مدیران شرکت های موفق چه سوالاتی در جلسه استخدامی می پرسند – قسمت 2از 2

مدیران شرکت های موفق چه سوالاتی در جلسه استخدامی می پرسند – قسمت  2از 2

ممکن است در یک جلسه استخدامی، شما به ندرت با سوالاتی که کارفرمایان بزرگ در دنیا مطرح می کنند رو به رو شوید. اما فکر کردن به این سوالات و پاسخ آنها باعث پویایی و خلاقیت ذهن شما می شود. در ضمن باعث خواهد شد موارد پر اهمیت از دید کسب و کار های بزرگ بین المللی را درک کنید و سعی کنید مهارت های شخصی مورد انتظار آنها را شناسایی و کسب نمایید. پس از خواندن هر یک از سوالات زیر دقایقی به آن فکر کنید و ببینید اگر جای مصاحبه شونده باشید چگونه پاسخ سوالات را خواهید داد.

اگر قسمت اول مقاله را نخوانده اید از اینجا بخوانید:
مدیران شرکت های موفق چه سوالاتی در جلسه استخدامی می پرسند- قسمت 1 از 2



چه چیزی باعث بیدار شدنتان در صبح زود می شود؟

brad jefferson آقای Brad Jefferson – مدیر عامل شرکت Animato عاشق این است که بداند چه چیزی داوطلبین را بر می انگیزاند زیرا معتقد است که می تواند از این طریق شناخت بهتری راجع به شور و شوق داوطلبین داشته باشد.
او می گوید: من سعی می کنم به درون مغز آنها بروم تا بفهمم چه چیزی باعث تحرک آنها می شود.
این مهم است که بدانیم چه چیزی به فرد..... انگیزه می دهد زیرا همیشه در هر کسب و کاری فراز و فرود هست و شما می خواهید مطمئن باشید که کارمندتان در زمان سختی هم به اندازه کافی با انگیزه است.
اگر شما چیزی که همیشه مشتاقتان می کند را دنبال کنید، کار کردن شبیه به تفریح می شود حتی در اوقات سختی.




اگر از اطرافیانتان بپرسیم که شما را با 3 صفت توصیف کنند، در جواب چه خواهیم شنید؟

michelle peluso خانم Michelle Peluso، شریک سرمایه گذاری شرکت Technology Grossover Ventures و همچین مدیرعامل Gilt، همیشه این سوال را می پرسد و می گوید این سوال بسیار گسترده تر از این است که بفهمد شما در چه چیزی مهارت دارید و خوب هستید. او می گوید : وقتی که من از یک سری از آدم های اطرافتان اعم از کسی که غذا برایتان آورده، آخرین فردی که با او کار کردید، کسی که نتوانست زیاد در کنار شما بماند، بهترین دوست دوران دبیرستانتان، مادر همسایه تان، مربی مهد کودکتان، معلم ریاضی دوران دبیرستانتان و یا حتی رئیستان بپرسم که 3 صفتی که بیشتر از همه شما را توصیف می کند چیست، چه جوابی را می شنوم؟ اگر پاسخ به این سوال چند صفت خیلی درخشان و برجسته باشد، او می فهمد که این گروه فرضی شامل افرادی است که هیچ علاقه ای به وی ندارند.




آیا می توانی داستان آخرین موفقیت، چالش و یا مسئولیت پذیریت را تعریف کنی؟

Lonne Jaffe آقای Lonne Jaffe، مدیرعامل شرکت نرم افزاری Syncsort، دوست دارد تا بفهمد که یک داوطلب شغل، چطور داستان سرایی می کند. او می گوید از زمانی که زبان به وجود آمده است، داستان سرایی یک ابزار قدرتمند برای ارتباط برقرار کردن به حساب می آمده است. در تجارت یک داستان تحسین برانگیزارزش زیادی برای انگیزش تیم، توضیح اولویت های استراتژیک به طوریکه یادگیری آن برای همه آسان باشد ویا انتقال دادن ایده های پیچیده به مشتریان و چشم انداز سازمان، خلق می کند. مدیران ارشد موفق، داستان سرایان خوبی هستند و این مفیدترین مهارتی است که برای شغلشان مورد نیاز است. او می گوید که اهمیت داستان سرایی را زمانی که در IBM کار می کرد فهمید. داستان سرایی در زمینه های فعالیتی مرتبط با تکنولوژی بسیار مهم است زیرا تکنولوژی می تواند بسیار پیچیده باشد.




