برنامه نویسی مهم‌ترین مهارت شغلی در آینده محسوب می شود، چرا؟

برنامه نویسی مهم‌ترین مهارت شغلی در آینده محسوب می شود، چرا؟

شاید مشاغل مربوط به برنامه نویسی کامیپوتر رو به افول باشند اما برنامه نویسی در حال تبدیل شدن به پرتقاضاترین مهارت در بین صنایع است.
علاوه بر کمپانی های فعال در حوزه فناوری، تعداد کسب و کارهای وابسته به کدنویسی کامپیوتر نیز روندی رو به رشد را در پیش گرفته است. برآوردهای Glassdoor حاکی از این است که از بین 25 شغل برتر سال جاری 8 شغل مربوط به مشاغل حوزه فناوری است.
موسسه آماری Bureau of Labor Statistics پیش بینی کرده که طی دهه آینده کسب و کارها پروژه هایشان را به پیمانکاران خارجی با هزینه کمتر ارجاع می کنند و به همین خاطر تعداد مشاغل حوزه برنامه نویسی کامپیوتر با کاهشی 8 درصدی به 302200 شغل خواهد رسید.
با این حال گزارشی جدید از یک موسسه تجزیه و تحلیل بازار به نام Burning Glass نشان می دهد که در سال 2015 هفت میلیون شغل جدید ایجاده شده که مستلزم مهارت های کدنویسی بوده است. علاوه بر این، میزان رشد مشاغل برنامه نویسی نسبت به میانگین بازار 12 درصد سریعتر بوده است.
این یافته، حاصل بررسی مهارت های کدنویسی در پنج گروه شغلی زیر بوده است:

• فناوری اطلاعات
• تحلیل داده
• هنرمندان و طراحان
• مهندسان
• دانشمندان


این مهارت ها از این جهت در نظر گرفته شده اند که بر خلاف مشاغل دیگر به استفاده از برنامه های آماده محدود نشده و نیازمند نوشتن دستورات هستند. زبان های بررسی شده نیز شامل جاوا اسکریپت و HTML برای طراحی سایت، برنامه های آماری از قبیل R و SAS، AutoCAD برای امور مهندسی و زبان های عمومی دیگر از قبیل جاوا، پایتون و C++ بوده است.
داده های تحقیق شامل 26 میلیون شغل آنلاین در ایالات متحده در سال 2015 و اطلاعات دیگری از BLS بوده است. هدف تحقیق نیز بررسی تقاضای بازار کار برای مهارت های کدنویسی به منظور تعیین مهارت ها و مشاغل مورد نظر کارفرمایان بوده است.
یکی از یافته های مهم این تحقیق این است که نیمی از فرصت های شغلی برنامه نویسی خارج از حوزه فناوری قرار دارند که از این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• بخش مالی
• حوزه تولید
• حوزه سلامت
در نتیجه کدنویسی به مهارتی کلیدی تبدیل شده که می تواند شانس متقاضی کار را برای دریافت حقوق بالاتر افزایش دهد. تحقیقات Burning Glass نشان می دهد که در مشاغل نیازمند به کدنویسی میزان حقوق به صورت میانگین 22 هزار دلار است. علاوه بر این 49 درصد مشاغل با حقوق بالای 58 هزار دلار تا حدودی مستلزم آشنایی با کدنویسی هستند.
بر این اساس دانشجویانی که به دنبال افزایش پتانسیل درآمدی هستند با دستیابی به چنین مهارت هایی می توانند درب های مناصب با حقوق مکفی را به روی خود باز کنند. تحقیق مذکور حاکی از این است که پرتقاضاترین زبان های برنامه نویسی، موارد با کاربرد گسترده ترهستند که به ترتیب عبارتند از :

SQL – دیتابیس
جاوا – برنامه نویسی چند منظوره
جاوا اسکریپت – توسعه وب
لینوکس – عملیات سیستمی کامپیوتر
XML – برنامه نویسی چند منظوره
C++ - – برنامه نویسی چند منظوره به ویژه در حوزه مهندسی
C# – برنامه نویسی چند منظوره
پایتون – برنامه نویسی چند منظوره
.NET – برنامه نویسی چند منظوره

واضح است که مشاغل موجود در حوزه فناوری اطلاعات به تخصص بیشتری نیاز دارند با این حال مشاغل حوزه علوم که مستلزم استفاده از برنامه نویسی محاسبات ریاضی مانند پایتون هستند به آشنایی با جزئیات نیاز چندانی ندارند. آشنایی با چنین جزئیاتی نیازمند آموزش در مراحل تخصصی تر است.
بنابرین علی رغم اینکه در حال حاضر پرتقاضاترین مشاغل علم داده (Data Science) مستلزم مدارک تحصیلی عالی در فیزیک و ریاضی است، اما برنامه نویسان برای تصدی این مشاغل به مدارک تحصیلی عالی در کامپیوتر نیازی ندارند.
اخیرا دانشگاه MIT برنامه ای آزمایشی به نام TeachCode Academy را در نیوهمپشایر راه اندازی کرده که هدف از آن ارائه آموزش های لازم به دبیران برای تدریس برنامه نویسی در مدارس است. علاوه بر این coding bootcamps نیز فراگیری برنامه نویسی را برای کارجویان تسهیل می کند.
محققان Burning Glass دریافته اند که 89 درصد از مشاغل کدنویسی مستلزم مدرک لیسانس هستند در حالی که این میزان برای مشاغل دیگر 44 درصد است. برای کسانی که مدرک لیسانس یا دیپلم کدنویسی ندارند، مدارک دوره های کوتاه مدت می تواند در تصدی مشاغلی مانند پشتیبانی کاربران، تکنسین فنی و طراحی مفید باشد که تمامی آنها نیز از مشاغل پرتقاضا محسوب می شوند.
همین امروز برنامه نویسی را شروع کنید. اگر در این زمینه تازه وارد هستید از دوره .Net Fundamentals که در آن مقدمات برنامه نویسی تدریس می شود شروع کنید، اگر هم دستی بر آتش دارید، زمینه علاقه مندی خود را مشخص کنید و از دوره های زیر بهره ببرید تا آینده ای درخور خودتان بسازید:



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید



تاریخ درج: 1396/10/24
دانلود مقاله