مدیران شرکت های موفق چه سوالاتی در جلسه استخدامی می پرسند – قسمت 1 از 2

مدیران شرکت های موفق چه سوالاتی در جلسه استخدامی می پرسند – قسمت 1 از 2

این روزها کارفرمایان با سوالات کلیشه ای “بزرگترین نقطه ی قوتتان چیست “ و یا “بزرگترین نقطه ضعفتان در چیست؟” دیگر مصاحبه نمی کنند. کارفرمایان باهوش و کار درست، از این سوالات دوری می کنند زیرا می دانند آنچه می گویید حقیقت ندارد و آن چیزی را می گویید که دوست دارید آنها بشنوند. بعضی از این کارفرمایان سوالاتی طرح کردند که پاسخ آن همان چیزی است که دنبالش هستند.
در ادامه با 30 کارفرمای بزرگ، سوالاتشون واهدافشون از پرسش این سوالات آشنا می شوید.



چه چیز دیگری را می خواهید به رزومه تان اضافه کنید؟

Richard Branson مؤسس Virgin Group، ریچارد برانسون، از روش مصاحبه کردن سنتی خوشش نمی آید.برای همین سوالی مخصوص به خود دارد.
او می گوید: البته که داشتن یک رزومه خوب بسیار مهم است اما اگر قرار باشد که از روی آنچه در رزومه تان وجود دارد استخدام شوید پس نیازی نیست که در جلسه مصاحبه حضور بهم رسانید و وقتتان را تلف کنید.پس: چه چیز دیگری را می خواهید به رزومه تان اضافه کنید؟







آیا باهوش ترین فردی هستید که می شناسید؟

Larry Ellison طبق گفته ی پروفسور Sydney Finkelstein در کتاب Superbosses، آقای Larry Ellison رئیس و مدیر تکنولوژی شرکت Oracle، تنها آدم های بسیار باهوش را استخدام می کند. ایشان در مصاحبه این سوال را می پرسند: آیا باهوش ترین ترین فردی هستید که می شناسید؟
اگر پاسخ به این سوال بله باشد، فرد استخدام می شود ولی اگر پاسخ منفی دهد، از وی می پرسند که او چه کسی است؟ و سعی می کنند که آن فرد دیگر را استخدام کنند. طبق گفته ی Finkelestein، رؤسای بزرگ مثل Larry Ellison در توانمندی خود اعتماد به نفس کافی را دارند و اصلا نگران این موضوع نیستند که کارمندانشان از آنها پیشی بگیرند. حتی ترجیح می دهند کارمندانشان از خودشان باهوش تر باشند تا بدین وسیله رشد کنند و با ایده های بهتر به چالش کشیده شوند.




بین 1 تا 10 چقدر عجیب و غریب هستی؟

Tony Hsieh طبق گفته ی مدیر عامل شرکت Zappo، یکی از ارزش های اصلی شرکت ایجاد تفریح و مرموز بودن است. برای این منظور که مطمئن باشند آدم مناسبی را استخدام می کنند این سوال را حتما در جلسه مصاحبه می پرسند که از بین 1 تا 10 چقدر عجیب و غریب هستی؟
او می گوید عدد پاسخ خیلی مهم نیست که چند باشد، اینکه چطور به سوال پاسخ می دهند مهم است. اگر بگویید 1، یک مقدار زیادی برای فرهنگ این سازمان، خشک و جدی هستید و اگر بگویید 10، از نظر ما بیشتر یک روانی هستید.
سوال دیگری که این شرکت معمولا می پرسد این است: از بین 1 تا 10، چقدر در زندگی خوش شانس هستید؟ همانند سوال قبل،عدد مهم نیست، اما اگر بگویید 1، نمی دانید که چرا اتفاق های بد برایتان پیش می آید و دائم دیگران را سرزنش می کنید.و اگر بگویید 10، نمی دانید که چرا اتفاق های خوب همیشه برایتان می افتد و احتمالا اعتماد به نفس ندارید.




