۱۵ ویژگی کارکنان ایده آل

۱۵ ویژگی کارکنان ایده آل

امروزه در فضای جهانی کسب و کار استخدام و حفظ کارمندان ساعی یکی از سخت ترین وظایف مدیران است. اغلب مدیران روی مهارت های لازم برای اجرای کار تمرکز کرده و ویژگی های شخصی و توانایی هایی اساسی برای فعالیت به عنوان یک عضو خلاق و پربازده از تیم را نادیده می گیرند. عواقب استخدام نادرست کارکنان شامل مجادلات شخصی، شکست پروژه ها و در نهایت اخراج خواهد بود.
اگرچه هر یک از متقاضیان استخدام دارای مجموعه ای منحصر به فرد از خصایص شخصی و فنی هستند اما کارکنان ایده آل از ویژگی های مشترکی بهره می برند که مدیران باید به دنبال شکار آنها باشند.

لیست نهایی استخدام شما باید شامل متقاضیانی باشد که ۱۵ ویژگی زیر را به همراه دارند:



۱. چالاکی

کارمندان ایده آل باید انعطاف پذیر، چالاک و سریع باشند. آنها باید توانایی واکنش و پاسخ سریع به بخش های محرک کسب و کارهای مدرن، نیازهای گوناگون و خواسته های متغیر مشتری را داشته باشند.



۲. برخورد مطلوب

برخورد مناسب، عطوفت و همدلی از ویژگی های مثبتی است که به دیگران نشان می دهد کارمند برای آنها اهمیت قائل است. «استفان کاوی» معتقد است که افراد با تاثیر بالا کسانی هستند که به دیگران بیش از خود اهمیت می دهند.



۳. دیدگاه جهانی

بر اساس گزارش «ارنست و یانگ» یکی از ویژگیهای مهم کارآفرینان برای استخدام افراد برخورداری از ذهنیت جهانی است، به عبارت دیگر اطلاع از دیدگاه ها، رویدادها، فرهنگ ها و آداب و رسوم دیگر کشورها و حساسیت نسبت به این موارد یک مزیت به شمار می رود.



۴. انرژی بالا

گاهی اوقات پروژه مستلزم صرف وقت اضافه است، به ویژه اگر اجرای آن مستلزم همکاری بین دپارتمان های مختلف باشد. کارکنان آرمانی از اضافه کاری در چنین مواردی ابایی ندارند. آنها از رژیم غذایی و سبک زندگی سالم برخوردار بوده و به همین خاطر از انرژی لازم برای صرف وقت و توان اضافه برخوردار هستند.



۵. انطباق پذیری

کارکنان برجسته از توانایی انطباق با فرهنگ ها، خصوصیت ها و روش های انجام کار بهره می برند. برای مثال حین کار با افراد درون گرا به خوبی می دانند که چنین افرادی به محیط آرام نیاز داشته و تمایل چندانی به صحبت ندارند.



۶. برقراری ارتباط

این قابلیت حین کار با فرهنگ های دیگر اهمیت به سزایی دارد. کارکنان ایده آل با بهره گیری از موضوعاتی نظیر آب و هوا، رویدادهای روز و مسابقات ورزشی سر صحبت را با افراد دیگر باز کرده و با آنها ارتباط برقرار می کنند. آشنایی فرد با زبان مبدا این مهارت را دو چندان برجسته می سازد.



۷. اظهار نظر

این افراد با روش میانجی گری در منازعات، به دست گرفتن سررشته امور و بیان خواسته هایشان آشنایی دارند. اظهار نظر و ارائه پیشنهاد نشان دهنده آینده نگری و کارایی چنین افراد است و در پیشبرد پروژه هایی که از طریق دورکاری صورت می گیرند، اهمیت بیشتری دارد.



