10 مهارت نرم که از تو یک برنامه نویس بزرگ می سازد

10 مهارت نرم که از تو یک برنامه نویس بزرگ می سازد

در حالی که مهارت‌های فنی یک مهندس نرم‌افزار میزان توسعه و پیشرفت یک محصول نرم‌افزاری را تعیین می‌کند اما کیفیت یک محصول اغلب به کار تیم توسعه نرم‌افزار بایکدیگر و داشتن مهارت نرم وابسته است.
برای داشتن یک نرم‌افزار باکیفیت، اعضای تیم شما به چیزی بیش از نیمکره چپ مغز احتیاج دارند. آن‌ها برای تقویت یکپارچگی تیم، به ویژگی‌های بین فردی و ویژگی‌های شخصیتی خاص یا همان مهارت نرم نیازدارند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهارت‌های نرمی که یک مهندس نرم‌افزار باید با آن‌ها آشناباشد، با ما در ادامه این مقاله از سایت سماتک همراه باشید!

1. مهارت برقراری ارتباط موثر

 داشتن اعضای تیم یا کارمندانی که دارای مهارت برقراری ارتباط موثر هستند می‌تواند به توسعه هرصنعتی کمک کند. همچنین بدون توجه به موقعیت شغلی، مهارت برقراری ارتباط می‌تواند در پیشرفت شما به شکل چشمگیری موثر واقع‌ شود.
نقش شغلی مهندس‌های نرم‌افزار اغلب شامل کار به‌تنهایی برای مدت زمان طولانی می‌شود. اما هرچه یک پروژه پیچیده‌تر باشد، افراد بیشتری با آن‌ها کار خواهند کرد. دراین مواقع، داشتن مهارت برقراری ارتباط موثر برای یک مهندس نرم افزار از اهمیت خاصی برخوردار است.
مهندس‌های نرم‌افزاری که دارای مهارت برقراری ارتباط موثر هستند، می‌توانند تمام ابعاد یک پروژه، از جمله ضرب الاجل، الزامات پروژه، انتظارات و ... را به‌خوبی مدیریت کنند. باتوجه به ماهیت این نقش، تشخیص این مهارت نرم هنگام استخدام یک مهندس نرم‌افزار بسیار دشوار خواهد بود.
بیشتر قضاوت شما در این زمینه باید به مصاحبه اولیه شما اختصاص داشته‌باشد تا مصاحبه فنی یا چالش‌های کدگذاری. در طول مصاحبه استخدامی ارزیابی کنید که نامزد مصاحبه به وضوح و با اطمینان صحبت می‌کند و همچنین به همان اندازه مهم است که نامزد استخدامی به‌خوبی گوش کند.


2. مهارت همدلی یا هوش هیجانی


هوش هیجانی یک مهارت نرم حیاتی

اگرچه مهندس‌های نرم‌افزار زمان زیادی را با ماشین‌ها می‌گذرانند، اما هنوز باید همدلی اولیه را داشته‌باشند. هوش هیجانی یک مهارت نرم ارزشمند است و ظرفیت یک فرد، برای درک یا احساس آنچه که فرد دیگری در هرلحظه تجربه می‌کند را تعریف می‌کند.
یک مهندس نرم‌افزار باید قادر به همدلی باشد زیرا مهارت‌های نرم یک مهندس نرم‌افزار به اصول تعامل انسانی وابسته‌است. ازطرفی، هوش هیجانی برای هرتعامل انسانی بسیار اساسی است.
به خصوص در یک محیط پرریسک مانند توسعه نرم‌افزار، توسعه‌دهندگان باید بتوانند درک کنند که اطرافیانشان چه احساسی دارند. این می‌تواند به معنای ایجاد انگیزه در توسعه‌دهندگان پس از مشاهده یک اندوه جمعی یا متوقف‌ کردن ایده یک توسعه‌دهنده باشد.
هوش هیجانی همچنین به درک دیدگاه یک غیرتوسعه‌دهنده مانند یک تحلیلگر تجاری یا مهندس تضمین کیفیت کمک می‌کند. ازطرفی، توسعه‌دهندگان باید درک درستی از علایق کاربران نهایی خود داشته‌باشند تا بتوانند یک محصول کاربردی تولیدکنند و هوش هیجانی می‌تواند به شناخت این درک کمک کند.


