10 توصیه برای موفقیت در مصاحبه استخدامی

10  توصیه برای موفقیت در مصاحبه استخدامی

نوبت به فراگیری ترفندهای لازم برای موفقیت در مصاحبه های شغلی و استخدام شدن در شغل دلخواهتان رسیده است. در این مقاله روی 10 توصیه مهم برای متقاضیان استخدام تمرکز کرده ایم.



1. درباره کارفرما، مدیر استخدام و فرصت شغلی تحقیق کنید

گام اول موفقیت در مصاحبه استخدامی با، برخورداری از اطلاعات درباره کارفرما، الزامات شغلی و پیشینه مصاحبه کننده ها برداشته می شود. هرچه تحقیق بیشتری انجام دهید، بیشتر آنها را درک کرده و توانایی شما برای پاسخ دادن به سوالات آنها بهبود پیدا می کند. برای کسب اطلاعات، وب سایت سازمان، نشریات آنها، موتور جستجو، اطرافیان و هر منبع دیگری را که در دسترس است، زیر و رو کنید.



2. سوالات متداول در مصاحبه های استخدامی را مرور کرده و پاسخ آنها را آماده کنید

یکی دیگر از کلیدهای موفقیت در مصاحبه، آماده کردن پاسخ سوالاتی است که معمولا از متقاضیان پرسیده می شوند. در گام اول از مدیر استخدام درباره نوع مصاحبه سوال کنید، برای مثال آیا به صورت فردی یا گروهی صورت می گیرد؟ آیا با یک نفر از اعضای سازمان یا گروهی از آنها ملاقات می کنید؟ هدف شما از پرسیدن این سوالات، آگاهی از سوالات و مهیا کردن پاسخ های مختصر و مفیدی است که بر مثال ها و دستاوردهایی معین متمرکز باشند.
یک ابزار مفید برای به خاطر سپردن پاسخ ها، قرار دادن آنها در قالب ماجرایی است که بتوانید در مصاحبه آن را بیان کنید. لازم نیست جواب را حفظ کنید (در واقع بهتر است از این کار خودداری کنید) اما نکات گویا و مجاب کننده را در ذهن داشته باشید. استفاده از ابزارهای مفید دیگر از قبیل تکنیک مصاحبه STAR را نیز می توانید در دستور کار خود قرار دهید.



3. لباس مناسب بپوشید

تلاش کنید ظاهری حرفه ای داشته باشید و بدین منظور لباس خود را مطابق با سازمان و فرهنگ آن انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که به تن داشتن لباس های بیشتر بهتر از کمتر لباس پوشیدن است، برای مثال همیشه کت و شلوار گزینه ای به مراتب بهتر از تی شرت تلقی می شود. تا حد ممکن از جواهرات و لوازم اضافی دیگر اجتناب کنید. در مدت کوتاهی قبل از مصاحبه از غذا خوردن یا سیگار کشیدن اجتناب کرده و در صورت ممکن مسواک بزنید.



4. وقت شناس بوده و آرامش خود را حفظ کنید

هیچ عذری برای دیر رسیدن به مصاحبه وجود ندارد. برای جلوگیری از هرگونه مشکل سعی کنید 15 دقیقه زودتر از موعد مقرر به محل مصاحبه برسید. در این صورت می توانید بدون اتلاف وقت کاغذ بازی های اداری را انجام داده و زمانی برای کاهش استرس به خود بدهید. از سوی دیگر در این زمان می توانید با روال کار سازمان نیز آشنا شوید.
روز قبل از مصاحبه رونوشت های اضافه ای از رزومه و اسناد دیگر تهیه کنید. اگر نمونه کاری از فعالیت های خود دارید، آنها را همراه داشته باشید. بهتر است چندین خودکار و کاغذ نیز برای یادداشت برداری تهیه کنید. از جویدن آدامس خودداری کرده و به محض رسیدن به سازمان موبایل خود را خاموش کنید.



5. برخورد اولیه خوبی داشته باشید

یکی از مسائل کلیدی در مصاحبه شغلی این است که مودب بوده و با هر کسی که از پارکینگ تا اتاق مصاحبه ملاقات می کنید، برخورد گرمی داشته باشید. کارفرمایان به نحوه برخورد متقاضیان استخدام با کارکنان اهمیت زیادی می دهند، بنابراین اگر با هریک از کارکنان رفتار ناشایستی داشته باشید، باید با شغل موردنظرتان خداحافظی کنید. برخورد اولیه آنقدر اهمیت دارد که می تواند در همان چند ثانیه اول مصاحبه را از کنترل شما خارج کرده یا ورق را به نفعتان برگرداند.
با پوشیدن البسه مناسب (مورد سوم)، زود رسیدن (مورد چهارم)، برخورد گرم با پرسنل، لبخند زدن،برقراری ارتباط چشمی و دست دادن با اعتماد به نفس تاثیرگذاری اولیه مناسبی خواهید داشت.
داشتن روحیه مثبت و نشان دادن اشتیاق به شغل و کارفرما در مراحل اولیه مصاحبه اهمیتی حیاتی دارند. مطالعات حاکی از این است که مدیران استخدام در 20 دقیقه اول مصاحبه تصمیم هایی حیاتی درباره استخدام یا عدم استخدام متقاضی اتخاذ می کنند.