اگر از نزدیکترین فرد در زندگی تان بپرسیم که یک ویزگی مثبت از شما، و یک ویژگی آزاردهنده شما را بیان کند چه می گوید؟


Kat Cole رئیس گروه FOCUS- خانم Kat Cole – می گوید : قبل از پرسیدن سوال دوست دارد که بداند که افراد جویای کار چطور باهم در سالن انتظار ارتباط برقرار می کنند. خانم Cole می گوید که من از داوطلبین جویای کار می خواهم تا به یکدیگر نوشیدنی تعارف کنند تا شیوه ی سپاسگزاری آنها را در جمع ببینم و با این کار آنها پیام هایی را به من می رسانند.
او می افزاید: هر زمان که شخصی بخواهد به دفتر من برای مصاحبه بیاید، من انبوهی از کاغذ را روی زمین در فاصله ی درب اتاق تا میز قرار می دهم تا ببینم آن شخص کاغذ ها را بر می دارد یا نه؟ با این کار نمی خواهم راجع به او قضاوت کنم فقط می خواهم بفهمم که به جزئیات اطرافش اهمیت می دهد یا نه؟
در آخر مصاحبه این سوال را می پرسم که اگر از نزدیکترین فرد در زندگی تان بپرسیم که یک ویزگی مثبت از شما، و یک ویژگی آزاردهنده شما را بیان کند چه می گوید؟ پاسخ این سوال ویژگی های مثبت و منفی شخص را به من نشان می دهد.




فرض کنید روی سطح زمین ایستاده اید، یک مایل به سمت جنوب می روید، یک مایل به غرب و سپس یک مایل به سمت شمال. به همان نقطه ای می رسید که شروع کرده بودید. کجای کره زمین هستید؟

Elon Musk طبق مطلبی که در زندگی نامه ی Elon Musk – مدیرعامل شرکت های Teslaو SpaceX- ذکر شده، این شخص دوست دارد تا داوطلبین استخدام را با این معما به چالش بکشاند و هوش آنها را بسنجد.
برای این سوال، پاسخ های درست زیادی هست و یکی از آنها قطب شمال است.









در بهترین روز کاری خود، روزی که وقتی به خانه بر می گردید فکر می کنید بهترین شغل دنیا را دارید، در آن روز چه کاری انجام می دهید؟

Miranda Kalinowski سرپرست بخش استخدام در فیسبوک، خانم Miranda Kalinowski، توضیح می دهد که چطور این غول شبکه های اجتماعی، آدم های با هوش را استخدام می نماید: او و Lori Goler این سوال را از داوطلبین استخدام می پرسند تا مناسب ترین فرد را استخدام نمایند. آنها به دنبال این هستند تا بفهمند چه کسی بیشتر از همه مشتاق است که در آن سازمان استخدام شود و این علاقه ذاتی همان چیزی است که فیسبوک به دنبالش است. آنها همچنین امید دارند که ارزش ها و اعتقادات آن فرد با فیسبوک و چشم اندازش مطابقت داشته باشد.
 چشم انداز و رسالت فیسبوک :

قدرتی به مردم بدهد تا همه چیز را به اشتراک بگذارند و کل مردم جهان با هم در ارتباط باشند.



آخرین لباسی که به تن کردید چه بود؟

David Gilboa مهم این نیست که چقدربرای آن لباس هزینه کردید بلکه هدف این است که بگویید دلیلتان برای پوشیدن آن لباس چه بوده است؟
اگر پاسخ داوطلبین جویای کار با ارزش اصلی از دید پارکر مطابقت داشته باشد، احتمالا استخدام می شود. پارکر می گوید: دلیل اصلی برای پوشیدن لباس ایجاد سرگرمی در زندگی شخصی، کار و هرآنچه که انجام می دهید است. آقای David Gilboa معتقد است افرادی که محیط کار را شاد و سرگرم کننده نگه می دارند، پیروان بیشتری دارند. اگر ما فنی ترین فرد روی کره زمین را استخدام کنیم که با معیار های رفتاری محیط کار ما سازگار نباشد، آن فرد موفق نخواهد بود.





یک مثال از زمانی که مسئله تحلیلی ، پیچیده و سختی را حل کردید بزنید.

