در شغلتان پیشرفت نمی کنید؟ راهنمایتان را پیدا کنید

در شغلتان پیشرفت نمی کنید؟ راهنمایتان را پیدا کنید

از لحظه ای که به دنیا می آییم به راهنمایی دیگران نیاز داریم. پدر و مادر از ما مراقبت کرده و تصمیم گیری و مواجه شدن با چالش ها را به ما آموزش می دهند. در مدرسه معلم‌ها در یادگیری مطالب مختلف و ساختن آینده به ما کمک می کنند. اما زمانی که از این مراحل گذر کرده و مشغول به کار می شویم چه اتفاقی می افتد؟
ما به داشتن منبعی برای ارائه بازخورد عادت داریم و این منبع می تواند در پیشرفت کاری به ما کمک کند. هرقدرهم در رده های کاری پیشرفت کنیم بازهم به چنین منبعی نیاز داریم.



برای اولین بار در زندگی حس می کنید که تنها می توانید روی خودتان حساب باز کنید

عادت کردن به یک محیط کاری جدید در روزهای اول سخت است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد یک سوم از کارکنان جدید در شش ماه اول کارشان را ترک می کنند. برای مثال بین 17 تا 46 درصد معملم ها در5 سال اول از شغلشان استعفا می دهند.
دلیل این نارضایتی شغلی که در زمینه های زیادی شایع است، فقدان وجود آموزش و ارائه بازخورد است. برای بسیاری از ما اشتغال در یک شغل جدید، اولین دوره زندگی است که باید بدون راهنمایی دیگران، وظایفمان را انجام دهیم. در این دوره راهنمایی کافی دریافت نکرده و اگر کاری را غلط انجام دهیم مورد انتقاد قرار می گیریم.



چرا باید راهنمایی را برای کمک به پیشرفت شغلی پیدا کنید؟

راهنمای شما وظایفی را که باید انجام دهید بخوبی می شناسد. او ممکن است چندگام از شما جلوتر بوده یا قبلا تجربه کار در شغل شما را داشته باشد. در سیستم آموزش و پرورش یک معلم تازه کار از مزایای همراه بودن با یک معم کارآزموده بهره می برد. این معلم کارآزموده می داند چگونه باید از زمان کلاس حداکثر استفاده را برده و در عین حال با فرهنگ و ظرافت های فضای آموزشی و نحوه برخورد با دانش اموزان آگاه است.



راهنما می تواند درباره مهارت ها و دانشی که برای موفقیت نیاز دارید توصیه های ارزشمندی ارائه کند

بسیاری از مشکلاتی که افراد تازه کار با آن مواجه می شوند در تفاوت های آموزش و فقدان درک صحیح از سازمان، ریشه دارد. با استفاده از توصیه های راهنما می توانید ضعف هایتان را برطرف کنید. یک معلم تازه کار ممکن است در مدرسه با فضایی مواجه شود که با آنچه در محیط های اموزشی تجربه کرده از زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد، در این صورت یک راهنما می تواند اطلاعات مناسبی را درباره فرهنگ و جو مدارس در اختیار وی قرار دهد.



آن ها می توانند نقدهای سازنده ارائه کنند

در صورتی که مسیر اشتباهی را در پیش بگیرید راهنما به شما یادآوری کرده و استراتژی های لازم برای اجرای درست کارها را در اختیار شما قرار می دهد. هیچ کس دوست ندارد شما شکست بخورید اما هنگام تلاش برای اجرای درست وظایف ممکن است به مشکل بر بخورید. به یاد داشته باشید که شکست مقدمه پیروزی است و باید از اشتباهات درس بگیریم.
برای مثال ممکن است اولین سخنرانی شما برای همکاران و مدیران، آن ها را تحت تاثیر قرار ندهد، در این زمان راهنما به شما یادآوری می کند که تمرکز لازم را نداشته و از کلمات درست استفاده نکرده اید. او توصیه هایی را درباره چگونگی بالابردن اعتماد به نفس به شما ارائه کرده و برای رفع این مشکلات سخنرانی بعدی را با شما تمرین می کند.



آن ها چشم انداز بزرگتری دارند

از آنجایی که راهنمای شما از تجربه چندین ساله برخودار است، در رابطه با سازمان و زمینه شغلی چشم انداز بزگتری داشته و پستی و بلندی های این کار را پشت سر گذاشته است.
ممکن است محیط کاری تنش زا بوده و همکارانتان بدخلق به نظر برسند در نتیجه استرس زیادی به شما وارد شود. در این زمان راهنما می تواند شرایط را برای شما روشن تر کرده و بگوید: شرکت در حال تعدیل نیرو است و برخی از کارکنان نگران از دست دادن شغلشان هستند، همین گفته باعث می شود شما بجای نگرانی نسبت به همکارانتان، با دید همدردی به آن ها بنگرید.
بجای غرق شدن در احساس ناامنی و عدم اطمینان، از دیگران رهنمایی بخواهید . یافتن کسی که به توانا هایی شما اطمینان داشته و حاضر باشد شما را راهنمایی کند، باعث می شود بجای درجا زدن، زودتر با وظایف آشنا شده و در مسیر پیشرفت گام بردارید.



