باید ها و نباید ها در نوشتن رزومه مناسب برنامه نویسی

باید ها و نباید ها در نوشتن رزومه مناسب برنامه نویسی

نوشتن رزومه به مهارت زیادی نیاز دارد چون ریسک آن نسبت به بازدهی اش بسیار بیشتر است. از یک طرف با وجود رزومه ای بی عیب و نقص و کامل هم ممکن است بلافاصله استخدام نشوید. از طرف دیگر رزومه ای ضعیف که درست نوشته نشده باشد، بلافاصله شما را از فرایند استخدام خارج می کند.
ایجاد و حفظ یک رزومه قوی در بسیاری از زمینه ها الزامی است و برنامه نویسی نیز از این قضیه مستنثنی نیست. در این مقاله پنج مورد که در رزومه یک برنامه نویس باید در نظر گرفته شود و پنج مورد دیگر که باید از آن ها اجتناب شود، بیان شده اند.



مواردی که در نوشتن رزومه برنامه نویسی باید در نظر گرفته شوند:



بازنویسی و اصلاح متن

همانگونه که گفتیم یک رزومه بی نقص تضمین کننده استخدام شما نیست و استخدام معمولا بعد از مصاحبه انجام می شود. با این وجود یک رزومه اشتباه، بدون شک باعث عدم توجه کارفرما به شما می شود بنابرین نمی توان اهمیت یک رزومه بی نقص را نادیده گرفت.
اغلب کارفرمایان تنها 6 ثانیه را صرف بررسی هر رزومه می کنند. به عبارت دیگر کوچکترین اشتباهی در رزومه می تواند مانع استخدام شما شود. تمام قواعد دیگر رزومه ها در رزومه یک برنامه نویس نیز بکار می روند.
نمونه رزومه هایی که در سایت Monster.com قرار می دهند نحوه نوشتن رزومه را بخوبی نشان می دهند:





هنگام بازبینی رزومه باید از سه جهت دستور زبان، املا و انسجام متن آن را بررسی کنید:
مطالعه ای که توسط Grammarly روی رزومه ها انجام شده نشان داده که 60 درصد رزومه ها حاوی اشتباهات مربوط به دستور زبان هستند. رزومه ها بصورت میانگین حاوی 1.5 اشتباه نشانه گذاری و کمتر از 1 غلط املایی هستند.



از یک قالب و طرح منسجم استفاده کنید

استفاده از یک قالب و طرح منسجم در رزومه خواندن آن را بسیار ساده تر می کند. در عین حال طرح بندی مختصر رزومه می تواند شما را نزد کارفرما فردی سازمان یافته نشان دهد.
البته گفتن این امر ساده تر از انجام دادن است، بویژه برای کسانی که بینش طراحی چندانی ندارند. حتی برای کسانی از بینش عمیق طراحی برخوردار هستند بررسی قالب های رزومه ای که در اینترنت قرار دارند می تواند باعث خلاقیت بیشتر شود.
یک رزومه فوق العاده می تواند نخستین گام برای رسیدن به شغل روییایتان باشد.




اطلاعات پروفایل شغلی آنلاین را بنویسید

اگر از شبکه های اجتماعی شغلی مثل لینکدین استفاده می کند آدرس صفحتان را در رزومه قید کنید. کارفرما در هرصورت مشخصات شما را در اینترنت جستجو می کند بنابرین با نوشتن آدرس صفحه کار آن ها را ساده تر کنید. بدین منظور آدرس صفحه شما باید مرتب و به روز باشد.




آدرس اینترنتی را بالای صفحه و در کنار دیگر اطلاعات تماستان بنویسید. نوشتن این آدرس باعث می شود کارفرما شما را با افراد دیگری اشتباه نگیرد.



مهارت ها و دستاوردهایتان را برجسته کنید

هنگام نوشتن رزومه وظایف کسل کننده روزانه را که هرکسی باید انجام دهد به حداقل برسانید. در عوض روی مهارت های تخصصی و موفقیت های گذشته تمرکز کنید به ویژه مواردی که بیشترین ارتباط را به شغل مورد نظر دارند.





حتی اگر تجارب قبلیتان نیاز به توضیح چندانی ندارد راه هایی برای افزایش جذابیت آن بدون مبالغه بیش از حد وجود دارد. تنها عنوان کارهایی را که انجام داده اید بیان نکنید بلکه مثالی را از چگونگی و چرایی اهمیت و مزیت این کارها برای کارفرمای قبلیتان ارائه کنید.



با بیان تجاربتان متمایز شوید

روش دیگری برای متمایز کردن رزومه اینست که بجای فهرست کردن تخصص هایتان، مدت زمان استفاده از این تخصص ها را نیز بیان کنید. برای مثال جمله " تجربه 5 ساله در نرم افزار ..." بسیار جذابتر از جمله " آشنایی با نرم افزار ..." به نظر می رسد.





همچنین بیان جزئیات در دوره های آموزشی اهمیت زیادی دارد. اگر سطح تحصیلاتان پایین نیست و بدنبال مشاغل سطح پایین نمی گردید اطلاعات آموزشیتان را در پایین صفحه رزومه وارد کنید.



