با این 10 گام، با هیچ هدفی فاصله نداریم!

با این 10 گام، با هیچ هدفی فاصله نداریم!

مسئولیت پذیری در رسیدن به اهداف به شما قدرت می دهد. راهنمایی هایی که در این مقاله ارائه شده برای استفاده از قدرت مسئولیت پذیری و رسیدن به اهدافتان به شما کمک می کند.
احساس، شجاعت و هوش ویژگی های مثبتی هستند اما در مقایسه با آنچه که برای رسیدن به اهدافمان به آن نیاز داریم رنگ می بازند. مهمترین ویژگی که به آن نیاز داریم مسئولیت پذیری شخصی است.


دو دهه پیش فلسفه مسئولیت پذیری با نام " اصول اوز" در روزنامه نیویورک تایمز چاپ شد که بسیار پرفروش شد.
چرا اوز؟ این اصول پایان ناپذیر و همیشگی هستند بنابرین بهترین اسمی که می شد برای آن انتخاب کرد، استعاره ای از داستانی همیشگی بود که همه آن را شنیده باشند. حتما شما هم ملاقات دوروتی، مترسک، مرد حلبی و شیر ترسو را در فیلم جادوگر شهر اوز که سال 1939 اکران شده و از روی رمان کودکانه ال فرانک باوم ساخته شده به یاد می آورید. تمام کاراکترهای این داستان تحت فشار شرایط نا امید کننده ای قرار دارند که تحت کنترل آن ها نیست. در این داستان طوفانی دوروتی را از مزرعه اش در کانزاس به یک دنیای فانتزی عجیب می برد.


مترسک در یک مزرعه ذرت قرار داده شده و با کلاغ ها زندگی می کند. سازنده مترسک در او مغز قرار نداده است. مرد لاغر که حلبی است و زنگ زده در کاخی زندگی می کند اما نمی تواند حرکت کند چون قلب ندارد. شیر ترسوی دوست داشتنی شجاعت ندارد و به همین خاطر پایین تر از حد توانایی هایش زندگی می کند.
کاراکترهای این داستان به خاطر کمبودها و شرایط احساس می کنند به آن ها ظلم شده اما به تنهایی نمی توانند شرایط را عوض کنند به همین خاطر رهسپار راهی بنام جاده زرد می شوند که به سرزمین اوز می رسد، به این امید که جادوگر قدرتمندی را بیابند که تمام مشکلات زندگیشان را حل کند.
در پیام اصلی این داستان و این اصول ساده این نکته نهفته است : اجازه ندهید شرایط، شخصیت شما و آنچه را باید انجام دهید تعریف کند.


به عبارت دیگر نباید امید به موفقیت در آینده را به چوب جادوی یک جادوگر گره زد. اعتماد به کسی یا چیزی برای نجات شما تنها باعث ایجاد احساس بازیچه بودن در شما شده و توانتان را برای تفکر روشن، خلاقانه و سریع از بین می برد. از طرف دیگر تلاش برای کنترل زندگی و تغییر شرایط نامطلوب باعث وقوع اتفاقات خوب، مثبت و بهبود بخش می شود.
اگر به دنبال ایجاد تغییرات کلی در زندگی هستید یا فقط می خواهید کمی اوضاع را بهتر کنید می توانید از این 10 راهنمایی استفاده کنید که گزیده ای از جدیدترین کتاب به نام "دانایی اوز" است. این 10 راهنمایی به شما کمک می کند قدرت مسئولیت پذیری شخصی خودتان را آزاد کنید و مسئولیت کارها، تصمیمات، موفقیت ها و شکست هایتان را برعهده بگیرید.



1- مسئولیت پذیری را دوباره تعریف کنید.

آیا اشاره صرف به کلمه مسئولیت پذیری شمار را به هراس می اندازد؟ تعریف کلمه مسئولیت پذیری در فرهنگ لغت های معمولی باعث تقویت دیدگاه منفی نسبت به این کلمه می شود : "مسئولیت پذیری: مجبور به گزارش دادن، توضیح دادن یا توجیه کردن، پاسخگو بودن ، مسئول بودن".
صادق بودن با خودتان و اهدافتان نباید اینقدر کار سختی باشد. جوابگو بودن به خودتان را به عنوان یک هدیه و یک طرز فکر داوطلبانه در نظربگیرید نه به عنوان غذایی که دوست ندارید اما مجبور به خوردن آن هستید.



