چگونه هوش مصنوعی در زندگی برنامه نویس‌ها و متخصص‌های فناوری اطلاعات تأثیر می گذارد؟

چگونه هوش مصنوعی در زندگی برنامه نویس‌ها و متخصص‌های فناوری اطلاعات تأثیر می گذارد؟

در چند ماه گذشته، سوالات مکرری درباره تاثیر هوش مصنوعی بر برنامه نویسی، شغل‌های فنی و خلاقانه مختلف دریافت کرده‌ام .این هجوم سوالات نتیجه یک سری از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی مانند: ChatGPT و DALL-E 2 است که از پروژه‌های تحقیقاتی به برنامه‌های کاربردی آماده تولید منتقل شده‌اند.

در نتیجه، این ابزارهای هوش مصنوعی سرفصل‌های بزرگی را به خود اختصاص داده‌اند و به آگاهی عموم مردم وارد شده‌اند. متخصص‌های غیرفنی شروع به بازی با این ابزارها و کشف قابلیت‌ها و پتانسیل واقعی آن‌ها کرده‌اند.

از طرفی هوش مصنوعی باعث ایجاد عدم اطمینان برای متخصص‌هایی شده‌است که فکر می‌کردند مشاغل آن‌ها نسبتاً از اتوماسیون ایمن می‌ماند. در کمال تعجب، فناوری‌های جدید در کاری که این متخصص‌ها انجام می‌دهند بسیار خوب عمل کرده‌اند.

بنابراین، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه هوش مصنوعی بر زندگی برنامه نویس ها، توسعه دهندگان نرم افزار و متخصص‌های فناوری اطلاعات در چند سال آینده تأثیر خواهد گذاشت.

آینده برای توسعه دهندگان نرم افزار

من فکر می‌کنم چت ربات‌هایی مانند: GPT-3.5 تأثیر زیادی بر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، دانشمندان داده، مدیران پایگاه داده، کارشناسان امنیت سایبری،کارشناس‌های فنی و سایر متخصص‌های فناوری اطلاعات خواهند‌داشت.

من به راحتی می‌توانم آینده‌ای را ببینم که در آن IDE های دارای هوش مصنوعی بیشتر کدها را بنویسند. توسعه دهندگان نرم افزار فقط براین فرآیند نظارت خواهندداشت.در واقع، در آینده توسعه دهندگان مشکلی را که باید حل شود تعریف می‌کنند، سپس هوش مصنوعی را به سمت حل مسئله هدایت می‌کنند، اجزا را به هم متصل می‌کنند و در آخر تأیید می‌کنند که همه چیز همانطور که انتظار می‌رود، کار می‌کند. این گردش کار تقریباً شبیه روشی است که ما در حال حاضر در ML آموزش می‌دهیم، بنابراین به نظر من این پیش بینی قابل قبول است.


تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی برنامه نویسی ها

نوشتن کد با هوش مصنوعی بسیار شبیه این است که یک برنامه را با کمک یک برنامه نویس آماده کنیم. گاهی اوقات من به هوش مصنوعی راه بهتری برای حل مشکل کدها نشان می‌دهم. در مواقع دیگر، هوش مصنوعی روشی بهتر برای نوشتن کدها به من آموزش می‌دهد. ما نقاط قوت و ضعف یکدیگر را تکمیل می‌کنیم. این ترکیب به هر دوی ما توانایی برنامه نویسی فوق بشری را می‌دهد.

من همچنین دنیایی را تصور می‌کنم که در آن بیشتر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و متخصص‌های فناوری اطلاعات، مدل‌های ML را آموزش می‌دهند و از مدل‌های پایه ML برای حل مشکلات روزمره استفاده می‌کنند. همانطور که استفاده از این ابزارها به تدریج آسان‌تر می‌شود، برنامه نویس‌ها و متخصص‌های فناوری اطلاعات بیشتری شروع به استفاده از آن‌ها برای کمک به کارهای روزانه خود خواهند کرد.

از آنالوگ تا دیجیتال و هوش مصنوعی

این انقلاب هوش مصنوعی بسیار شبیه به گذار از ماشین‌های آنالوگ به کامپیوترهای دیجیتال است. استفاده از آنالوگ سخت بود و تجدیدنظرهای تکراری دردناک بودند. تغییر از آنالوگ به دیجیتال به ما این امکان را داد که ساخت، ویرایش و انتشار محتوا را بسیار سریعتر و با کارایی بیشتر انجام دهیم.

شاید بعضی از افرادی که این مقاله را می‌خوانند تایپ کردن متن با استفاده از ماشین تحریر به جای نوشتن دستی را به خاطر بیاورند، استفاده از هوش مصنوعی در برنامه نویسی برای من دقیقا شبیه این تغییر است. تایپ اولین پیش‌نویس روی ماشین تحریر فرآیندی دردناک بود، زیرا نمی‌توانید همزمان با تایپ کردن، ویرایش‌های بی‌درنگ انجام دهید. ویرایش‌ها دشوار بودند و بازنویسی کلی رایج بود. پردازشگرهای کلمه دیجیتال همه این ها را تغییر دادند و فرآیند تایپ بهتر شد.

این نیز شبیه به معرفی موتورهای جستجو و Stack Overflow در فرآیند توسعه نرم افزار است. ما قبلاً پشت میزهای مان حجم زیادی از کتاب های پر از نمونه کد داشتیم. هر زمان که نمی‌توانستیم به یاد بیاوریم که چگونه چیزی را کدنویسی کنیم، باید در یک کتاب جستجو می‌کردیم. اکنون، ما فقط آن را در گوگل جستجو می‌کنیم.

من فکر می‌کنم همین امر در مورد ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی نیز صادق خواهد بود. استفاده کنندگان اولیه ابزارهای هوش مصنوعی مزایای قابل توجهی نسبت به ابزارهای سنتی مبتنی بر رایانه خواهند دید. یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار به کمک هوش مصنوعی می‌تواند کار چندین توسعه‌دهنده انسانی را انجام دهد و کاری با کیفیت بسیار بالاتر تولید کند. همین احتمالاً برای بسیاری از دیگر نقش‌ها در حوزه برنامه نویسی و فناوری اطلاعات صادق است.

به عنوان مثال، استفاده از یک IDE مبتنی بر هوش مصنوعی برای نوشتن کد به طور قابل توجهی بهره‌وری، بازخورد سریع و کیفیت کد را بهبود می‌بخشد. به طور مشابه، کدنویسی با استفاده از هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا باگ‌ها را پیدا کنید، کد خود را اصلاح کنید و درطول مسیر بهترین روش‌ها را به شما آموزش می‌دهد.

آینده متعلق به کسانی است که اکنون مایل به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی هستند - عقب نمانید!

مرجع خبر: وب سایت Matthew Renze
تاریخ درج: 1402/03/09