Laszlo Bock مدیر بخش منابع انسانی شرکت گوگل، Laszlo Bock، یک بازی فکری برای زمان مصاحبه و سنجش رفتار داوطلب تدارک دیده است. قسمت جالب این بازی این است که وقتی از کسی می خواهید که از تجربه ی شخصی اش برای شما بگوید، 2 نوع اطلاعات می توانید کسب کنید:
1- اینکه این افراد در شرایط مختلف دنیای واقعی چه رفتاری از خود نشان می دهند
2- اینکه چه شرایطی از نظر آنها سخت است.
قسمت دوم بسیار با ارزش تر است.


 در مورد گذشته خود صحبت کن.

Melanie Whelan مدیر عامل شرکت SoulCycle، خانم Melanie Whelan، مصاحبه خود را با این جمله آغاز می کند:
در مورد گذشته خود صحبت کن.
این جمله برای شروع کردن مکالمه بسیار مناسب است و همچنین بیان کننده نحوه ارتباط برقرار کردن و مکالمه شما نیز هست. بیان کننده ی اینکه آیا شما مختصر و مفید حرف می زنید و یا داستان سرایی می کنید؟ آیا سرگرم کننده هستید؟ و یا به حاشیه می پردازید؟







اگر حیوان بودید، دوست داشتید کدام حیوان باشید؟

Stormy Simon قلمروی حیوانات بسیار گسترده است و هر شخص می تواند با یک حیوان مشخص که فکر می کند مظهر تمام ویزگی های اوست معرفی گردد.
این گفته ی خانم Stormy Simon رئیس شرکت Overstovk است.
اخلاق و رفتارهای بسیار متعددی از انسان ها وجود دارد، زمانی که هر فردی خود را با یک حیوان مشخص کند، بینش دقیق تری راجع به اخلاق و رفتار خودش می دهد. همچنین اگر شما سگ را دوست دارید دلیل نمی شود که خود را با سگ معرفی نمایید. جواب خوب به این سوال، جاییست که افراد حیوانی را انتخاب می کنند که فکر می کنند به درستی ویژگی های آنها را مجسم می کند. اغلب افراد جواب داوطلبین دیگر را تکرار می کنند در حالی که رفتارهایشان با هم فرق دارد و این یعنی جواب نادرست.
یکبار یکی از داوطلبین در جواب این سوال گفت: پاندای قرمز.زیرا اطرافیان به او می گفتند که بسیار دوست داشتنی است اما این پاسخ این را می رساند که او فردی تنبل است. ما علی رغم این پاسخ آن فرد را استخدام کردیم اما بعد از 3 هفته مجبور شدیم از او خداحافظی کنیم. این مطلب نشان دهنده ی اهمیت سوال است.
آقای Ryan Holmes – مدیر عامل HootSuite – نیز در مصاحبه اش سوالی مشابه این سوال دارد: روح شما شبیه کدام حیوان است؟
یکبار از دستیار اجرایی خود پرسیدم اگر حیوان بودید دوست داشتید چه حیوانی باشید پاسخ داد اردک. زیرا اردک در ظاهر آرام است اما برای انجام دادن کارهایش در باطن بسیار پر جنب و جوش عمل می کند. به نظر من این بهترین و مناسب ترین پاسخ برای نقش دستیار اجرایی است. و این فرد یکسال است که با ما کار می کند و بهترین بازده را در کارش دارد.





چیزی بگو که درست باشد و کسی با تو در این زمینه موافق نباشد.

Peter Thiel مؤسس شرکت PayPal، Peter Thiel همیشه کسی را استخدام می نماید که از بیان حرف هایی که در ذهن دارد نترسد. برای این کار، او به داوطلبین جویای کار و بنیانگذاران شرکت ها که دنبال یک سرمایه گذاری خوب در نیروی انسانی می گردند پیشنهاد می دهد که این سوال را بپرسند: چیزی بگو که درست باشد و کسی با تو در این زمینه موافق نباشد. دلیلی که Thiel به این سوال علاقه دارد این است: این سوال شجاعت شما در صحبت کردن در مصاحبه های سخت را می آزماید.







