۵ مزیتی که بازی آفرینی برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد

۵ مزیتی که بازی آفرینی برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد

واژه گیمیفیکشن مفهومی نسبتا جدید است و در زبان فارسی به آن بازی آفرینی گفته می شود، با این حال مفهوم آن قدمت بیشتری دارد. بازی آفرینی در همین مدت کوتاه نتایج امیدبخش و اثبات شده ای به همراه داشته اما هنوز بسیاری از شرکت ها به استفاده از آن روی نیاورده اند. در ادامه به ۵ دلیل برای بکارگیری بازی آفرینی در کسب و کارها اشاره کرده ایم.
این مفهوم یکی از جدیدترین عبارت‌های باب روز صنعت فناوری است اما مفهوم استفاده از بازی و تاکتیک های بازی آفرینی برای مشارکت دادن کاربران چندان جدید نیست. برای مثال شرکت های صادر کننده کارت های اعتباری و هواپیمایی ها برای واداشتن مشتریان به دریافت جایزه از سال ها قبل به استفاده از این روش روی آورده اند.
علی رغم اثبات کارایی و سرو صدای بسیاری که در مورد بازی آفرینی به راه افتاده بسیاری از سازمان ها در مورد استفاده از آن مردد هستند و برخی دیگر نیز تجربه ناموفقی در این زمینه داشته اند. تردیدها در این باره ممکن است ناشی از عدم مشاهده نتیجه پیاده سازی در وب سایت یا محصول نهایی باشد. تعدادی دیگر نیز ممکن است منتظر مشاهده نام شرکت های بهره مند از این روش در میان بهترین کمپانی های جهان باشند اما اگر شما هم تعداد زیادی مشتری خواهان رشد دارید، بهتر است بر اساس فرهنگ سازمانی خودتان بازی آفرینی را پیاده کنید.
دلایل بسیاری زیادی برای استفاده از این رویکرد وجود دارد اما در ادامه ۵ مورد برجسته تر را ذکر کرده ایم که به شما ثبات می کنند نباید دست روی دست گذاشته و بازی آفرینی را پشت گوش بیندازید.



۱. داده های ارزشمند مشتریان را جمع آوری کنید

بسیاری از پلتفرم های بازی آفرینی از مشتریان می خواهند که با اطلاعات ایمیل معتبر یا حساب کاربری شبکه های اجتماعی وارد سیستم شوند، بنابرین شرکت شما می تواند داده هایی را در مورد کاربران و کارهایی که در سایت انجام می دهند جمع آوری کند.
در این پلتفرم ها فارغ از نوع بازی یا موفقیت آن هر شخص با کلیک ها، امتیازات، عناوین و دستاوردهای خاصی مرتبط می شود که در نهایت مجموعه قابل توجهی از داده را تولید خواهد کرد. در دنیای فناوری کلان داده به معنی اطلاعات ارزشمند درباره مشتریان است که در صورت تحلیل اصولی و کارآمد می تواند به راهنمایی برای شرکت تبدیل شود. «مایک هوگوز»، متخصص بازی آفرینی و نویسنده کتاب «بازی های سازمانی: استفاده از قوانین بازی برای ساختن یک کسب و کار بهتر» در این باره می گوید: ما در دنیای بازخورد زنده زندگی می کنیم، بنابرین کسب و کارها باید نحوه تعامل با آن را همین حالا فرابگیرند.
برخی از شرکت های ارائه کننده راهکارهای بازی آفرینی ابزارهای تحلیگر را نیز در اختیار مشتریان قرار می دهند. برای مثال Badgeville نرم افزار Behavior Analytics را توسعه داده که میزان تعامل، رفتار، رشد و فعالیت های کاربر را نیز برآورد می کند. کمپانی Bunchball نیز برنامه Nitro Connectors را ارائه کرده که پلتفرم بازی آفرینی را به نرم افزارهای شرکتی SAP, SharePoint یا Yammerمتصل کرده و از این طریق فعالیت و رفتار کارکنان را جمع آوری می کند.



