دوره برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ Scratch

دوره برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ Scratch

خلاصه دوره برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ Scratch

زبان برنامه نویسی Scratch با هدف آموزش اصول برنامه نویسی به کودکان در آزمایشگاه رسانه دانشگاه MIT توسط تیمی به رهبری دانشمندی به نام آقای میشل رسنیک، طراحی و ساخته شد. این زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد و زبان برنامه نویسی جدید و به روزی در دنیا محسوب می شود. با این حال در همین مدت کوتاه این زبان برنامه نویسی، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است.
علت این رشد سریع، سادگی و جذاب بودن محیط کار، قابل درک بودن دستورات و عملیات ها، دارا بودن تمامی مفاهیم و امکاناتی که یک برنامه نویس به آن احتیاج دارد و همچنین رایگان بودن و در دسترس بودن آن است. شما به کمک این زبان برنامه نویسی می توانید برنامه، بازی و انیمیشنی را که می خواهید بسازید و این در حالی است که یادگیری این آموزش نیاز به هیچ گونه پیش نیاز مهارتی و آموزشی نخواهد داشت.
درست است که این زبان برای آموزش به کودکان ۸ الی ۱۶ سال طراحی شده است اما به جرات می توان گفت که زبانی بسیار مفید برای بزرگسالانی است که به تازگی قصد فراگرفتن مفاهیم برنامه نویسی را دارند و به این افراد توصیه می شود که Scratch اولین زبانی باشد که می آموزند.
مهارت هایی که در این زبان برنامه نویسی و در این فرادرس آموخته می شوند قابل استفاده در زبان های پایه ای برنامه نویسی همچون: جاوا و پایتون و… (در رتبه بندی محبوبیت و کاربردی بودن زبان های برنامه نویسی، جاوا در رتبه اول و پایتون چهارم است) می باشد، در واقع می توان آشنایی با مفاهیم و کاربردهای زبان Scartch را پیش نیاز یادگیری همه زبان های برنامه نویسی دیگر دانست


مدت دوره:

32 ساعت


پيش نياز:

ندارد

مخاطب دوره برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ Scratch

کلیه کودکانی که قصد دارند با علم برنامه نویسی آشنا شوند و در آینده توسط زبان برنامه نویسی های مختلف وارد بازار کار شوند.


سرفصل دوره برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ Scratch:

 درس یکم: آشنایی با کلیات برنامه اسکرچ (Scratch)
• مقدمه و معرفی برنامه اسکرچ
• نحوه‌ نصب برنامه و کار به صورت آفلاین (Offline)
• آشنایی با قسمت ‌های کلی برنامه، نحوه‌ تغییر زبان برنامه
• آشنایی با پشت صحنه، اشیا و چگونگی استفاده از آن ها
• آشنایی با تب فرمان ‌ها و قسمت‌ های مختلف آن
• ساخت اولین پروژه سلام دنیا به رسم برنامه نویسان
• نحوه‌ ذخیره کردن پروژه و باز کردن آن
 درس دوم: آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی
• آشنایی با دستورات سطح بالا
• آشنایی با مفهوم حلقه و بی نهایت
• آشنایی با حلقه ‌های شرطی و کاربرد آن ها
• آشنایی با دستور Mouse pointer
• ساخت پروژه‌ به دنبال ماوس برو و بچرخ
• آشنایی با بخش حرکت و دستورات آن
 درس سوم: آشنایی با بخش ظاهر و ساخت انیمیشن
• آشنایی با بخش دستورات ظاهر
• ساخت یک گفتگو
• دستور شرطی اگر، آنگاه
• آشنایی با مفهوم Broadcasting (انتشار) و Listener (شنونده)
• ساخت گفتگو و حرکت با کلید جهت دار با استفاده از انتشار پیام
• انتشار پیام به چند شی
• پروژه‌ مهمانی با حلقه‌ تکرار و انتشار پیام
• آشنایی با دستورات پشت صحنه و ساخت پروژه آلبوم عکس
 درس چهارم: آشنایی با جلوه‌ های بصری و مبدا مختصات
• آشنایی با محورهای مختصات و تعیین مکان شی
• آشنایی با دستورات goto و glide و تفاوت آن ها
• ایجاد جلوه ‌های بصری مختلف (روشن شدن، بزرگ نمایی و کوچک نمایی یک شی)
• ساخت پروژه قدم زدن شی
 درس پنجم: آشنایی با متغیر و کاربرد آن
• آشنایی با سوال و جواب
• آشنایی با متغیر پاسخ و چند مثال
• آشنایی با مفهوم متغیر، لزوم استفاده و کاربرد آن
• ایجاد متغیر، تغییر نام و نحوه‌ نمایش آن
• نحوه دریافت ورودی از کاربر و ذخیره آن در متغیر
• معرفی متغیر مکان ماوس همراه با مثال
• آشنایی با دستور شرطی اگر و نه اگر آنگاه
 درس ششم: ساخت چند بازی
• ساخت بازی توپ و پینگ پونگ با چند مرحله
• ساخت بازی غذا خوردن پو (Pou)
• ساخت بازی موش و گربه
• ساخت بازی Maze
 درس هفتم: آشنایی با بخش صدا
• چگونگی وارد کردن صدا، ضبط صدا و ویرایش صدا در اسکرچ
• آهنگ سازی با نوت ها و طبل های بخش صدا
• چگونگی کم و زیاد کردن صدای موسیقی
• آشنایی با ضرب آهنگ و تند و کم کردن ضرب موسیقی
• آشنایی با متغیر بلندی صدا و نحوه کار با آن
• آهنگ سازی با دریافت نوت از کاربر
 درس هشتم: آشنایی با بخش عملگرها
• آشنایی با عملگرهای ریاضی (۴ عمل اصلی)
• آشنایی با عملگرهای مقایسه و پروژه تعیین تیم برنده با استفاده از تعداد گل ها
• آشنایی با مفهوم و کاربرد عملگرهای AND, OR , NOT و ساخت پروژه تاریخ تولد
• آشنایی با طول یک کلمه و حرف چندم یک کلمه
• آشنایی با دستور باقیمانده و استفاده از آن برای تشخیص اعداد زوج و فرد
• آشنایی با دستور رند
• سایر عملگرهای ریاضی
 درس نهم: آشنایی با بخش قلم
• آشنایی با دستورات پاک کن، مهر و کشیدن اشکال هندسی با مهر
• آشنایی با بخش قلم و دستورات آن و کشیدن اشکال مختلف با دو روش
• ساخت پروژه‌ رنگین کمان با بخش قلم
• کشیدن چند ضلعی های منتظم با بخش قلم
• ساخت اشکال چرخشی بسیار زیبا با استفاده از دستورات قلم
• کشیدن اشکال هندسی با رنگ، سایز و تیرگی منتخب کاربر

جزئیات سرفصل آموزشی دوره برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ Scratch را از طریق لینک زیر دریافت کنید:


سرفصل دوره سماتک