با گوگل، سردمدار خلاقیت، صمیمی تر شویم! - قسمت اول

با گوگل، سردمدار خلاقیت، صمیمی تر شویم! - قسمت اول

آیا گوگل مدلی برای محیط های کاری خلاق در آینده محسوب می شود؟


زمانی که بحث خلاقیت و بهره وری کارمندان در محیط کار پیش می آید، بی شک شرکت هایی مثل Google که سردمدار این مسائل هستند به ذهن آدم خطور می کنند. این شرکت همان اندازه که به خاطر پیشرفت در تکنولوژی مطرح است برای مزایایی مانند غذاهای رایگان و عضویت در باشگاه، که در اختیار کارمندانش قرار می دهد، معروف است. حتی کارشناسی با عنوان "مامور خوشحالی" استخدام می کند که در شرح شغلی این فرد آمده است که باید کارمندان را خوشحال کند و بهره وری را بالا نگه دارد.
شرکت های دیگر به سرعت در حال یادگیری از گوگل هستند، سعی می کنند مشارکت و انگیزه کارمندانشان را با دخیل کردن آنان در فعالیت های خلاقانه افزایش دهند و به آنان اشتیاقی دهند تا از کارشان لذت ببرند و احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند.
تمام محیط های کاری در سراسر انگلستان مناطقی برای استراحت و بازی کارمندانشان تهیه کرده اند که کارمندان می توانند در آنجا استراحت کنند، چت کنند و خلاقیت خود را افزایش دهند، همچنین کلاس هایی برای آموزش مهارت های خلاقیت برای کارمندان ترتیب داده اند مثل کلاس زبان، کلاس نقاشی و کلاس های موسیقی.
چرا؟ زیرا سازمان هایی که فرهنگ خلاقیت را پرورش می دهند احتمالا خوشحال ترند و کارمندانی با انگیزه دارند که بیشتر به سازمان متعهد می شوند و در نهایت باعث افزایش بهره وری سازمان می گردند.
مدیر بازاریابی شرکت REED آقای Mark Rhodes می گوید: تمام کارفرمایان می خواهند بیشترین بازدهی را با به کارگیری خلاقیت در سازمان بدست آورند. کسب و کارهایی که بیش از همه موفق اند، آنانی هستند که در تفکر خلاق و توسعه محیطی خلاق پیشرو اند. در این سازمان ها هر فردی ایده تولید می کند، سوال می پرسد و هنجارها را به چالش می کشد. برخی ایده ها پذیرفته می شوند و برخی نمی شوند اما چیزی که مهم است این است که از این فرآیند درس های زیادی یاد می گیریم.
برخی کارفرمایان، ارتباطات خلاقانه با سایر تیم ها را تشویق می کننند.
هر سال دانشگاه Manchester Metropolitan یک رویدادی به نام Engage Week برگزار می کند در آن کارمندانی که میزبان رویداد هستند به دیگر کارمندان مطلب می آموزند. موضوعات موجود در رویداد متنوع است از اتفاقات ورزشی گرفته تا کارهای دست ساز مثل فلزکاری، ساختن سوسیس، ساختن شکلات، قاب گیری تصاویر و یادگیری پایه های زبان اشاره.
موسسه Cognizant ارزش را در استفاده و یادگیری از استعدادهای خلاقانه جوانان می بینند. این شرکت Insight Day های منظم برگزار می کند و در آن از دانش آموزان دعوت به حضور می کند تا ببینند که مهارت های لازم برای هر شغلی چیست. مثل علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی.
اگر یک گروه از افراد کلاس نهم را به چالش بکشید، می توانید ببینید که تا چه حد خلاقانه برخورد می کنند. در یک طوفان مغزی همیشه اینکه چطور می توانند فورا خلاقانه فکر کنند، شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در ارائه ایده های خلاقانه از تمام آنچه از دوستان، خانواده، محیط و تکنولوژی و کاربردهای آن مانند شبکه های اجتماعی آموخته اند، استفاده می کنند.
3 مهارت خلاقیت، حل مسئله خارج از روش عادی و توانایی برقراری ارتباط، مهارت های حیاتی برای پیشرفت در هر سازمان محسوب می شوند. قسمت بزرگی از خلاقیت ذاتی انسان ها با گذر عمر و بزرگ شدن از بین می رود. اگر زمان بگذارید و با بچه های دبستانی وقت بگذرانید می توانید بفهمید که چقدر حس خلاقیت در شما از بین رفته است. کارمندان می توانند در محدوده شغل تمام وقتشان خلاقیت کارآفرینانه داشته باشند. ایده های جدید به شرکت بدهند که برخی از این ایده ها مورد پذیرش واقع خواهد شد و در ازایش جایزه ای دریافت کنند.
Virgin برای فرهنگ خلاقیت و نوآوری اش معروف شده است، و برخی از ایده هایی که در آن سازمان اجرایی شده است را کارمندانش پیشنهاد داده اند.
یکی از مدیران عملیاتی Virgin می گوید زمانی که به ساختمانی جدید نقل مکان می کنیم، از افراد ایده می گیریم که چه چیزی برای این مکان خوب است و چه چیزی بد است. بازخوردها متنوع است، از ایده هایی در زمینه زیبایی شناسی تا زمینه های عملیاتی. برخی فقط دوست دارند که ظاهر محیط کارشان خوب به نظر بیاید. برخی ایده می دهند که خشک کن دستی نصب کنیم زیرا هم جذاب است و هم به محیط زیست آسیبی نمی رساند.
ایده هایی در مقیاس های بزرگتر نیز وجود دارند که زاییده ی ذهن کارمندان آن سازمان است مثل تعطیلات نا محدود. تنها کلید موفقیت برای داشتن کارمندانی خلق و نوآور، داشتن تیم مدیریتی است که به تمام ایده ها گوش فرا دهد و به آنان قول دهد تا بهترین کار را انجام دهد.
در سازمان Virgin، ایده ها از طریق فروم ثبت می شوند و معمولا تعداد کمی از آنها مثلا حدود 3 تا از ایده ها در سال عملی می شوند.
اگر در جمع آوری نظرات پذیرا باشید، مطمئن باشید که افراد عکس العمل مناسب نشان می دهند و زمانی که افراد حس کنند در کاری بیشتر شریک هستند، خوشحال تر خواهند بود و بیشتر مشارکت می کنند و در نهایت بهره وری سازمان افزایش می یابد.


