فیس بوک درباره شما چه ها که نمی داند!

فیس بوک درباره شما چه ها که نمی داند!

آیا از میزان اطلاعاتی که فیسبوک از شما دارد، مطلع هستید؟ کاملا مشخص است که هر چقدر فیسبوک اطلاعات بیشتری راجع به شما بداند، پول بیشتری در می آورد. اما فرآیندی که با آن این کار را می کند، خیلی واضح نیست و همین باعث می شود تا اکثر مردم عصبانی شوند.
Data Selfie یک افزونه برای مرورگر Chrome است که این حس کنجکاوی تان را برطرف می کند. این افزونه به شما کمک می کند تا بفهمید که فیسبوک تا چه میزان از شما خبر دارد. این افزونه را دانلود کنید، قطعا چشمانتان از شگفتی باز خواهد ماند.
آماده اید؟



داده های تان را با Data Selfie ببینید





Data Selfie رایگان است. این افزونه Open Source که مخصوص Chrome است، ساخته استودیوی Data X است. تیم Data X توسط Hang Do Thi Duc و Regina Flores Mir مدیریت می شود. Data X به شفافیت اطلاعات، حفاظت آنلاین از کاربران و دموکراسی در اینترنت اعتقاد دارد.
دغدغه اصلی برنامه نویسان Data Selfie این است که درحالی که مردم می دانند که هر آنچه در فیسبوک منتشر می کنند ردیابی می شود، همه آنها نمی توانند بفهمند که کلیه فعالیت های آنها در فیسبوک نیز قابل ردیابی است. تنها هدف Data Selfie این است که نشان دهد که چه میزان داده بی آنکه مطلع باشیم، از ما به جای مانده است.





در حال حاضر موسسه هایی که به کشف و افشای اخبار دروغین می پردازند، در حال گسترش هستند. هر روزه سواستفاده های زیادی از دانش داده کاوی در سراسر جهان می شود و فیسبوک نیز در تشخیص و حذف اخبار غیر واقعی نقش بسیار پررنگی دارد.
واشنگتن پست گزارش کرده است که اکثر داده های شخصی موجود در فیسبوک برای تبلیغات استفاده می شود. داده های فیسبوک شامل مواردی است مانند: وضعیت رابطه مثل نوع و مدت زمان رابطه، اطلاعات مربوط به کارت اعتباری، اینکه چقدر حاضر به هزینه برای محصولی هستید.
Data Selfie تنها یک نگاهی مختصر به اطلاعات در دسترس فیسبوک دارد که می تواند تصویر بزرگتری از دسترسی به اطلاعات شما در اینترنت را مشخص کند.



چگونه کار می کند؟

Data Selfie دقیقا مانند فیسبوک، فعالیت های تان را ردیابی می کند. فعالیت هایی مانند اینکه به چه چیزی نگاه می کنید، چه مدت این کار را می کنید، اینکه چه چیزی دوست دارید، روی چه چیزی کلیک می کنید یا اینکه چه چیزی می نویسید. سپس این اپلیکیشن داشبورد داده های شخصی تان را به کمک nlp و الگوریتم های یادگیری ماشین تولید می کند.
این داشبورد چند بخش دارد. هر بخش شامل اطلاعات به خصوصی از شماست، مثل رفتارهای شخصیتی، گرایشات سیاسی و وابستگی های مذهبی تان.





می توانید فعالیت های تان را با تاریخ و ساعت آن در سایت ببینید. نقاط رنگی در صفحه مشخص می کند که به چه چیزی نگاه می کنید، چه چیزی را لایک می کنید، روی چه چیزی کلیک می کنید یا چه چیزی می نویسید.





پایین تر بروید تا بتوانید 10 دوست برتر خود را با میزان زمانی که برای خواندن پست های آنان صرف کرده اید ببینید. همین طور صفحه های مورد علاقه تان به همراه زمان سپری شده در آنان نیز مشخص است.





در قسمت بعد 2 لیست از کلمات کلیدی و نهادها وجود دارد. لیست اول بیانگر محتواهای اخیری است که به آنها نگاه کردید.لیست دوم نمایانگر افراد، سازمان ها و مکان هایی است که در آن محتوا موجود است. هر دوی این بخش ها با ذکر عددی، احساس منفی یا مثبت شما به آنها را بیان می کنند.





همین طور به پایین صفحه بیایید، به لیستی بر می خورید که شامل محتواهای عمومی یا ایده هایی اصلی است که در محتواهایی که بدان نگاه می کردید، موجود بوده است. ممکن است آنچه که در این بخش می بینید قسمت غالب شخصیت شما باشد. مورد دوم در قالب نمودار، درصد 5 عامل بزرگ شخصیتی تان را نشان می دهد: اینکه چه میزان از هر عامل در شخصیتتان وجود دارد. عامل ها عبارتند از: برون گرایی، تطابق پذیری، وظیفه شناسی، روان رنجوری و گشودگی نسبت به پذیرش تجربه.