3. تاثیر مهارت نرم خودآگاهی در محیط کار


به طورکلی، خودآگاهی یک مهارت نرم مهم برای همه انسان ها است. خودآگاهی به یک توسعه‌دهنده کمک می‌کند در موضوع‌هایی که از آن‌ها شناخت دارد با اطمینان کامل عمل کند و همچنین مشتاق فرصت‌های یادگیری جدید باشد.
مهندس‌های نرم‌افزار دارای مهارت خودآگاهی، بیشترین احتمال رشد حرفه‌ای را دارند. زیرا اجازه نمی‌دهند ناامنی‌هایشان مانع از انجام وظایف‌شان شود. آن‌ها همیشه می‌خواهند حوزه‌های نیازمند بهبود را شناسایی کنند و با یادگیری مهارت‌های جدید، مشکلات را از سرراه بردارند.
به همین ترتیب، اعتماد به نفس نیز مهم است. شما توسعه‌دهنده‌ای می‌خواهید که نظر خود را بیان کند و در زمان مواجه با انتقاد سازنده ناامید نشود.


4. صبر، یک مهارت نرم موثر


صبر یک مهارت نرم ضروری برای تیم توسعه نرم‌افزار است، زیرا ناامیدی در تیم توسعه نرم افزار زیاد اتفاق می‌افتد. کوبیدن یک مشت یا سر برروی میز، زمانی که یک توسعه‌دهنده بک‌اند متوجه می‌شود که یک مشکل اساسی منجربه عملکرد ضعیف وب‌سایت کسب‌وکار شما شده، بی‌سابقه نیست.
توسعه‌دهنده‌ها هرروز با این نوع ناامیدی مواجه می‌شوند. این شرایط نیاز به صبر و حوصله ای دارد که فقط مهندس‌های نرم‌افزار حرفه‌ای می‌توانند داشته‌باشند.
مردم معمولا بهترین تصمیمات خود را زمانی می‌گیرند که در یک حالت بی‌طرف هستند و داشتن یک رفتار آرام در هنگام بروز ناامیدی به توسعه نرم‌افزار بهینه در پایان روز کمک می‌کند. به دنبال توسعه‌دهنده‌هایی باشید که وقتی با مشکلی روبه‌رو می‌شوند، در آرامش به آن رسیدگی می‌کنند و ادامه می‌دهند.


5. مهارت ذهن باز و کمک به ایجاد ایده های خلاقانه


پیشرفت هرکسب‌وکاری رابطه‌ی مستقیم با میزان خلاقیت آن کسب‌وکار دارد و زمانی کسب‌وکارها با شکست روبه‌رو می‌شوند و یا درجا می‌زنند که نتوانند ایده‌های جدید را بپذیرند.
تنها یک دهه پیش به‌طور خاص در صنعت تولید و ساخت نرم‌افزار، از مدل آبشار برای توسعه نرم‌افزارها استفاده می‌شد اما درحال حاضر توسعه‌دهندگان به سمت مدل چابک رفته‌اند که بیشتر از مدل آبشار در خدمت منافع کاربران نهایی است.
نکته این است که یک ایده خلاق مانند مدل چابک می‌تواند باعث تغییر مثبت شود. بنابراین شما به فردی در تیم خود نیازدارید که علاوه‌بر کارکردن با کدها، مهارت نرم ذهن باز را داشته‌باشد تا بتواند افق‌های جدیدی را کشف کند.


6. مهارت حل مسئله یا تفکر انتقادی


مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی برای توسعه نرم‌افزار یک مهارت بسیار بااهمیت است. از بین هر مهارت نرم دیگری، این مهارت ویژه، بیشترین تأثیر را برنحوه برخورد توسعه‌دهنده شما با مسائل پیچیده خواهد داشت.
در علوم کامپیوتر، توسعه‌دهندگان برای حل یک مشکل خاص، الگوریتم‌ها (مجموعه‌ای از قوانین یا رویه‌ها) را به کار می‌گیرند. با این حال، شما باید به دنبال توسعه‌دهندگانی باشید که به هرمشکلی در داخل و خارج از کدنویسی به عنوان یک الگوریتم با شاخه‌های بسیار نگاه می‌کنند.
علاوه براین، توسعه‌دهنده باید غرور خود را کنار بگذارد و مشتاق باشد که توسعه‌دهندگان دیگر را نیز به بیان ایده‌های خود تشویق کند


7. مدیریت زمان، یک مهارت نرم ضروری


مدیریت زمان یک مهارت نرم ضروری

مدیریت زمان یک مهارت نرم حیاتی در توسعه نرم‌افزار است. مهندس‌های نرم‌افزار، سهامداران در دو طرف پروژه هستند. آن‌ها نه‌تنها باید به مدیران پروژه، مدیران کسب‌وکار و سایر همکاران مسئول گزارش دهند، بلکه مسئول ارائه به موقع محصول به مشتری هستند.
اگر به دنبال یافتن توسعه‌دهنده‌ای با مهارت‌های مدیریت زمان هستید، باید به میزان دقت تخمین‌های یک توسعه‌دهنده توجه کنید. اگر آن ها به شما بگویند که می توانند یک کار را در مدت زمان مشخصی انجام دهند، باید ببینید که آیا به قول خود پایبند هستند؟


