بزرگترین اشتباه در جلسه مصاحبه

بزرگترین اشتباه در جلسه مصاحبه

توضیحات یکی از روسای منابع انسانی درباره بدترین اشتباه متقاضیان استخدام در مرحله نهایی مصاحبه شغلی را باهم می خوانیم:

• «جودیث جانسن»، رئیس منابع انسانی معتقد است متقاضیان برتر با تمرکز بیش از حد روی جزئیات، مصاحبه کننده را خسته نمی کنند
• از نظر او بهتر است به جای برجسته کردن توانایی ها در زمان نامناسب، تنها به سوال مطرح شده پاسخ دهید
• پیش از بیان مهارت ها مطمئن شوید این کار مصاحبه را از مسیر طبیعی خارج نمی کند.

فرض کنید پس از ارسال رزومه سریعا به مصاحبه شغلی دعوت شده اید، با پرسنل پذیرش به خوبی رفتار کرده و پس از پایان مصاحبه ایمیل قدردانی را برای مصاحبه کنندگان ارسال کرده اید؛ به عبارت دیگر تا جایی که می دانید همه چیز خوب پیش رفته اما در نهایت درخواست استخدام شما رد شده است.
این مساله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، برای مثال کاندیدی بهتر از شما وجود داشته، شاید هم شما متقاضی اصلی بوده اید اما ناخواسته به خودتان ضربه زده اید.
جودیث جانسن، رئیس منابع انسانی «سازمان پلتفرم بین المللی ولتر کلوور» (GPO) در هلند می گوید: اغلب به متقاضیانی برمی‌خورم که بدون اینکه بدانند با تمرکز روی جزئیات کوچک به شانس خود پشت پا می زنند. ما در GPO بالغ بر ۴۵۰ کارمند داریم که در ۱۹ دفتر واقع در کشورهای مختلف به فعالیت مشغولند.

این کارشناس پیش از این توصیه هایی را راجع به حقوق، امتیازات، مدیریت استعداد و غیره داشته و حالا نوبت به استخدام رسیده است.



تمرکز روی مهارت های خاص

از نظر جانسن تنها مشکل اصلی، گم شدن در جزئیات نیست: "متقاضیان اغلب علاقه زیادی به بازگویی برخی بخش های رزومه برای مصاحبه کننده دارند؛ البته این کار اگر زمان مناسب صورت بگیرد، مشکل خاصی ندارد."
جانسن در این باره می گوید: اگر از شما سوالی پرسیده شد، روی پاسخ دادن به آن تمرکز کرده و از بیان مسائلی که به نظرتان به درد مصاحبه کننده می خورد، خودداری کنید. پس از ارائه پاسخ، راهی را برای ایجاد ارتباط بین موضوع مورد نظرتان با جواب سوال، پیدا کنید.
متاسفانه مصاحبه همیشه در مسیر مد نظر شما پیش نمی رود. اگر در چنین شرایطی کارفرما روی ضعف های شما تمرکز کرد چه باید بکنید؟
راه حل جانسن این است: اگر تا پایان مصاحبه فرصت مناسبی برای بیان توانایی هایی که از نظر شما برای کارفرما خوشایند است پیش نیامد، باید خودتان دست به کار شوید. برای مثال بگویید «چیزی که می خواهم با شما در میان بگذارم این است که ...»



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
The worst mistake you can make in the final round of a job interview, according to an HR director
تاریخ درج: 1397/02/17
دانلود مقاله