۲. جمع سپاری در حل مشکلات پیچیده کسب و کار به شما کمک می کند

یکی دیگر از مزایای ترغیب مشتریان به ورود در سایت و مشارکت در آن استفاده از نظرات آنها است. شرکت هایی مثل Allstate و GE برای غلبه بر چالش های پیچیده کاری به کمک گرفتن از مشتریان روی آورده اند.
در صورتی که سازمان از بازخورد کاربران در بازی برای حل مشکلات جاری استفاده کند، بازی آفرینی به پایه ای برای جمع سپاری تبدیل خواهد شد. هوگوز بر این باور است که شرکت ها نمی توانند همه راه حل ها را ابداع کنند، او با اشاره به مقاله «نوآوری از طریق همکاری: طرح اولیه برای اقدام» که توسط Deloitte Consulting صورت گرفته، می گوید: این مفهوم که تمام شرکت ها از طریق واحد تحقیق و توسعه قادر به نوآوری هستند، از سطح یک نظریه فراتر نمی رود.
سایت بازی آفرینی Games With A Purpose برای آموزش کامپیوترها به منظور تولید پاسخ های صحیح تر از اطلاعات جمع سپاری استفاده می کند. یکی از بازی های این سایت ESP Game نام دارد که در آن دو نفر تصویر مشابهی را مشاهده کرده و کپشن های یک کلمه ای برای آن می نویسند. زمانی که هر دو نفر روی یک کپشن توافق نظر داشته باشند، امتیاز را دریافت کرده و به دور بعد می روند. هدف از این بازی توافق روی تصاویر بیشتر و جمع آوری امتیازات بالاتر در دو دقیقه است. اما در پشت پرده کپشن هایی که کاربران در مورد آن موافقت کرده اند به تگ تصاویر تبدیل شده و از آن برای بهبود موتورهای جستجو استفاده می شود.



۳. بازی آفرینی می تواند یک ابزار آموزشی باشد

بازی آفرینی روشی خلاقانه و مفید برای معرفی سرویس هایی است که در آینده عرضه می کنید. این خدمات را می توانید در قالب یک بازی در اختیار مشتریان قرار دهید که درباره نحوه استفاده از سرویس به آنها آموزش می دهد. «جنیفر وایز»، از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی Forrester معتقد است که بازی می تواند حس دسترسی را به افراد بدهد: بازی با ایجاد دسترسی به کاربر انگیزه می دهد
وی در این زمینه به ادوبی اشاره می کند که نسخه آزمایشی نرم افزارهایش را برای ۳۰ روز در اختیار کاربر قرار می دهد. این شرکت حالا برنامه ای به نام LevelUp را برای فوتوشاپ طراحی کرده که از طریق بازی های مرحله ای و ارائه امتیاز به کاربران اصول اساسی فوتو شاپ را به آنها آموزش می دهد: این شرکت آموزش را به مراحل بسیار کوچک تقسیم کرده و کاربران نیز با پیشرفت گام به گام به مهارت دست پیدا می کنند.
با این حال وی هشدار می دهد که شرکت ها نباید به کاربران بالقوه، خدمات بیش از حد ارایه کنند بسیاری از شرکت ها در ازای وارد کردن آدرس ایمیل به کاربران تخفیف می دهند. برای مثال ممکن است من پس از وارد کردن ایمیل و دریافت تخفیف، ثبت نام قبلی در سرویس خبرنامه شرکت را لغو کنم، بنابرین سازمان ها باید مطمئن شوند که پاداش در نظر گرفته شده به دست مخاطب درست برسد.



۴. بازی آفرینی به کاربران هم کمک می کند

برخی شرکت ها به جای اینکه تنها به فکر خودشان و حل مشکلات تجاری‌شان باشند، از بازی ها برای کمک به خود کاربران هم استفاده می کنند. برای مثال کمپانی Opower که نرم‌افزار مربوط به ده ها میلیون کمپانی و مشتری های آنان را فراهم می ‌کند، از فیس‌بوک برای تشویق افراد به رهگیری و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به مصرف انرژی و رقابت با کاربران دیگر در صرفه جویی استفاده می کند.
RecycleBank هم به کاربرانی که انرژی کمتری را در منازل مصرف کرده یا زباله را بازیافت کنند، گیفت کارت و کد تخفیف ارائه می کند.



۵. با مشتریان در ارتباط باشید

بازی آفرینی به مشتریان یادآوری می کند شما به تعامل با آنها پایبند هستید. وایز می گوید شرکت ها برای ماندگار شدن در ذهن مخاطب باید محتوای روی سایت را به روز نگه دارند: در صورت وجود محیط اجتماعی یا در اختیار داشتن محتوای تازه، بازی آفرینی بسیار ساده خواهد بود.
به باورهوگوز بازی ها باید راهی برای جمع کردن مردم دور هم باشند: بازیکنان سعی می کنند در چارچوب قوانین به هدفی دست پیدا کرده و سهمی در نتیجه داشته باشند. پاداش نهایی باید چیزی بیشتر از چهره خندان یا لایک بوده و سودی برای کاربر در پی داشته باشد.
اگرچه مزایای قابل توجه بازی آفرینی همین حالا هم اثبات شده اما به گفته هوگوز این مفهوم هنوز دارای محدودیت های فنی است و راه زیادی را برای تکامل در پیش دارد: بازی ها پارادایم سازماندهی مهمی برای محیط های غیرقابل پیش بینی هستند اما ما قبلا این عنصر استراتژیک را نادیده گرفته بودیم و به تازگی بخشی از کارایی آن را درک کرده ایم.


برای مشاهده سرفصل دوره گیمیفیکیشن سماتک و ثبت نام آنلاین اینجا کلیک کنید


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
5 Key Benefits Gamification Brings to Your Business
تاریخ درج: 1397/11/01
دانلود مقاله