قرار نیست همه برنامه نویس شوند

قرار نیست همه برنامه نویس شوند

برنامه نویسی شغل خاصی است که به تفکرتحلیلی و کمی نیاز دارد و فرایندهای یادگیری آن حتی در کنار روش های مهیج و جالب، احتمالا برای برخی دشوار خواهد بود.با این حال در صورت تمایل به اشتغال در زمینه فناوری هنوز هم شانس این کار را دارید، چرا که پست های بسیاری برای افراد نا آشنا به کدنویسی وجود دارد.
باهم این هفت شغل را بررسی می کنیم:



طراح





کدنویسی می تواند بیش از آنکه علم باشد، هنر باشد، با این حال طراحی گرافیک تنها به هنر مربوط می شود. اگر در کنار فناوری به هنر هم علاقه دارید، طراحی را یکی از گزینه های شغلی خود قرار دهید. در این حوزه گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانید به صورت تخصصی یکی از آنها را دنبال کرده یا به فردی همه فن حریف و آچار فرانسه تبدیل شوید. طراحی محصولات و بسته بندی برای تولیدی ها، طراحی تبلیغ و تصویرسازی برند یا طراحی صفحات وب برای مقاصد مختلف از جمله انتخاب های شما هستند.
طراحی یکی از موارد این لیست است که حتی بدون ذره ای دانش برنامه نویسی امکان موفق شدن در آن وجود دارد. گرچه برخورداری از اطلاعات پایه ای در مورد کدنویسی (به ویژه طراحی وب) برای همه مزیت محسوب می شود اما برخی طراحان اساسا در این زمینه هیچ اطلاعاتی ندارند. اگر به هر دو زمینه طراحی و کدنویسی علاقه دارید پس زبان برنامه نویسی ویژه طراحی به نام «پروسینگ» گزینه مطلوب شما است.




متخصص تجربه کاربری (UX) یا واسط کاربری (UI)





نتایج نظرسنجی ها حاکی از این است که متخصصان تجربه کاربری از پیشینه های تحصیلی و شغلی بسیار متنوعی برخوردار هستند و البته تعدادی از آنها در رشته های تحصیلی مرتبط نظیر تعامل انسان و رایانه یا HCI مدارج عالیه را طی کرده اند. این افراد در پاسخ به این سوال که کدام مهارت از نظر آنها کاربرد بیشتری دارد از طراحی وب، نگارش، برنامه نویسی، روانشناسی، طراحی و روش های تحقیق نام برده اند.




تحلیلگر کسب و کار





زمانی که از خارج نگاه می کنید چرخه توسعه نرم افزار ساده به نظر می رسد: یک مشتری (داخل یا خارج از شرکت) درخواستش را به توسعه دهندگان می دهد و آنها هم موارد مورد نظر را پیاده سازی می کنند و تمام. با این حال این چرخه به مراتب پیچیده تر است. الزاماتی که مشتری ها به ندرت آن را در قالب موارد فنی بیان می کنند باعث می شود که در طول فرایند توسعه بارها اختلال و سوء تفاهم برای هر دو طرف پیش بیاید.
اینجاست که تحلیلگر کسب و کار وارد داستان شده و از طریق درک کامل آنچه که نرم افزار باید برای مشتری انجام دهد و تبدیل آن به مجموعه ای از وظایف مجزا برای توسعه دهنده، فاصله بین دو طرف را پوشش می دهد. توسعه دهنده پس از انجام کامل این وظایف محصولی را مطابق با نیازهای مشتری ارائه می کند.




مدیر پروژه یا برنامه





مدیران برنامه یا پروژه معمولا مسئولیت های مرتبط با تحلیلگر کسب و کار دارند اما درک آنها از گروه پروژه یا کمپانی باید در سطحی بالاتر قرار داشته باشد. بهترین مدیران فناوری به جای درگیر کردن خود با مسائل ریز و درست کدنویسی به خوبی برنامه نویس ها را درک کرده و نقش آنها را تکمیل می کنند. این مدیران مسئولیت پروژه های خاص را بر عهده داشته و اغلب باید اولویت ها و فعالیت های طرف های مختلف از توسعه دهنده و مهندس گرفته تا بازاریاب و فروشنده را با هم هماهنگ کنند.
مدیران برنامه هم شغلی مشابه دارند اما معمولا با فعالیت در سطحی بالاتر تعدادی از پروژه ها را در سازمان مدیریت کرده و از هم راستا بودن پروژه با اهداف کمپانی اطمینان حاصل می کند. این مسئولیت ها شامل کمک به دیگران برای تعیین مسیر توسعه محصولات مختلف و همچنین همکاری نزدیک با تعدادی از مدیران پروژه برای نظارت بر پیشرفت طرح ها خواهد بود.