2- فکر کنید که زندگی تان به آن بستگی دارد.

زمانی که به طرزتفکر خلاقانه و مصمم روی بیاورید، برای چالش هایی که فکر می کردید خارج از کنترل هستند، راه حل هایی را پیدا می کنید.
اگر زندگی شما به یافتن یک استراتژی یا ایده جدید بستگی داشته باشد، آیا این ایده ها را پیدا نمی کنید؟ مسلما این کار را می کنید.
احتمالا هدفی که می خواهید به آن برسید یا مشکلی که می خواهید حل کنید، مساله مرگ و زندگی نباشد اما بسیاری از ایده های خلاقانه زمانی به ذهن شما می رسد که تمام توان خود را روی آن بگذارید. شاید زندگی تان در خطر نباشد اما ممکن است شادی و موفقیت شما از دست برود.



3- اگر نمی توانید شرایط را کنترل کنید، اجازه ندهید شرایط شما را کنترل کند

در 22 مارس 2012 ارتش ملی مالی به کاخ ریاست جمهوری حمله کرد و دموکراسی 20 ساله این کشور آفریقایی را از بین برد. در این هرج و مرج شبه نظامیان اسلام گرا کنترل دوسوم کشور را به دست گرفته و انتخابات دموکراتیک آتی را لغو کردند.
Yeah Samake شهردار شهر کوچک Ouélessébougou که در حدود 40 مایلی کاخ ریاست جمهوری قراردارد می گوید : وقوع کودتا بسیار غم انگیز بود. آن زمان من به داخل اتاقم رفتم و روی مبل افتادم اما همسرم آمد و من را بیرون کرد. باور نمی کردم این کار را با من بکند به او گفتم من انتظار دلداری و همدردی دارم . او جواب داد: برو بیرون و کاری بکن. هرگاه شما هم از روی مبل بند شوید یا کس دیگری شما را به این کار وادارد، یعنی زمان درک شرایط و انجام کاری فرا رسیده است.



4- باید واقعا آن را بخواهید.

هرچیزی بهای خاص خود را مثل انرژیِ ، تلاش، صبر یا منابع دارد. طبیعتا همه می خواهند در زندگی به اهداف و چیزهای خوب برسند بدون اینکه بهای آن را بپردازند. شما دوست دارید وزن خود را کم کنید اما نمی خواهید ورزش کنید یا از غذاهای مورد علاقتان بگذرید. بدنبال ترفیع هستید اما حاضر نیستید ساعت های بیشتری کار کنید. موفقیت زمانی بدست می آید که به یک نقطه عطف برسید و میل تان برای رسیدن به هدف، بیشتر از ترس از بهای آن باشد.



5- اجازه ندهید جاذبه، شما را به سوی خودش بکشد.

همان گونه که سیارات بزرگ جاذبه دارند و اشیاء را به سمت خود می کشند، موانع چالش برانگیز و مسائل دشوار هم شما را به سمت خود کشیده واز اهدافتان دور می کند. هرچه این چالش ها بزرگتر شود جاذبه آن ها بیشتر می شود . اما نباید تسلیم جاذبه آن ها شوید.



6- هر موفقیتی نیازمند یک اقدام شجاعانه است.

جیم کری در فقر بزرگ شد تا جاییکه پس از اخراج پدرش از سرکار در یک ون زندگی می کردند. حتی کار به جایی رسید که خانواده آن ها در مزارع یکی از اقوامشان، درون یک چادر می خوابیدند. اما جیم کری به آینده و چیزهایی که می خواست به آن ها برسد ایمان داشت.
در اوایل دوران بازیگری، جیم کری یک شب تویوتای قدیمی اش را نزدیک تپه های هالییود می برد و پس از مدتی نگریستن به لس آنجلس دسته چکه اش را بیرون می آورد و چکی به مبلغ 10 میلیون دلار در وجه خودش بابت " انجام خدمات ارائه شده" نوشته و آن را در کیف پولش نگه می دارد. در آن لحظه کری بنای حل مشکلات را پایه ریزی کرد. طی پنج سال آینده قول کری به خودش باعث شهرت جهانی او شد و در اوج دوران موفقیت، پیش پرداخت دستمزدش برای بازی در یک فیلم به 20 میلیون دلار رسید.
زمانی که قدرت درونی خود را کشف کنید، می بینید که لیاقت، توانایی و حتی وظیفه دارید که بهترین شرایط را برای خود فراهم کنید.