8. مهارت همکاری یا کارتیمی


دانستن نحوه همکاری در یک تیم با داشتن مهارت‌های ارتباطی عالی همراه است. از طرفی می‌دانیم که توسعه نرم‌افزار همیشه یک ورزش تیمی خواهدبود. حتی اگر یک توسعه‌دهنده به تنهایی کار کند، بازهم باید با طراحان، مدیران پروژه، مشتریان و ... ارتباط برقرار کند.
اما کار در یک تیم چیزی فراتر از ارسال کار به یک مخزن است. در واقع کارتیمی به معنای تکیه بر چندین مهارت نرم مانند: مدیریت زمان، ارتباط و همدلی است تا کل تیم شما بتواند مانند یک ماشین روغن کاری‌شده حرکت کند.


9. مهارت مسئولیت‌پذیری


اشتباهات اتفاق می‌افتد. اما شما باید مالک آن‌ها باشید. بخش بزرگی از پیشرفت حرفه‌ای در هرصنعتی، تصدیق اشتباهات گذشته خود و حرکت روبه جلو با اطلاعات جدیدی است که به تازگی از اشتباه‌های خود به‌دست‌آورده‌اید.
همچنین شما بدون اعتراف به اشتباه‌تان نمی‌توانید بهتر عمل کنید. هنگامی که یک توسعه‌دهنده اشتباهات خود را بیان کند، بقیه اعضای تیم می‌توانند از آن اشتباه درس بگیرند و برای شناسایی اشتباهات مشابه از آن استفاده کنند.
مهم است که بدانید چه چیزی اشتباه بوده و چگونه در آینده از آن اجتناب کنید و با داشتن این مهارت نرم می‌توانید به سرعت پیشرفت کنید.


10. سازگاری، یک مهارت نرم حیاتی


در دنیای فناوری، هر روز شاهد توسعه و استفاده ازابزارهای جدید خواهید بود. یک توسعه‌دهنده باید به جدیدترین تغییرات و اطلاعات دسترسی داشته‌باشد تا بتواند محصول نهایی شما را بهینه‌کند.
اما در واقعیت، یک انسان معمولی از امتحان کردن چیزهای جدید می‌ترسد، حتی اگر در مجموع مفید باشد و به همین دلیل یادگیری این مهارت نرم در زندگی بسیار اهمیت دارد.
از طرف دیگر، ماهرترین توسعه‌دهندگان، بدون توجه به تردیدشان، مشتاق هستند تا بهترین کار را برای نرم‌افزار انجام دهند. این امر مستلزم توسعه‌دهنده‌ای است که از یک مدل یادگیری مستمر در کار روزمره خود استفاده کند و از ناراحت‌شدن واهمه نداشته‌باشد.


چرا مهارت نرم؟


پیداکردن توسعه‌دهندگان واجد شرایط به اندازه کافی سخت است. اما اکنون باید به چیزی بیشتر از اینکه یک برنامه با موفقیت اجرا می‌شود یا خیر فکر کنید.
اغلب، تفاوت بین یک توسعه‌دهنده خوب و یک توسعه‌دهنده عالی به آشنایی فرد با این مهارت‌های نرم بستگی دارد. بنابراین، اگر به دنبال استخدام یک مهندس نرم‌افزار حرفه‌ای هستید حتما این 10 مهارت نرم را هنگام مصاحبه استخدامی درنظربگیرید.
اساتید با تجربه ما درسماتک، علاوه‌بر آموزش برنامه‌نویسی با بیان تجربه‌های خود از محیط کار شما را با مهارت‌های نرم ضروری در بازارکار آشنا می‌کنند. برای شرکت در دوره‌های سماتک از لینک‌های زیر کمک بگیرید.

دوره حضوری/ آنلاین SQL Server 2019 Database Implementation
دوره آنلاین برنامه نویسی با پایتون Python
دوره حضوری برنامه نویسی با پایتون Python
دوره حضوری/ آنلاین طراحی داشبوردهای هوش تجاری با Power BI
دوره آنلاین جامع علم داده Data Scientist
دوره آنلاین مقدماتی و پیشرفته جاوا 11
دوره حضوری/ آنلاین جامع طراحی سایت HTML CSS VSCode JavaScript jQuery

نوشته شده توسط: نرگس گرامی


مرجع مقاله: وب سایت trio
تاریخ درج: 1401/06/29
دانلود مقاله