مواردی که در نوشتن رزومه برنامه نویسی باید از ان ها اجتناب کنید:





خودتان رامحدود نکنید

یکی از سوالات اصلی هنگام نوشتن رزومه این است که آیا رزومه باید به یک صفحه محدود شود یا خیر . البته کارفرماها نمی خواهند بیوگرافی شما را بخوانند اما گاهی تجربه ای که طی سال ها بدست آمده را نمی توان در یک صفحه خلاصه کرد.
در مورد رزومه های برنامه نویسی، رزومه های 2 تا 4 صفحه ای قابل قبول هستند. با این حال نباید رزومه را با مطالب بی معنی پر کرد. تعدا صفحات رزومه مهم نیست تنها باید حاوی اطلاعات دقیق و مربوط به شما و سوابقان باشد.





برای مثال اگر با سیستم های عامل های مختلف مثل Linux, Windows, Mac OS و غیره آشنایی خوبی دارید آن ها را بنویسید. همچنین زبان های برنامه نوسی مثل Java HTLM5 , C++ و غیره که در آن ها تخصص دارید را نیز فهرست کنید.



از شرح شغل خودداری کنید

هرچند رزومه باید حاوی اطلاعاتی درباره تجارب قبلی شما باشد و شما را فرد مناسبی برای شغل مورد نظر نشان دهد اما باید این کار را بصورتی خلاقانه انجام دهید. به عبارت دیگرنباید همان کلماتی را که در آگهی استخدام برای توصیف شغل بکار رفته کپی کنید.





کارفرمایی که خودش آگهی استخدام شغل را توضیح داده نمی خواهد همان کلمات را در رزومه بازخوانی کند. بجای اینکار باید تجارب قبلی را بدقت شرح داده و نشان دهید چگونه از استعدادهایتان برای کمک به کارفرمای قبلی استفاده کرده اید.



از طرح های پیچیده استفاده نکنید

قطعا دوست دارید از طرح های مرتب و جذابی استفاده کنید که رزومه شما را متمایز کرده و خواندن آن را ساده نماید. اما انچه که در حال نوشتن هستید یک رزمه است نه اثر هنری.





نیازی به گفتن ندارد که نباید از رنگ ها یا فونت های غیرعادی در رزومه استفاده کنید مگر اینکه دلیل منطقی در شغل مورد نظر داشته باشد که در مورد شغل برنامه نویسی قطعا نیازی به این کار نیست.
در سایت Quora مطلبی در این باره وجود دارد. کنت نلون در این باره گفته است: "طراحی مهم است اما من حدس می زنم که شما بجای طراحی، روی محتوای رزومه تمرکز می کنید".
واضح است که استفاده از رنگ های مختلف را باید فراموش کنید.
اگر رزومه بخوبی نوشته شده باشد استفاده از یک رنگ نسبتا خنثی هم می تواند ظاهری متمایز و برجسته به آن بدهد. رزومه های زیادی بصورت آنلاین در دسترس قرار دارند که ایده های خوبی را برای قالب رزومه ارائه می کنند.



از نوشتن مطالب اضافه خودداری کنید

همانگونه که قبلا ذکر شد نوشتن رزومه های بیش از یک صفحه بویژه در زمینه برنامه نویسی دیگر بعنوان یک نکته منفی در نظر گرفته نمی شود. در عین حال نوشتن رزومه در بیش از یک صفحه می تواند معایبی را به همراه داشته باشد.
رزومه نباید حاوی جزئیات بیش از حد باشد. ارائه جزئیات اضافی بویژه اگر با شغل مورد نظر ارتباطی نداشته باشد باعث می شود کارفرمایان فکر کنند شما توانایی اولویت بندی کارهایتان را ندارید. یکی از راه های اجتناب از طولانی شدن رزومه عدم قید تجارب نامرتبط به شغل مورد نظر است.





کارتیمی را دست کم نگیرید

هدف اصلی از نوشتن رزومه نشان دادن تجارب و توانایی هایتان است. اما باید کارهایی را که در آن با دیگران همکاری داشته اید نیز برجسته کنید. با این کار به کارفرما نشان می دهید که با همکاری با افراد دیگر در پروژه های بزرگ مشکل ندارید و می توانید این کار را با موفقیت انجام دهید.
هنگام نوشتن کارهای گروهی قبلی سعی کنید به نوشتن " سابقه کار با مدیران پروژه و دیگر اعضای تیم" اکتفا نکنید و شرح مختصری از چگونگی همکاری مثل مشاوراتی که داشته اید و چگونگی به موفقیت رسیدن پروژه را ارائه کنید.





برای چه کاری درخواست می دهید؟

چیزی به نام رزومه کامل وجود ندارد. ممکن است رزومه ای که برای یک کارفرما کامل به نظر می رسد برای کارفرمای دیگری کامل نباشد.
اگر هنگام نوشتن رزومه این بایدها و نباید ها را به یاد داشته و در عین حال رزومه را مطابق با شغل موردنظر بنویسید، رزومه می تواند در دعوت شدن شما به مصاحبه نقش مهمی ایفا کند.
حالا در رزومه تان چه تغییراتی می دهید؟ ابتدا فرم درخواست چه شغلی را پر می کنید؟


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
How to Write the Perfect Resume for a Programming Job
تاریخ درج: 1396/04/18
دانلود مقاله