کدنویسی چیست؟

کدنویسی چیست؟

کدهای کامپیوتری در عملکرد سیستم ها اهمیت بسیاری دارند و تقریبا هر دستگاه الکترونیکی که از آن استفاده می کنید، به کدها مبتنی هستند. نحوه عملکرد کدها در نگاه اول پیچیده و گیج کننده به نظر می رسد اما زمانی که آنها را به قسمت های کوچکتر تقسیم می کنید، همه چیز ساده تر می شود.
افرادی که کدها را می نویسند، برنامه نویس، کدنویس یا توسعه دهنده خوانده می شوند. این افراد با بهره گیری از رایانه ها به توسعه وب سایت، اپلیکیشن و حتی بازی می پردازند. در این مطلب به توضیح کد، کاربرد آن و روش یادگیری کدنویسی به صورت خودآموز می پردازیم.



کد چیست؟





کامپیوترها بر اساس زبان ماشین کار می کنند که برای انسان چندان قابل فهم نیست. هر عدد یا حرفی در این زبان به کامپیوتر می گوید که تغییری را در حافظه ایجاد کند. این تغییر می تواند یک عدد، حرف یا بخش کوچکی از تصویر یا ویدیو باشد. خود کامپیوترها هیچ ایده ای برای انجام دادن کارها ندارند و ارائه دستورات وظیفه برنامه نویس است.
یادگیری زبان ماشین ممکن اما بسیار دشوار و زمانبر است، خوشبختانه راه های آسانتری هم برای برقراری ارتباط با کامپیوترها وجود دارد




لیست دوره های سماتک

زبان برنامه نویسی چیست؟





همانطور که در تصویر بالا می بینید کدها کمی قابل فهم تر هستند. در این تصویر کدنویس از کامپیوتر می خواهد به دنیا سلام کند اما به جای زبان ماشین از پایتون استفاده کرده است.
تقریبا تمام زبان های برنامه نویسی از روش مشابهی استفاده می کنند:

۱. با نوشتن کد کاری که سیستم باید انجام دهد را مشخص می کنید
۲. کد کامپایل شده و به زبان ماشین قابل درک برای کامپیوتر تبدیل می شود
۳. کامپیوتر کد را اجرا کرده و دستور را انجام می دهد

تعداد زبان های برنامه نویسی مختلف به صدها عدد می رسد که ممکن است کمی گیج کننده باشد اما همه آنها یک کار را انجام می دهند. عملکرد مورد نظرتان را در قالب کد می نویسید، کامپایلر آن را به زبان قابل درک برای دستگاه تبدیل کرده و در نهایت کامپیوتر عملکرد مورد نظر را پیاده می کند. مرحله آخر در زبان برنامه نویسی اجرای کد خوانده می شود.




لیست دوره های سماتک

کدنویسی چیست؟





کدنویسی فرایند استفاده از زبان برنامه نویسی برای واداشتن کامپیوتر به انجام کاری است که می خواهید. هر خط از کد انجام کاری را به کامپیوتر اعلان می کند و همه کدهای موجود در یک سند اسکریپت نام دارند.
هر اسکریپت برای اجرای یک کار مشخص طراحی می شود. این کار می تواند دریافت یک تصویر و تغییر سایز آن، اجرای یک قطعه موزیک یا هر چیز دیگری باشد. زمانی که شما تصویر دوستانتان را در اینستاگرام لایک می کنید، در پشت پرده یک اسکریپت اجرا می شود.
برخلاف بسیاری از مردم کامپیوترها دقیقا همان کاری را انجام می دهند که از آنها می خواهید. این قابلیت شاید فوق العاده به نظر برسد اما می تواند مشکل ساز هم باشد. اگر از کامپیوتری بخواهید از یک، شروع به شمردن کند اما دستور توقف را به آن ندهید، تا ابد به شمارش ادامه می دهد. بنابرین یک برنامه نویس توانمند باید بداند چگونه دستورات را بدون کم و کاست به رایانه وارد کند.




لیست دوره های سماتک

برنامه کامپیوتری چیست؟

اسکریپت ها تنها پس از کامپایل و اجرا به انجام یک فرایند منجر می شوند. این مساله تا زمانی که هنوز در حال کار روی آنها هستید مشکلی ندارد اما پس از پایان کدنویسی کاربرانی باید از ان استفاده کنند که نه از کامپایل سر در می آورند و نه زمان و حوصله انجام آن را دارند. راه حل این مشکل تبدیل اسکریپت به برنامه است.
همانطور که می دانید اسکریپت پس از کامپایل به زبان ماشین تبدیل می شود. هنگامی که کار شما با اسکریپت تمام شده می توانید پس از کامپایل نهایی آن را در یک برنامه ذخیره کرده و در اختیار کاربر قرار دهید. در واقع تمامی اپ ها، بازی ها و نرم افزارها یک برنامه محسوب می شوند.