همچنین نموداری برای گرایشات مذهبی و سیاسی وجود دارد. و در بخشی جداگانه باقی پیش بینی ها مثل جنسیت، میزان رضایت از زندگی، هوش عمومی و رهبری وجود دارد. یک بار دیگر تکرار می کنیم، تمام این موارد بسته به محتوایی است که به آنها نگاه می کنید.





نهایتا، داشبورد شامل اطلاعات خرید، سلامتی، فعالیت های فیزیکی و سایر ترجیحاتتان نیز می شود.
از آنجایی که برنامه نویسان Data selfie به شفافیت اطلاعات و قوانین اعتقاد دارند، کد Data Selfie در Github موجود است. Data Selfie تمام داده هایی که در کامپیوتر شخصی تان ردیابی می کند را ذخیره می کند.



Data Selfie من





در ادامه تجربه یکی از افرادی که Data Selfie را نصب کرد و 40 ساعت از فیسبوک استفاده کرد را می خوانیم:
او می گوید: Data Selfie او را فردی لیبرال می داند، ( او حدس می زند که این را به خاطر تماشای صفحه الجزیره به او نسبت داده است). همچنین Data selfie می گوید او فرد خیلی مذهبی نیست. با احتمال 52 درصد، جنسیت او را زن حدس زده است و همچنین در مورد هوش او این نظر را دارد که 45 درصد جامعه از او هوش بیشتری دارند.
تمام کلمات کلیدی و محتواهایی که برای من انتخاب کرده بود رنگ و بوی دوربین های DSLR را داشت. Data Selfie می داند که می خواهم دوربین بخرم.
در مورد شخصیت من نیز تقریبا پیش بینی اش درست بود. طبق چیزهایی که در این مدت نوشته بودم، Data Selfie من را لیبرال و فردی هنری تشخیص داده بود. همچنین بر این نظر بود که من بیشتر فردی خودکار هستم تا منظم، از دنیای بیرون لذت می برم، علاقه مند به کار تیمی و رقابتی، فردی خونسرد و آرام هستم.
اگر اینها تماما با چیزی که هستید تطابق ندارد، پس قطعا سعی می کنید شخصی دیگر خودتان را جلوه دهید. تنها مورد اشتباه پیش بینی آن در مورد من: فردی بی نظم بود، زیرا من تمام زندگی سعیم بر این بوده است که انسانی منظم باشم.



چقدر دقیق و بی اشتباه است؟





درحالی که تمام ویژگی هایی که در بالا ذکر شد، کم و بیش با شخصیت اصلی من سازگار است، چند مورد وجود داشت که Data Selfie درست پیش بینی نکرده بود. برای مثال، در بخش نهادها، من را به عنوان حامی ترامپ معرفی کرده بود!
من خیلی به خرید بها نمی دهم، برای همین نمی توانم بگویم چه چیزی دقیقا درست است و چه چیزی غلط. همچنین پیش بینی هایی که برای سلامتی و فعالیت من شده بود، خنده دار بود. من خیلی طرفدار محیط زیست نیستم و روحیه کارآفرینی نیز ندارم. مجبورم یک کسب و کار راه بیاندازم تا ثابت کنم که Data Selfie در اشتباه است.
Data Selfie بر این نیست تا 100 درصد اطلاعات درست درباره شما به شما ارائه کند. هدف این اپلیکیشن این است که بگوید جمع آوری داده ها چگونه کار می کند. طبق گفته برنامه نویسان، چیزی که در داشبورد خود می بینید، نوک کوه یخی است.



پس از آن چه می شود؟





بستگی به خودتان دارد که با این اطلاعات می خواهید چه کاری انجام دهید. می توانید این اپلیکیشن را نصب کنید و منظم از آن استفاده کنید. ممکن است نحوه رفتار شما را در گذر زمان نیز عوض کند.
کار دیگری که ممکن است انجام دهید این است که از فیسبوک خداحافظی کنید. طبیعی است که وقتی عضوی از این شبکه نباشید، دیگر نمی توانند به داده های شما دسترسی پیدا کنند و روی انتخاب تان تاثیر بگذارند.
ممکن است این مقاله را ببندید و تمام مطالبی که خواندید را فراموش کنید و همچنان یک کاربر خوشحال فیسبوک باقی بمانید. اما این حقیقت را عوض نمی کند: در دنیای امروزی، تمام جنبه های زندگی ما ردیابی می شوند! اپلیکیشن هایی مثل Data Selfie وجود دارند تا به ما یادآوری کنند که همیشه یک نفر ناظر بر کارهای ماست.


تاریخ درج: 1396/01/30
دانلود مقاله