7- نظر دیگران را بپرسید.

درخواست نظر و نقد از دیگران باعث ایجاد حس مسئولیت پذیری می شود.
بدین منظور از رییس، استاد، دوست، همکار یا شخص مهمی که نظرشان برای شما جالب است بخواهید نظرشان در مورد شما را بیان کنند. اما این افراد باید مطمئن شوند که اگر نظرشان را صادقانه بگویند با واکنش منفی شما روبرو نمی شوند. دریافت این بازخوردها کلید اصلی در غلبه بر نقاط کور و دستیابی به نتایج بهتر است.



8- از خودتان بپرسید آیا من یک مالک هستم یا یک مستاجر؟

ما بیشتر به چیزهایی اهمیت می دهیم که مالک آن ها هستیم تا مستاجر. چون اگر مالک آن ها نباشیم یعنی موقتی هستند، سرمایه گذاری چندانی در آن ها نکرده ایم و چیز زیادی برای از دست دادن نداریم، مثلا شما تا به حال یک ماشین اجاره ای را شسته اید؟ البته که خیر.
زمانی که مالک چیزی باشیم خواه این چیز یک ماشین، ماموریت کاری یا رابطه باشد روی آن سرمایه گذاری کرده و حتی تا اندازه ای برای آن فداکاری می کنیم. اما اگر آن را اجاره کرده باشیم می توانیم بدون از دست دادن چیزی، از آن بگذریم. اگر واقعا می خواهید به هدفی برسید، با تمام قوا روی آن کار کنید.



9- آماده کنار زدن خاک زیادی باشید.

پیدا کردن راه حل، مثل حفاری معدن برای یافتن طلا است. آیا تا به حال مستند Gold Rush را از شبکه Discovery دیده اید؟ این مستند معدن کاران امروزی را نشان می دهد که برای یک شبه ثروتمند شدن با زمان، یکدیگر و طبیعت رقابت می کنند. معدن کاران قبل از شروع کار روی معدن اصلی ابتدا باید 2 تا 4 متر خاک را کنار بزنند. آن ها زیر این حفاری 2 تا 4 متری بی ارزش و دشوار به حفاری های با ارزش می رسند. هرچه حفاری بیشتری انجام دهند احتمال یافتن طلا بیشتر می شود. در نهایت آن ها برای یافتن 1 اونس طلا باید چندین تن خاک را کنار بزنند. معدن کاری کار بسیار سختی است اما پاداش های بزرگی در آن نهفته است.
رمز موفقیت آن ها این است: به حفاری ادامه بده!



10- آن را عملی کنید.

چگونه مسئولیت پذیری شخصی را در زندگی عملی می کنید؟ اگر مسئولیت پذیری یک سوییچ داشت و فقط لازم بود آن را بچرخانید، این کار ساده نمی شد؟ یا اگر تنها لازم بود یک دکمه را فشار دهید؟ یا اپلیکیشنی که از آن استفاده کنید؟ خب درواقع یک اپ - دکمه- سوییچ جادویی وجود دارد که انتخاب هدف و کارروی آن نامیده می شود.
شما می توانید یکی از این گزینه ها را انتخاب کنید: عملی کردن رویاهایتان یا غلتدین در بازی سرزنش و چرخه قربانی بودن !
موفقیت واقعی از درون و نه از بیرون اتفاق می افتد. هیچ جادویی وجود ندارد. هرچه از نظرشخصی مسئولیت پذیر تر باشید، میزان موفقیت تان در کارها بیشتر می شود.


تاریخ درج: 1396/02/12
دانلود مقاله