این کار چه سودی برای راهنما دارد؟

پیدا کردن یک راهنمای خوب کمی دشوار است اما اگر به دوروبرتان نگاه کنید می توانید یکی از آن ها را پیدا کنید. از آنجایی که راهنما باید از وقت و انرژی خود مایه بگذارد، تنها انگیزه آن ها می تواند سرمایه گذاری تجربه شان در فردی باشد که از توانایی خوبی برخودار است. یک راهنما ممکن است در صورت مشاهده انگیزه واستعداد مناسب حاضر باشد به شما کمک کند.
کارمندان با تجربه قبلا این مراحل را پشت سر گذاشته و می دانند که تازه کار بودن چه حسی دارد. راهنمایی کارکنان تازه، روش مناسبی برای پیشرفت خود راهنما است.
زمانی که توصیه های آن ها باعث می شود شما کارتان را به نحو احسن انجام دهید، آن ها توانایی رهبری و مدریت خود را به دیگران نشان می هند. آن ها ممکن است بخشی از کارهای خود را به شما محول کرده و خودشان روی پروژه های بزگتر تمرکز کنند. کارهایی که راهنماهای با تجربه به شما محول می کنند برای آن ها بیش از حد ساده بوده و باعث اتلاف زمان می شود اما این وظایف برای کارکنان تازه کار می تواند نکات آموزشی خوبی به همراه داشته باشد.



چه کسانی می توانند شما را راهنمایی کنند

تقریبا تمام افراد شاغل در سازمان می توانند شما را راهنمایی کنند. در برخی سازمان بخش های رسمی برای ارائه راهنمایی وجود دارد اما می توانید از راه های غیر رسمی نیز از دیگران کمک بگیرید برای مثال:

1. افکارتان را با دیگران در میان بگذارید. نخستین قدم برای پیدا کردن یک راهنما این است که اشتیاق خود برای پیشرفت و موفقیت سازمان را نشان دهید. با ابراز ایده ها و دغدغه هایتان نشان می دهید که کارتان را جدی گرفته اید.

2. نظر دیگران را درباره کارتان جویا شوید چون دریافت نقدهای سازنده به پیشرفتتان کمک می کند. همکاران با تجربه ترجیح می دهند کسانی را راهنمایی کنند که خود به پیشرفت و بهبود کار علاقه داشته باشند و شما با پرسیدن نظر آن ها، این اشتیاق را نشان می دهید.

3. پیشقدم باشید. تمایل به انجام کارهایی فراتر ازوظایف محوله روش دیگری برای نشان دادن انگیزه پیشرفت است. وظایفتان را هرقدر هم که کوچک هستند، با دقت بالا انجام دهید. راهنماهای بالقوه در شما فردی را می بینند که قابلیت برعهده گرفتن وظایف بزرگتر را نیز دارد و ممکن است فرصت های بیشتر برای پیشرفت در اختیار شما قرار دهند.

4. از همکارانتان به عنوان راهنما بهره بگیرید. آن ها ممکن است کارها را به شیوه ای متفاوت انجام دهند، بنابرین با استفاده از روش آن ها ممکن است مشکلاتی که با آن ها مواجه هستید را رفع کنید یا حتی کارها را به شیوه ای بهتر و با بازدهی بالاتر انجام دهید. حتی اگر از روش آن ها استفاده نکنید، یادگیری روش های مختلف برای انجام یک کار می تواند در آینده به شما کمک کند.

5. به کارکنان شاغل در پست های بالاتر دقت کنید. مهم نیست این افراد وظیفه راهنمایی شما را بر عهده دارند یا خیر، بهتر است به روش انجام کارها توسط آن ها دقت کنید. شیوه سازماندهی کارها، زمانبندی، تعامل با دیگر کارکنان و حتی نحوه لباس پوشیدن آن ها می تواند سرنخ های مهمی درباره شرایط لازم برای پیشرفت کاری به شما بدهد.

6. از فرصت های ایجاد رابطه با دیگران استفاده کنید. زمانی که در یک کنفرانس یا نمایشگاه حرفه ای شرکت می کنید، از صحبت کردن با دیگران هراس نداشته باشید. در این رویدادها می توانید دیدگاه های کامل تری درباره زمینه کاریتان بدست آورده یا حتی یک راهنما پیدا کنید.

7. از برقراری ارتباط با دیگر کارکنان سازمان غافل نشوید، ممکن است مکالمه ای کوتاه با یکی از کارکنان به پیدا کردن یک راهنمای مجرب ختم شود.



برای تغییر شرایط از دیگران راهنمایی بخواهید

ریچارد برانسون و ایلان ماسک بدون کمک دیگران به جایگاه امروزشان دست پیدا نمی کردند. حتی چنین افرادی نیز با شرایطی مواجه شده اند که نمی دانستند چه باید بکنند. پیدا کردن یک یا چندین راهنما می تواند در گذر از احساس عدم اطمینان به احساس قدرت و اعتماد به نفس به شما کمک کند.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
How To Find That Key Person That Can Help You Progress in Your Career?
تاریخ درج: 1396/06/26
دانلود مقاله