چطور خود را در یک کلمه توصیف می کنید؟

Dara Richardson-Heron بهترین داوطلب کسی است که بداند واقعا کیست.
این سوال را خانم Dara Richardson-Heron – مدیر عامل شرکت YWCA- همیشه از داوطلبین جویای کار می پرسد. او می گوید که هدفش از این کار این نیست که یا آن کلمه ای که فرد انتخاب می کند درباره او قضاوت کند، بلکه این راه بینشی به ایشان می دهد تا بفهمد که مردم چگونه خود را معرفی می کنند.او می گوید زمانی که این سوال را می پرسد عاشق لحظه ایست که مردم به فکر فرو می روند تا به این سوال درست پاسخ دهند.







وقتی بزرگ شدید دوست دارید چه کاره شوید؟

Stewart Butterfield بنیان گذار شرکت Flickr و همچنین مدیرعامل Slack – آقای Stewart Butterfield – این سوال را از داوطلبین می پرسد، سوالی که همیشه در کودکی والدین و معلم هایمان از ما می پرسیدند. پاسخ مناسب و خوب به این سوال بیان کننده ی جایی که در آن بزرگ شدیم، چیزهایی که یاد گرفتیم و چیزهایی که فرصت انجامشان را نداشتیم ولی می خواهیم انجام دهیم است. و جواب نا مناسب و بد به این سوال، پاسخ های یک کلمه ای و کوتاه است.








کسی که از شما خوشش نمی آید، راجع به شما چه می گوید؟

Stanley McChrystal موسس سازمان مشاوره مدیریتی McChrystal – آقای Stanley McChrystal می گوید: این سوال باعث می شود فرد خود را در جایگاهی قرار دهد که اگر مردم بخواهند راجع به او قضاوت کنند چه می گویند؟ جواب سوال خیلی مهم نیست، بیشتر نحوه ی پاسخ دادن مهم است. زیرا این سوال داوطلبین را مجبور می کند تا به ویژگی هایی که کمتر باعث جذابیت فرد می شوند فکر کنند و همچنین این شجاعت را به آنها می دهد که این ویژگی ها را پیش فردی که آینده ی شغلی آنها را در دست دارد، بیان کنند.







درمورد شکست هایت با من صحبت کن.

Jenny Ming پاسخ این سوال بسیار مهم است زیرا بیان کننده این است که داوطلب از ریسک کردن نمی ترسد و وقتی که به اشتباه راهی را می روند آن را بپذیرند. این سوال مخصوص خانم Jenny Ming مدیر عامل فروشگاه لباس Charlotte Russe می باشد.
 این سوال فقط مخصوص کسب و کار نیست، می تواند درسی برای زندگی باشد. اگر بعد از سوال بپرسید که بعد از شکست خوردن چه کرده اید؟ و یا چگونه آن را تحت کنترل خود در آورده و بر آن غلبه کرده اید؟ بسیار جذاب تر هم می شود. من همیشه به دنبال افرادی هستم که با آرامش و راحتی تمام به این سوال جواب می دهند و از شکست خوردن نمی ترسند. مردم اغلب دوست دارند راجع به موفقیت هایشان صحبت کنند و از گفتن شکست هایشان دوری می کنند.




وقتی اولین بار سر کار رفتی و درآمد داشتی چند سالت بود؟

Hannah Paramore  مدیر آژانس تبلیغاتی Paramore، خانم Hannah Paramore، این سوال را از داوطلبین می پرسد. او می گوید: من دنبال این هستم که افرادی که به دنبال استقلال شخصی و علاقه مند به اخلاق حرفه ای هستند را پیدا کنم. اگر آنها در زمانی که دانشجو بودند و مشغول به تحصیل کار می کردند چون بدان نیاز داشتند، مخصوصا اگر کار سختی را هم انجام می دادند، نشان دهنده ی این است که احساس مسئولیت زیادی می کنند. من عاشق آدم هایی هستم که برای دستیابی به موفقیت بر خودشان سخت گیری می کنند.


تاریخ درج: 1395/05/25
دانلود مقاله