سوالی که باید در انتهای مصاحبه از کارفرما بپرسید

سوالی که باید در انتهای مصاحبه از کارفرما بپرسید

مصاحبه ی شغلی باید بین داوطلب شغل و کارفرما، مثل یک خیابان 2 طرفه باشد با هدف پیدا کردن تناسب بین شغل و شاغل.
بهترین راه برای انجام این کار از طرف داوطلب، پرسیدن یک سوال است.
کارفرمایان خبره مثل Katharine S. Brooks و Lyne Taylor در این باره هم نظرند: سوالی که از سوی داوطلب پرسیده می شود به چیزهایی زیادی بستگی دارد از قبیل اینکه در کدام صنعت یا شرکت می خواهد کار کند؟ متقاضی چه نوع شغلی است؟



اما هر دوی آنها معتقدند یک سوال وجود دارد که در همه ی زمینه های شغلی، همه ی صنایع و همه ی شرایط می توان پرسید و آن این است:

چه کسی در این موقعیت موفق است؟ 

به بیان دیگر: موفقیت در این سمت را چگونه تعریف می نمایید؟
این سوال اطلاعات عمیقی به شما راجع به سمت مورد نظر و دید کارفرما به سازمان می دهد. Brook معتقد است که اطلاعات حاصل از این سوال مانند اطلاعاتی نیست که بتوان به سادگی از اینترنت دریافت کرد.
Taylor می گوید به محض آنکه کارفرما به این سوال پاسخ دهد، مشخص می شود که چقدر آن اهداف شغل مورد نظر با اولویت های سازمان هم سو است. پاسخ آنها بیانگر داده های مهمی است مانند مهارت های لازم برای آن شغل ( می توانید مهارت های لازم بیبشتری را که مورد نیاز آن شغل است و در آگهی استخدام ذکر نشده، کشف نمایید)، اولویت های مهم آن شغل (با تاکیدی که بر کارها می شود می توانید اولویت ها را تشخیص دهید)، نحوه ی حصول امنیت شغلی، فرهنگ سازمان و انتظارات اخلاقی در آن سمت.
این موضوع بسیار مهمی است و همیشه به یاد داشته باشید: بیشتر زمان بیداری تان را در محل کار به سر می برید، پس باید از اینکه آن سمت شغلی به اندازه کافی چالشی، انگیزاننده و با ارزش است اطمینان حاصل کنید.
هر سوالی که بپرسید حتما مقداری اطلاعات در اختیارتان قرار می دهد، نه تنها در مورد شغل بلکه درباره ی دید رئیستان و فرهنگ آن سازمان. برقرار کردن یک رابطه ی عاطفی با مدیر احتمالی تان و هرکسی که قرار است با آنها همکار شوید، برای کارتان مثمرثمر است. و راه های زیادی برای احراز این موضوع قبل از عقد قرارداد وجود دارد.
این سوال به شما کمک می کند تا شغل مورد نظر خود را به راحتی انتخاب نمایید.
اگر در مصاحبه قبول شوید، همیشه به اینکه در راستای چشم انداز شرکت گام بر می دارید یا خیر آگاهید.


تاریخ درج: 1395/07/03
دانلود مقاله