اگر این عادت های کلیدی را داشته باشید، از 90 درصد افراد، موفق تر خواهید بود!

اگر این عادت های کلیدی را داشته باشید، از 90  درصد افراد، موفق تر خواهید بود!

یکی از مدیران اجرایی مهم بنام استیو تصمیم به بازنشستگی از امپراطوری شکلات سازیش گرفت در حالی که چهل سال از زندگیش را صرف ساختن آن کرده بود. او دو پسرش را به دفترش فراخواند و اعلام کرد که پسر کوچکترش اداره امور را بر عهد خواهد گرفت.
پسر بزرگتر بسیار غمیگن شده بود و نمی دانست چرا باید برادر کوچکترش مدیریت کسب و کار خانوادگیشان را بر عهده بگیرد. او ساعت های متمادی را صرف پرسیدن دلیل این انتخاب از پدرش کرد. در نهایت پدرش به او جواب داد: برو و ایده ای برای یه طعم شکلات جدید پیدا کن. نزد تامین کننده ها برو و ببین روی چه طعمی باید سرمایه گذاری کنیم.
پسر بزرگ بعد از بازگشت از ماموریتش، مغرورانه گفت : تامین کننده ها می توانند طعم های تمشک، نارگیل و پسته رو برای ما تامین کنند.
استیو سپس همین درخواست را از پسر کوچکترش کرد و پسر کوچکتر بعد از بازگشت از ماموریتش گفت : آن ها قطعا می توانند طعم های تمشک، نارگیل و پسته رو برای ما تامین کنند. آنها گفتند اگر ما روی نارگیل و تمشک بیشتر سرمایه گذاری کنیم می توانند برای ارائه قیمت های کمتر با ما وارد مذاکره شوند. آنها حتی گفتند در حال بررسی طعم های جدید هستند و اگر ما بخواهیم طعم های جدید آنها را بصورت عمده بخریم حاضرند درباره قیمت های کمتر با ما مذاکره کنند.
استیو رو به پسر بزرگش کرد و فریاد زد: به همین خاطراست که باید برادر کوچکترت مدیر شرکت شود.



کلید موفقیت ابتکار عمل است.

مضمون اصلی داستان بالا این است که اکثر افراد خارج از یک چارچوب مشخص فکر نمی کنند. چندبار تاکنون سرکارمان نشسته ایم و بدون انحراف از دستورالعمل ها تنها کاری را که از ما خواسته شده انجام داده ایم؟ ما اکثر اوقات در تله انجام حداقل ها برای جلوگیری از شکست، گرفتار می شویم. اما آیا این روش ما را به موفقیت می رساند؟
پاسخ این سوال منفی است. احساس نیاز به مدیریت شدن در تمام زمینه ها و انجام کاری که باید انجام دهیم مانع تاثیرگذار بودن ما در کارها می شود. افراد موفق، کسانی هستند که می دانند، مسائل سیاه و سفید نیستند و a+b بصورت خودکار برابر c نمی شود. این افراد کسانی هستند که به روش های موثرتری برای انجام کارها فکر کرده و این تفکر خارج از چارچوب را به افراد دوروبرشان نشان می دهند.
مساله اصلی فعال بودن بجای داشتن رفتار انفعالی است. انفعالی بودن ممکن است برای بعضی افراد مناسب باشد اما می تواند شما را از حرکت روبه جلو بازدارد. اگر شما بدنبال پیشرفت و موفقیت بیشتر هستید فعال بودن مسیر، پیشرفت شما به درجات بالاتر را هموار می کند. پیشرفت به معنی فعال بودن بجای عدم فعالیت است. بجای اینکه اجازه دهید مسائل برای شما اتفاق بیفتد، باید مسیرتان را بسوی فرصت ها بسازید.



چگونه مبتکر و فعال باشید

اگر در یک چرخه تکراری گیر کرده اید یا می خواهید در کارتان موفق تر باشید اما راه پیشرفت را نمی دانید، عادت هایی وجود دارند که با دنبال کردن آن ها نه تنها به خودتان کمک می کنید بلکه توجه کسانی که در پیشرفت شما تاثیر دارند را نیز جلب می کنید.
1- مسئولیت مشکلاتتان را بر عهده بگیرید: بدانید که کس دیگری مسئول رساندن شما به جایگاه دلخواهتان نیست. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که یافتن راه حلی برای مشکلاتتان تنها بر عهده شماست. سرزنش کردن افراد دیگر یا واگذاری مسئولیت کارها به دیگران بسیار آسان است اما در رسیدن به موفقیت هیچ کمکی نمی کند.
2- به جای کاری که نمی توانید انجام دهید روی مسائل تحت کنترلتان تمرکز کنید: دلیل عدم پیشرفت بسیاری از ما این است که روی چیزهایی که بر آن ها کنترلی نداریم تمرکز می کنیم و این مسائل به ناامیدی و تمایل به رها کردن کارها در نیمه راه منجرمی شود. با تمرکز روی مسائلی که برآن ها کنترل داریم و ارائه ایده هایی برای حل آن ها احتمال رسیدن به راه حل مناسب و تبدیل شدن به الگویی برای هدایت دیگران بیشتر می شود.
3- اهدافتان را هوشمندانه انتخاب کنید : این مساله زمانی که پای رسیدن به اهداف و رویاها به وسط می آید اهمیت بیشتری پیدا می کند. پیاده سازی هوشمندانه دستورالعمل ها ( دستورالعمل های خاص، قابل سنجش، در دسترس، واقعی و با زمانبدنی مشخص) در کارتان شما را در جایگاه مناسبی قرار می دهد.
4- ثابت قدم باشید: فعال بودن به یک یا دوبار ختم نمی شود. کلید جلب توجهات و اجتناب از بازگشت به حالت انفعالی این است که همیشه فعال باشید. همیشه درباره روش هایی برای بهتر انجام دادن کارها، یافتن کارهای دیگری که باید انجام شوند یا کارهایی که مزیتی را برای رییستان به ارمغان می آورند فکر کنید.

زمانی که بحث موفق شدن در کار یا هر زمینه دیگری از زندگی به میان می آید مساله اصلی داشتن ابتکار عمل است. در انتظار اتفاق خاصی ماندن یا منتظر بودن برای اینکه به ما گفته شود چگونه یا چه موقعی کاری را انجام دهیم بدین معنی است که ما روی آینده مان هیچ کنترلی نداریم. بنابرین همیشه سعی کنید فعال باشید و از ابتکار عملتان استفاده کنید چون این دو مورد باعث می شوند بیش از میزان لازم تلاش کرده و پذیرای عادت های بهتر و فرصت های بیشتر شوید.


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
If You Have This Key Behavior, You'll Be More Successful Than 90% Of People
تاریخ درج: 1396/03/28
دانلود مقاله