مدیر سیستم





این افراد که به عنوان سیس ادمین هم از آنها یاد می شود، ابزار کمکی دپارتمان آی تی تلقی می شوند. آنها وظایف مختلفی از جعبه گشایی و تنظیم سرور تا پشتیبان گیری از فایل ها در تمام شرکت، تنظیم دیواره آتش – - Firewall و بازگردانی سرور ایمیل پس از خارج شدن از دسترس را بر عهده دارند. برخی شرکت ها چندین مدیر سیستم مختلف با وظایف مجزا دارند در حالی که دیگران با استخدام یک نفر تمام وظایف مذکور را برعهده وی قرار می دهند.
همانطور که احتمالا حدس زده اید برخورداری از تجارب برنامه نویسی به ویژه در زبان های اسکریپت نویسی نظیر پرل یا روبی و درک بالا از چگونگی اجرای دستورات در ترمینال در این زمینه مزیت قابل توجهی به شمار می روند. مدیران سیستم موفق قابلیت های متنوعی دارند که حتی شامل روابط عمومی بالا هم می شود، برای مثال مهارت کار با کاربران آشفته ای که امکان چک کردن ایمیل یا ثبت گزارش پروژه را ندارند.






نگارش فنی





اگر به جای توسعه اپ یا دیتابیس در نگارش مفید و مختصر دستی بر آتش دارید بهتر است سراغ شغل نگارش فنی بروید. برنامه ها، سایت ها و اسکریپت ها جزو محصولاتی به شمار می روند که باید مستند سازی هایی گسترده ای درباره آنها صورت گیرد. این اسناد شامل راهنمای کاربری، الزامات توسعه دهندگان، بیانیه های خبری، گزارشات فنی، ویژگی ها و غیره می شود.



بازاریابی و فروش





شرکت های فناوری هم مثل تمام سازمان های دیگر با راه اندازی بخش های بازاریابی و فروش به دنبال کسب درآمد هستند. از اینرو افراد دارای مهارت پیدا کردن مشتری و فروش محصولات از شانس بالایی برای استخدام برخوردار هستند. آنچه که بازاریابی و فروش در دنیای فناوری را از دیگر حوزه ها متمایز می سازد آمادگی آنها برای پیروی از روش های جدید و روبه رشد تبلیغات است. این مساله برای افراد با مهارت فروش و بدون تسلط بر برنامه نویسی جذاب خواهد بود.
برای مثال بهینه سازی موتور جستجو، بازاریابی موتور جستجو، تبلیغات به ازای هر کلیک، بازاریابی محتوا، تولید وب و بازاریابی رسانه اجتماعی زمینه های مهم و نسبتا جدیدی به شمار می ورند که شرکت ها در پی جذب نیرو برای کسب درامد از آنها هستند. برخی از این حوزه ها مستلزم دانش فنی بیشترند اما در بقیه موارد درک مناسب از فناوری سازمان کفایت می کند.



استخدام شوید

عدم آشنایی با برنامه نویسی نباید مانع از اشتغال شما در حوزه فناوری و درگیر شدن در پروژه های مهیج باشد. علاوه بر هفت زمینه مذکور حوزه های بسیار دیگری در فناوری منتظر شما برای اثبات توانایتان هستند. اگرچه مشاغل مذکور چندان به آشنایی کدنویسی نیاز ندارند اما همانطور که قبلا گفتیم برخورداری از دانش پایه ای در رابطه با اصول برنامه نوسی مزیت مهمی در آنها به شمار می رود.



Alert-SQL

برای مشاهده فرصت‌های شغلی سایت سماتک روی دکمه زیر کلیک کن




می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید



منبع: 
Coding Isn’t For Everyone: 7 Tech Jobs You Can Get Without It
تاریخ درج: 1397/05/29
دانلود مقاله