افزایش خلاقیت:


کارمندانی که در شرکت هایی هستند که از عادت های سالم پشتیبانی می کنند، 8 مرتبه بیشتر از دیگران به آن سازمان متعهد می شوند و 5/3 برابر بیشتر خلاق و کارا خواهند بود.
ترک کردن دفتر کار و معاشرت با دیگر همکاران خلاقیت و مشارکت را در کارمندان افزایش می دهد.
از هر 10 کارمند 6 نفر آنان معتقدند که اگر برای ایده ها جایزه ای در نظر گرفته شود آنان بیشتر خلاق خواهند بود.



چه چیزهایی باید از دفتر های کاری گوگل برای طراحی محیط کاری بیاموزیم؟


دفاتری سبز، راه ماشین روی قدیمی و قفسه های کتاب چرخان از ویژگی های دیوانه کننده ای هستند که تنها در دفاتر جذاب گوگل پیدا می شوند. گوگل برای طراحی های محیطی غیر متعارف خود معروف شده است که قسمتی از مدل خلاقانه آن محسوب می شوند.
اگرچه اینگونه دفاتر کاری گوگل جذاب به نظر می رسند اما حقیقتی دیگر پشت این طراحی های جذاب نهفته است. در ادامه با راه هایی آشنا می شویم که گوگل از آنها برای ایجاد محیط کاری " خوشحال و پربازده" بهره می برد.


