چالش ها، راهکار هاو فرصت های کارآفرینی بانوان

چالش ها، راهکار هاو فرصت های کارآفرینی بانوان

رشد ‌کارآفرینی زنان بسترساز توسعه پایدار است
بررسی اکوسیستم کارآفرینی زنان در ایران با نگاهی توسعه‌گرا


سیزدهمین همایش ملی انجمن زنان کارآفرین با عنوان «توسعه کارآفرینی زنان» با بهره‌گیری از تجارب انجمن زنان کارآفرین، روز چهارشنبه 27 بهمن‌ماه 95 در مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم (ص) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن زنان کارآفرین، در این مراسم دکتر سودابه رادفر، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه زنان و خانواده، ایجاد یک اکوسیستم مناسب برای کارآفرینی بانوان را یکی از اهداف اصلی این سلسله‌ها همایش‌ها برشمرد و اظهار داشت: توجه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز دائماً بر روی عدالت جنسیتی در ارائه خدمات دستگاه‌ها و حمایت از فعالیت‌های آی‌تی‌محور بانوان است. ما با جلسات منظم سعی در مشارکت و برداشتن موانع پیش ‌روی بانوانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، داریم.

وی ضمن تقدیر از کوشش بخش خصوصی در ترویج کارآفرینی بانوان در قالب چنین فعالیت‌هایی، آن‌ها را کمکی بزرگ و برداشتن باری از دوش دولت عنوان کرد و ادامه داد: ما نیز در کنار ایجاد مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا در سازمان فناوری اطلاعات و تلاش‌های کارگروه اشتغال که زیر نظر دکتر براری، معاون محترم وزیر، فعال است سعی در شکل گرفتن یک حلقه ارتباطی پیوسته و مستمر داریم و می‌کوشیم در تحقق این اهداف مثمر ثمر باشیم.



فرصت‌یابی به‌جای توقف در چالش‌ها

فخرالسادات محتشمی پور، مدیر اجرایی انجمن و دبیر همایش نیز گزارشی از روند برگزاری این رویداد ارائه کرد و گفت: در آغاز هدف ما از برگزاری سلسله همایش‌ها با دغدغه‌هایی همچون ترویج فرهنگ کارآفرینی و انتقال تجربه کارآفرینان به دیگران همراه بود که برگزاری 12 همایش ملی انجمن با همین هدف صورت گرفت. اکنون با گذر از همه این تجربیات با تمرکز بر موضوع اکوسیستم کارآفرینی زنان با رویکرد و نگاه توسعه‌گرا قصد آن کردیم که از بحث چالش‌ها سریع‌تر عبور کرده و به فرصت‌یابی و معرفی آن‌ها در اکوسیستم کارآفرینی بپردازیم. در این همایش حدود 20 نشست تخصصی در حوزه 5 کارگروه تخصصی ( محیط‌زیست و کشاورزی، صنعت و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنایع‌دستی و گردشگری و کارآفرینی اجتماعی)تشکیل شد و در هرکدام از کارگروه‌ها جدا از مطرح کردن دغدغه‌های خودمان سعی در شنیدن دغدغه‌ها و مسائل دولت در حوزه برنامه‌ریزی مقوله کارآفرینی هم نشستیم. اتفاق مبارکی که در این جلسات افتاد این بود که توانستیم در کارگروه‌های مختلف به شکل‌گیری ادبیات و زبان مشترکی دست‌یابیم درحالی‌که تاکنون علیرغم دغدغه‌های مشترک به همگرایی و زبان مشترک نرسیده بودند. همچنین در همین راستا به تأثیرگذاری حوزه‌های مختلف برای پیشبرد و بهبود حوزه‌های دیگر پی بردیم که خود این تجربه هم جای انجام پژوهشی جداگانه را دارد. باید تقدیر کنیم از خانم فیروزه صابر که ایده اولیه چنین روندی درواقع از ایشان بود و امیدواریم این تجربه موفق بتواند به‌عنوان الگو برای تعاملات بخش دولتی و غیردولتی مستندسازی و مطرح شود.



توسعه کارآفرینی در سایه هم‌افزایی

در ادامه این رویداد یک نشست تخصصی با حضور مرسده نادری، شیرین پارسی، افسانه احسانی، خدیجه یارعلی و فریبا مهدیون، مدیران و نمایندگان کارگروه‌های پنج‌گانه صورت گرفت و آزاده داننده نیز اجرای این پنل را برعهده‌داشت.

مهندس فریبا مهدیون، مدیرعامل و مؤسس سماتک و عضو هیئت‌مدیره انجمن ملی زنان مدیر کارآفرین نیز فناوری اطلاعات را توامندساز و ابزاری برای توسعه سایر صنایع دانست و نتیجه بررسی‌های کارگروه فناوری اطلاعات را این‌گونه مطرح کرد که با توجه به رشد چشمگیر و پرشتاب فناوری اطلاعات ضرورت دارد که با کارآفرینی در این زمینه افراد توانمند را در کشور خود حفظ کنیم و مانع از مهاجرت آن‌ها شویم. وی با اشاره به دغدغه‌هایی همچون کپی‌رایت و نیز فاصله میان دانشگاه‌ها و نیاز بازار کار این حوزه به وجود تعداد کم زنان در جایگاه تصمیم‌گیری کلان در کشور و نیز تعداد فراوان زنان دانش‌آموخته به نسبت تعداد زنان شاغل این حوزه اشاره کرد و گفت که این مهم باید موردتوجه قرار گیرد.

ایشان همچنین بستر فناوری اطلاعات را، فرصتی برای کاهش مهاجرت از روستاها به شهر دانست. همچنین فرصت استفاده از راه‌حل‌های دورکاری را زمینه‌ای برای استفاده از پتانسیل‌های بانوان در حوزه فناوری اطلاعات برشمرد و درعین‌حال تأکید داشت که دورکاری نباید با نیت خانه‌نشین کردن بانوان محقق شود. به اشتراک‌گذاری الگوهای موفق و تجربیات ناموفق کارآفرینی زنان هم که می‌تواند با بستر IT اتفاق بیفتد، از دیگر راهکارهای ارائه‌شده توسط مهدیون بود.

در انتها راه‌اندازی، گسترش و تقویت پورتال شبکه زنان کارآفرین به‌منظور شبکه‌سازی، اطلاع‌رسانی و تقویت فرهنگ کارآفرینی زنان به‌عنوان مهم‌ترین راهکار توسه کارآفرینی موردبحث قرار گرفت. آزاده داننده نیز در تکمیل سخنان مهندس مهدیون به این موضوع اشاره کرد که سرعت ورود فناوری اطلاعات به زندگی اجتماعی بیشتر از ورود آن به برنامه‌ریزی‌های دولت بود، اما اکنون دولت با تلاش در فراهم‌سازی فرصت‌های کسب‌وکار درزمینهٔ فناوری اطلاعات کوشش مؤثری را در جبران این موضوع به‌کار گرفته است.



در ادامه ویدئو سخنرانی فریبا مهدیون در سیزدهمین همایش ملی انجمن زنان کارآفرین را باهم می‌بینیم.

تاریخ درج: 1395/11/30