6. خوش بین، متمرکز، با اعتماد به نفس، صریح، بدون حاشیه و خود واقعی تان باشید

پس از شروع مصاحبه همه چیز به کیفیت و چگونگی پاسخ دادن به سوال ها بستگی دارد. در عین حفظ صداقت، هنگام پاسخ دادن به سوالات سعی کنید مهارت ها و تجربیات قبلی خود را که با شغل مورد نظر و کارفرما سازگاری دارد، بیان کنید. نمونه هایی واضح از غلبه بر مشکلات و موفقیت ها در قالب پاسخ هایی کوتاه و سرراست بیان کنید.
با آماده کردن پاسخ ها به سوالات استخدامی متداول (مورد دوم)، نیازی به جواب های طولانی و کسل کننده نخواهید داشت. توجه داشته باشید که مصاحبه گر احتمالا سعی می کند شما را علیه مدیران قبلی تحریک کند اما در این دام گرفتار نشده و از بدگویی پشت سر آنها خودداری کنید. در نهایت بازیگر اصلی مصاحبه شمایید، بنابراین نشان دهید که فرد ایده آل برای شغل مورد نظر هستید.



7. اهمیت زبان بدن را فراموش نکنید

اگرچه مهمترین مساله در مصاحبه شغلی ارائه پاسخ های درست است اما زبان بدن ضعیف در بهترین حالت، حواس مصاحبه کنندگان را پرت کرده و در بدترین حالت مانع از استخدام شما می شود. فرم های موثر از زبان بدن شامل لبخند، ارتباط چشمی، ژست قوی، گوش دادن با دقت و تائید سخنان طرف مقابل با سر می باشد. از سوی دیگر فرم های اشتباه نیز شامل خیره شدن به دوردست ها، بازی با خودکار، تکان خوردن دائم در صندلی، بازی با موی سر، لمس چهره، جویدن آدامس و من من کردن است.



8. سوالات منطقی و خردمندانه بپرسید

مطالعات کارشناسان حاکی از این است که پرسیدن سوال درباره شغل از سوی متقاضی استخدام، معیاری مهم در جمع بندی کارفرما به شمار می رود. بنابراین حتی اگر مدیر استخدام اطلاعات کاملی را درباره شغل و انتظارات آنها از کارمندان بیان کرد، باز هم باید چندین سوال بپرسید، چرا که این امر نشان دهنده این است که درباره شغل تحقیق کرده و کنجکاو هستید. یک متقاضی باهوش سوالات را قبل از مصاحبه آماده کرده و مواردی را که ممکن است در طول مصاحبه پیش آمده باشد نیز به آن اضافه می کند.



9. مهارت هایتان را برای کمک به سازمان نشان دهید

بهترین متقاضی همیشه کسی نیست که استخدام می شود، بلکه کسی است که بهترین پاسخ ها را برای سوالات در آستین داشته و سازگاری خود با شغل، دپارتمان یا سازمان مورد نظر را نشان داده است. برخی مصاحبه شغلی را به فروش اجناس به صورت تلفنی تشبیه می کنند که در آن شما فروشنده هستید و محصولی که به کارفرما عرضه می کنید مهارت هایتان برای رفع نیازهای سازمان، حل مسائل و کمک به پیشرفت آن است.
در نهایت پس از پایان مصاحبه درباره فرایندهای آتی و جدول زمانی اعلام نتایج مصاحبه شغلی سوال کنید.



10. از مصاحبه کنندگان به صورت حضوری و از طریق ایمیل یا نامه تشکر کنید

رعایت اصول اولیه‌ ادب و احترام تاثیر زیادی در موفقیت متقاضیان استخدام دارد، بنابراین تشکر از کسانی که در مصاحبه شغلی شما حضور داشته اند یک امتیاز مثبت به شمار می رود. این فرایند را حین مصاحبه شروع کرده و پیش از ترک مکان از هریک از افرادی که با شما مصاحبه کرده اند، قدردانی کنید. ارسال ایمیل های سپاسگزاری به این افراد مدت کوتاهی پس از پایان مصاحبه شما را یک سر و گردن بالاتر از نامزدهایی قرار می دهد که زحمت این کار را به خود نداده اند.



جمع بندی راهکارهای موفقیت در مصاحبه شغلی

موفقیت در مصاحبه استخدامی به تحقیق، تمرین و پشتکار نیاز دارد. هرچه زمان بیشتری را صرف آمادگی برای این کار کنید، موفقیت بیشتری بدست خواهید آورد، به ویژه اگر توصیه های مذکور را در نظر گرفته و از آنها پیروی کنید.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
10 Best Job Interview Tips for Jobseekers
تاریخ درج: 1397/02/03
دانلود مقاله