آنهایی که دور هم می نشینند، باهم کار می کنند


همیشه دلیلی بزرگ برای انجام تحقیقات روی اهمیت محیط فیزیکی محل کار و تاثیر آن روی نوآوری کارمندان وجود داشته است. مطالعات نشان داده اند در محیط کاری که کارهای تیمی تشویق می شوند، بهره وری به میزان 15درصد افزایش می یابد.
برخلاف ساختار قدیمی سلسله مراتبی که مدیر ارشد در بالاترین طبقات سازمان و مدیران مبتدی در طبقات میانی ان قرار می گرفتند، مطالعات نشان داده اند که برای تمامی افراد لازم است تا باهم کار کنند و اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند. این موضوع به کندی اما به صورتی کاملا جدی در دستور کار سازمان ها قرار گرفته است.


روش گوگل بر پایه انگیزش کارمندان استوار است.


در گوگل فرهنگ سازمان نحوه برخورد خودمانی بین کارمندان را رواج می دهند. این بسیار در نشان دادن اینکه چطور همکاری، خلاقیت و بازدهی را ارتقا می دهد، مهم است.
فرهنگ گوگل بیشتر روی افراد تمرکز دارد تا نتیجه کاری آنها. گوگل مزایایی استاندارد در اختیار کارمندانش قرار داده است که شامل مورادی است از قبیل تامین سلامتی رایگان، مزایایی برای تعطیلات و 3 وعده غذایی رایگان که فلسفه وجودی آن، این شعار است: "زندگی در گوگل، فقط کار کردن نیست". این درحالی است که آن چیزی که به این فرهنگ کمک می کند طراحی غیر معمول محیط کاری گوگل است.


آیا این طراحی غیرمعمول، پربازده است؟


اگرچه برخی از دفاتر اصلی گوگل در سراسر جهان با محیط های عادی کاری متفاوتند مانند دفتر واقع در Dublin که سبز سبز است مانند یک جنگل ساختگی، والیبال ساحلی و دیواری برای صخره نوردی در دفتر California، دفتر New York که شبیه به یک اتاق همایش ساخته شده است و یک کتابخانه مجازی عجیب با قفسه های چرخان کتاب در دفتر New York واقع هستند، تمامی اینها منافع خود را دارند اما کارها چگونه انجام می شوند؟
برای حصول اطمینان از اینکه آیا گوگل کامل ترین محیط کاری را برای کارمندانش ایجاد کرده است یا خیر، تمام موارد از راهرو ها و تزئینات تا رنگ نقاشی ها به دقت تجزیه و تحلیل می شوند.
هریک از فضاهای کاری برای افزایش خلاقیت و تشویق ارتباطات بین اعضا حتی آنان که از تیم جدا هستند، طراحی شده است. گوگل تعمدا کسانی را استخدام می کند که بلند پروازند و همچنین در دستاوردهای تخیلی افتخارآفرین بوده اند. برای همین محیط هایی می سازد تا کارمندانش همیشه بتوانند با حداکثر توانشان کار کنند.


قانون فاصله 45 متری تا غذا


اگر نگاهی به کارمندان گوگل در بخش New York بیاندازیم، می فهمیم که آن کارمندان باور دارند که انرژی های گوناگونی در سطح شهرشان وجود دارد که روی محیط کاری شان تاثیر می گذارد. هیچ بخشی از شرکت بیشتر از 45 متر با محل سرو غذا که در آن یک رستوران یا کافه واقع شده است، فاصله ندارد. این مکان ها کارمندان را تشویق می کند تا بیشتر باهم صحبت کنند وبیشتر الهام ببخشند.
این برخورد خودمانی کارمندان را برای کار کردن در کنار یکدیگر تقویت می کند. به غیر از علایق و ارزش های مشترک کارکنانی که در کنار یکدیگر کار می کنند، تمایل بیشتری برای مشارکت دارند.