۸. کنجکاوی

بهترین کارکنان کسانی هستند که به دنبال اطلاع از روش های مختلف انجام کار هستند. آنها در مورد روال اجرای کار توسط دیگران، وظایف محوله به سازمان های دیگر و پروسه زندگی و کار تیم های دیگر به ویژه در دیگر نقاط دنیا کنجکاوند. کنجکاوی ابزاری مهم در دستیابی به دانش و همچنین نمایش علاقمندی فرد است.



۹. انعطاف پذیری

آمادگی برای تغییر برنامه کاری، سیستم ها و فرایندهای مختلف حین کار با فرهنگ های مختلف در دیگر نقاط دنیا نقشی حیاتی دارد. کارکنان ایده آل از تغییر هراسی نداشته و آمادگی یادگیری مهارت ها، نرم افزارها و فرایندهای جدید برای همگام شدن با دنیای پرشتاب امروز را دارند.



۱۰. برنامه کاری منعطف

امروزه تشکیل تیم های دورکار، مجازی و پراکنده به امری عادی تبدیل شده، به عبارت دیگر بسیاری از افراد در نقاطی با مناطق زمانی مختلف در حال مشارکت هستند. طبیعتا در چنین شرایطی ساعت برگزاری جلسات مطابق میل برخی از اعضای تیم نخواهد بود اما ایجاد برنامه کاری ثابت که باعث کارکردن اعضای خاصی تا دیروقت شود ناپسند خواهد بود از این رو آن را به صورت منعطف طراحی کنید.



۱۱. صراحت مطلوب

در برخی فرهنگ ها افراد چندان با صراحت و بی پرده سخن نمی گویند، از این رو کارکنان ایده آل باید منظور خود را در لفافه بیان کرده و با صراحت بیش از حد موجب آزرده خاطر شدن طرف مقابل نشوند. این افراد حین حفظ قواعد خاص در برقراری ارتباط، وظایف محوله و انتظارات خود را به کارکنان زیرمجموعه خود انتقال می دهند.



۱۲. دید مثبت

بهترین کارکنان کسانی هستند که همیشه آستین خود را بالا زده و آماده اجرای کار هستند. آنها علاقه ای به جواب سربالا نداشته و برای به سرانجام رساندن پروژه ها آماده آزمایش روش های جدید هستند. این افراد به جای بیان مشکلات به دنبال پیدا کردن راه حل هستند.



۱۳. دیپلماسی

تسلط بر روش های استماع نظرات و پیشنهادها مهارتی حیاتی است. کارکنان برتر با علاقه به سخنان دیگر گوش داده و در صورت لزوم دیدگاه های آنها را مدنظر قرار می دهند. بدین ترتیب کارکنان زیر مجموعه می دانند که نظرات آنها نیز بی اهمیت تلقی نمی شوند.



۱۴. اهمیت به پوشش ظاهری

کارمندان آرمانی به اهمیت پوشش ظاهری، بهداشت فردی و آداب و رسوم فرهنگ های دیگر واقف هستند. آنها با توجه به شرایط و قواعد محیطی پوشش و آرایش ظاهری خود را انتخاب کرده و بدین ترتیب افراد با فرهنگ های مختللف را آشفته نمی سازند.



۱۵. رقابت پذیری

رقابت با افزایش انگیزه کارکنان برای پیشی گرفتن از سازمان های دیگر می تواند به پیشرفت مجموعه منجر شود. در این شرایط کارکنان می خواهند توانایی های خود را اثبات کنند اما اگر هر یک از آنها تنها موفقیت خود را مدنظر قرار دهد، رقابت به عنصری منفی تبدیل می شود. از سوی دیگر کارکنان ایده ال می دانند که روش رقبات بین زنان و مردان متفاوت بوده و این امر را نیز مورد توجه قرار می دهند.

با توجه به موارد فوق مدیران منابع انسانی حین استخدام باید علاوه بر مهارت های فنی، قابلیت های مهم دیگری را نیز مد نظر قرار دهند.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
15 Qualities of the Perfect Employee
تاریخ درج: 1397/04/04
دانلود مقاله