطح Gridmancer را بگذرانید، می توانید یک فرصت شغلی برنامه نویسی در سان فرانسیسکو بدست آورید.
لازم به توضیح است که این بازی فقط مختص به زبان جاوا اسکریپت نیست، و این تنها یک مثال بود. در ابتدای بازی می توانید زبان دلخواه خود را انتخاب نمایید.



Code Wars

اگرچه نمی توانید در Code Wars خبره شوید، می توانید امتیاز جمع کنید و به مراحل بعدی بروید تا یک چالش برنامه نویسی یا یک Kata را کامل کنید. می توانید این کار را به زبان های Ruby، JavaScript یا CoffeScript نیز انجام دهید. چالش های برنامه نویسی در زبان های مختلف موجود است، پس باید به خوبی بدانید که درهر زبان برنامه نویسی چگونه یک وظیفه مشخص پیاده سازی می شود. قرار است که زبان های دیگری نیز به آن اضافه گردد. زبان هایی مثل پایتون، جاوا، PHP وObjective-C.





این بازی یک بازی جنگی-سامورایی است که بسیار جذاب و سرگرم کننده است. هربار که یه kata را کامل کنید یک مدال افتخار می گیرید. جمع کردن امتیازهای کافی و رفتن به مرحال بعدی، چالش های برنامه نویسی سختی را پیش روی تان قرار می دهد. همچنین می توانید با نوشتن kata مخصوص خود، نظر دادن راجع به kata دیگران و همچنین فرستادن دوستانتان به Code Wars امتیاز جمع کنید.
چالش ها هم مفیدند و هم مفرح. Code Wars تنها سایتی است که علاوه بر برقراری این نوع چالش ها به شما می آموزد تا کدهای تان را تست نمایید. ممکن است دستورالعمل ها برای حل مسئله کافی نباشد، بنابراین مجبور خواهید شد از طریق جستجو مسئله را حل کنید. اگرچه این کاری کند است، اما بهترین راه برای درک این موضوع است که کد نوشتن در عمل چگونه است.





محیط Code Wars یک فضای جدی تر نسبت به Code Combat دارد و بچه گانه نیست و تعداد زبان های بیشتری را پشتیبانی می کند. Code Wars همچنین یک انجمن گفتگوی بسیار قوی دارد که به مبتدیان کمک می کند تا یادگیری برنامه نویسی را آغاز کنند و به آن علاقه مند شوند. افرادی که این بازی را انجام می دهند می توانند مراحل را یکی پس از دیگری طی کنند و اعتبار کسب نمایند که با این کار برای یادگیری بیشترانگیزه پیدا می کنند.



Code School

برخلاف 2 سایتی که در بالا اعلام شد، این سایت رایگان نیست. اما تیم سازنده Code School وبسایتی بسیار سرگرم کننده و مفید ساخته اند که ارزش آن را دارد که روی آن سرمایه گذاری کنید البته اگر در یادگیری برنامه نویسی مصمم باشید. با پرداخت حق عضوت می توانید هر تعداد دوره که می خواهید را در این سایت بردارید و هر لحظه که خواستید دوره مورد نظرتان را تغییر دهید. همچنین این سایت یک پیشنهاد رایگان دو روزه دارد به نام Hall Pass که به شما این امکان را می دهد تا هرچه که می خواهید را در این سایت 48 ساعت به صورت رایگان امتحان نمایید.





دوره های متنوعی برای یادگیری در اختیارتان است مثل: Ruby، HTML/CSS و iOS. سعی کنید درس های اختیاری مانند Chrome DevTools، Google Drive API و Git را بردارید. در بین این 3 سایتی که از بازی برای یادگیری برنامه نویسی بهره برده اند، Code School کمترین حس بازی را به کاربران القا می کند. هر مبحثی در این سایت، یک فیلم ویدئویی کوتاه نیز دارد که مرتبط با چالش برنامه نویسی پیش روست، هر چالشی که آن را کامل می کنید باعث افزایش امتیازتان شده و هر کمکی برای حل این چالش بگیرید از امتیازتان کم می کند.





امتیازهای Code School الآن دیگر کاربردی ندارد. قبلا اگر یک درس را کامل می کردید، 5دلار به عنوان اعتبار در اختیارتان می گذاشت که می توانستید در استفاده از خدمات وبسایت از آن استفاده نمایید اما این طرح دیگر برکنار شده است. اما چیزی شبیه به این برای آینده ای نزدیک در حال ساخت است. درحال حاضر فقط سعی کنید تا می توانید امتیاز و نشانه جمع آوری کنید. زیرا قطعا در آینده ای نزدیک به دردتان خواهد خورد.



کدام یکی را انتخاب کردید؟

در این مقاله 3 راه مفرح برای یادگیری برنامه نویسی را باهم شناختیم. کدام یک را اول از همه امتحان خواهید کرد؟ چند هفته پیش راجع به انتخاب زبان برنامه نویسی وب مناسب مقاله ای در سایت سماتک منتشر کردیم که می توانید تصمیم درستی برای انتخاب زبان برنامه نویسی وب مناسب بگیرید. اگر می خواهید که اپلیکیشن های آنلاین بسازید، پس به سراغ JavaScript بروید. اگر هیچ تجربه برنامه نویسی ندارید یا اگر دارید خیلی کم است، با Code Combat شروع نمایید. اگر مطالب پایه ای را می دانید، به سراغ Code Wars بروید. اگر می خواهید اپلیکیشنی برای آیفون یا برای چارچوب Ruby on Rails بنویسید، Code School بهترین گزینه است.
اگر نمی دانید که چه می خواهید یا نمی دانید از کجا شروع کنید، ما Code Combat را به شما پیشنهاد می کنیم. زیرا از 2 سایت دیگر ساده تر است و همچنین این سایت می تواند از مباحث اصلی که پشت تمام زبان های برنامه نویسی وجود دارد یک معرفی خوبی به شما ارائه دهد. اگر از آن خوشتان آمد، می توانید از همین نقطه شروع کنید. Code School با اینکه بسیار مفید است، اما به دانش برنامه نویسی برای شروع نیازمند است. اگر حتی فرق تابع با آرایه را ندانید، باید با چیزی ساده تر شروع کنید.



به مرحله بعد بروید

زمانی که اولین تجربه تان با این سایت ها را رقم بزنید، از پس کار چالشی دیگر نیز بر می آیید، مانند ساختن اولین اپلیکیشن تان. هیچ محدودیتی برای یادگیری وجود ندارد. با یادگیری Raspberry Pi یا Arduino مهارت های جدید را تمرین کنید.
راه مورد علاقه تان برای یادگیری برنامه نویسی چیست؟ آیا روش های مفرح یا سایت های بازی محور دیگری می شناسید؟


تاریخ درج: 1395/12/08
دانلود مقاله