آیا کدنویسی دشوار است؟





کدنویسی چندان دشوار نیست و همه قادر به یادگیری اصول آن هستند. برای مثال کدنویسی را می توان مثل کتاب های درون قفسه در نظر گرفت. بعضی کتاب ها زبانی ساده دارند و خواندن آنها آسان تر از بقیه است. تعدادی دیگر از آنها از زبان پیچیده تر استفاده کرده و به نظر معنی خاصی ندارند.با این حال فارغ از سخت یا ساده بودن، همه آنها کتاب محسوب می شوند.
هرچه کتاب های بیشتری بخوانید، در درک آنها قوی تر می شوید. با تمرین بیشتر فهم زبان های برنامه نویسی دشوار یا کتاب های پیچیده راحت تر می شود. در نهایت به کتاب هایی مسلط می شوید که روز اول حتی از آنها سر در نمی آوردید
یادگیری برنامه نویسی هم همینطور است. در ابتدای راه کدنویسی به نظر دشوار می رسد اما کم کم کارتان بهتر می شود. اگر فراگیری یک زبان برایتان سخت است، می توانید اصول مهم آن را با استفاده از زبان کدنویسی بصری یاد بگیرید. با استفاده از برخی ابزارها می توانید حتی بدون یک خط کدنویسی بازی هم بسازید.




لیست دوره های سماتک

ظاهر کدها چگونه است؟





تصویر بالا نشان دهنده اسکریپتی به نام hello_name است. قبلا نشان دادیم که یک خط کد می تواند به نشان دادن یک پیام روی نمایشگر منجر شود. اما اگر از کاربر بخواهید اسمش را وارد کند و کامپیوتر بر اساس آن به وی خوش آمد بگوید، باید مراحل زیر گام به گام انجام شوند:

۱. اسکریپت پس از راه اندازی پیامی را روی صفحه نشان می دهد
۲. کامپیوتر پس از وارد شدن نام کاربر آن را ذخیره می کند
۳. اسکریپت در پنجره Cmder کامپایل شده و با استفاده از پایتون اجرا می شود
۴. اسکریپت تا پیش از خروج به اجرا ادامه می دهد

این مثال نشان می دهد که چگونه یک قطعه کد ساده در ادیتور نوشته شده و در Cmder به عنوان یک پنجره ترمینال اجرا می شود. نیازی نیست از همین حالا نگران این واژگان نا آشنا و تعریف آنها باشید. شما حالا با ظاهر کدهای پایتون و عملکرد اسکریپت ها آشنا شده اید.




لیست دوره های سماتک

کد چگونه به برنامه تبدیل می شود؟





اگر هیچ آشنایی با برنامه نویسی نداشته باشید احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که چگونه اسکریپتی نظیر تصویر بالا به برنامه هایی که از آن استفاده می کنید تبدیل می شود. در تصویر بالا پنجره سمت چپ ابزار تبدیل اسکریپت های پایتون به برنامه است. پنجره سمت راست حاوی آیکونی به نام hello_name.exe است که احتمالا می دانید با کلیک روی آن چه اتفاقی رخ می دهد.





در این بخش با مراحل نگارش کد تا تولید یک برنامه کامل آشنا شدید. هرچند این مثال ساده بود اما تقریبا تمامی مراحل کدنویسی به همین ترتیب است. برنامه نویس ها با استفاده از زبان های مختلف به نگارش اسکریپت و تولید برنامه های متنوع مشغول هستند.




لیست دوره های سماتک

کدنویسی جذاب است

در این مقاله به تعریف کد و نحوه عملکرد کدهای پایتون پرداختیم. برای یادگیری برنامه نویسی می توانید از تعداد زیادی اپ و سایت آموزشی بهره ببرید. همه می توانند کدنویسی کنند و یادگیری آن هیچ وقت به این اندازه ساده نبوده است.


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
What Is Coding and How Does It Work?

دوره برنامه نویسی ASP.Net Core 3.1 & Angular 11



دوره برنامه نویسی جاوا مقدماتی و پیشرفته



دوره آموزشی طراحی سایت



دوره آموزشی برنامه نویسی اندروید Android



دوره برنامه نویسی سی شارپ Programming in C#1



دوره برنامه نویسی پایتون


لیست دوره های سماتک

تاریخ درج: 1398/02/09
دانلود مقاله