آیا طراحی های محیطی ارزش دارد؟


چه چیزهایی از این محیط کاری دیوانه کننده گوگل می توان فهمید؟ طراحی یک دفتر کاری باید منعکس کننده محیط های کاری تکامل یافته امروزه باشد. کارکردن مشارکتی درحال محبوب شدن است و گوگل به عنوان موتور جستجوی درجه یک دنیا، باید هر کاری می کند درست باشد!
در زمینه طراحی فضای کاری، فهمیدیم که کارکردن مشارکتی باید با فرهنگ دفتر کاری مطابقت داشته باشد. در ادامه چند ویژگی کلیدی که برای ایجاد محیط کاری مشارکتی لازم است را با هم می خوانیم:
برنامه ای برای تشویق برخوردهای مشارکتی
محیط های مشترک مانند کافه، اتاق استراحت
نواحی ای که برای بیش از یک نفر تهیه شده باشد.


گوگل بالغ بر 57،000 کارمند دارد. و با ویژگی هایی که در اختیار کارمندانش قرار می دهد مانند وعده های غذایی سالم و رایگان، تسهیلات بدن سازی، 18 هفته مرخصی زایمان با حقوق به مادران و پرداخت های رقابتی، آنان بالای 80 درصد رضایت شغلی دارند. کارمندان گوگل پس از 5 سال کار به میانگین حقوق 133،000دلار می رسند.
تنها کلید برای ورود به محیط های کاری موفق، نوآوری، تجربه و سرگرمی است.
گوگل اکنون 70 دفتر کاری در بیش از 40 کشور در سراسر دنیا دارد.
مزایایی که گوگل در اختیار کارمندانش قرار می دهد و باعث شده است تا گوگل را به بهترین جا برای کار کردن تبدیل کند:
مزایایی که گوگل در اختیار کارمندانش قرار می دهد باعث شده است تا نه تنها این شرکت به بهترین شرکت تکنولوژیکی دنیا برای کار کردن تبدیل شود بلکه به بهترین شرکت در سطح آمریکا برای مشغول به کار شدن تبدیل شده است.
کارمندان گوگل از 5 امتیاز به آن 4.4 امتیاز داده اند. بنابراین حتما نقاط ضعفی هم از دید کارمندانش دارد.
در راس شرکت آقای Sundar Pichai بالاترین سمت را برخوردار است و گفتن این جمله هم خالی از لطف نیست که این شرکت در سال گذشته بالغ بر 9000 فرصت شغلی جدید ایجاد کرد.


اما چه چیزی کار کردن در گوگل را جذاب تر می کند؟


ما از میان نظرات کارمندان آن شرکت مزایا و معایب این غول تکنولوژی را گرد آوردیم که در ادامه با هم می خوانیم:

1- گوگل کارمندانش را به مهمانی، بیرون رفتن های دسته جمعی مثل رفتن به اسکی و پیک نیک رفتن در طول تابستان دعوت می کند.




2- مدیران رده بالای گوگل مانند Larry Page و Sergey Brin تمام جمعه ها یک فرومی برگزار می کنند با نام TGIF، که کارمندان می توانند از این طریق تمام سوالات خود را راجع به شرکت بپرسند و جواب بگیرند. در ضمن اصلا هم مهم نیست که سوالات تکراری باشند به تمامی آنها پاسخ داده می شود.




3- کارمندان به باشگاه، زمین های والیبال، بولینگ و پارک ورزشی در Google’s Mountain View دسترسی دارند.




4- گوگل 3 وعده غذای رایگان به کارمندانش در طول روز می دهد. گوگل به ارائه غذاهای خوش خوراک معروف است. همچنین تعداد زیادی کافه در Google’s Mountain View دارد.




در ادامه عکس برخی از غذاهای رایگان گوگل را با هم می بینیم:

قبل از مشاهده عکس ها لازم به ذکر است که در مقاله بعدی، سایر مزایای جذاب گوگل را باهم می خوانیم، از مهارت های ورود به این شرکت بزرگ تکنولوژی و سردمدار خلاقیت صحبت می کنیم و در انتها سوالات استخدامی این سازمان را بررسی می کنیم.
شاید شنیدن تجربیات یکی از هموطنان مان که به گوگل رفت، مشغول به کار شد و الآن به ایران بازگشته نیز برای تان جالب باشد.
پس مقاله بعدی را از دست ندهید!

























تاریخ درج: 1395/12/18
دانلود مقاله