می توانی درباره زمانی که یک پروژه را از ابتدا تا آخر اداره کردی، صحبت کنی؟

jess Levin خانم Jess Levin مؤسس و مدیرعامل شرکت Carats & Cake، از داوطلبین هر عنوان شغلی این سوال را می پرسد.
او می گوید: ما در حال خدمت رسانی در یک کسب و کار و کوچک هستیم، برای همین دنبال فردی می گردیم که بتواند بدون کمک کارهای بزرگ انجام دهد. او اضافه می کند که یک پاسخ مناسب برای همه وجود ندارد، اما او همیشه دنبال فردی می گردد که در ارتباطات مستقل، در حل کردن مسئله آینده نگر واز نظر اخلاقی فروتن باشد.
خانم Levin می گوید: برای تیم های کاری کوچک و زرنگ، مثل تیم ما، بسیار مهم است که همه ی افراد علاقه خود را به تفکر درباره ی شرکت نشان دهند و همچنین به شرکت و کسب و کارمان متعهد باشند. وی ادامه می دهد که احساس فروتنی و تواضع این را می رساند که فرد توانایی انجام کار به درستی را دارد و همچنین از اشتباهاتش درس می گیرد .




اگر یک سال بعد در همین جا دور هم جمع شویم و 12 ماهی که کنار ما در این شغل گذراندی را جشن بگیریم، چه چیزی در این یک سال بدست آورده ایم؟

Randy Garutti آقای Randy Garutti، مدیرعامل شرکت Shake Shack می گوید که از نظر او داوطلبین باید کارهایشان را به درستی انجام دهند، سازمان ما و همچنین نقششان را به درستی درک کنند و واقعا آن نقش و شغل را بخواهند. او می گوید: داوطلبین باید به حدی دید استراتژی داشته باشند که فقط از خوبی سالی که گذشت نگویند، بلکه باید طوری پاسخ دهند که تصویری جدید برای شرکت در نظر گرفته اند و گامی جلو به سمت چشم انداز سازمان می خواهند بردارند و البته بگویند که چرا باید در این سازمان باشند.





قسمت مورد علاقه ات در این شغل کجاست؟

Becca Brown خانم Becca Brown مؤسس شرکت Solemates –یک برند کفش زنانه – می گوید اگر داوطلب در حال حاضر مشغول به کار نباشد، این سوال را کمی پیچانده و این گونه از وی سوال می پرسد: بهترین قسمت شغل قبلیت چه بود؟ او می گوید: منظورم از این سوال این است که بفهمم داوطلب از چه چیزی در حین کار لذت می برد زیرا نه تنها مشخص می شود که چه نوع شخصیتی دارد بلکه مشخص می کند که در چه صورتی می توانم باعث پیشرفتش شوم.در واقع، همه ی ما زمانی که از کاری که انجام می دهیم لذت ببریم، بهترین در آن کار می شویم. اگر بتوانیم چیزهایی که لذت کارمند از کارش را افزایش می دهد فراهم کنیم، بازی 2 سر سود کرده ایم. برای همین دنبال فردی می گردیم تا به این سوال صادقانه جواب دهد.





برای فرار از دست زامبی ها چه می کردید؟

Ashly Morris به نظر سوال مسخره ای می آید اما سوالی است که از تمام کارمندان رستوران بین المللی Capriotti’s Sandwich Shop پرسیده می شود. آقای Ashley Morris مدیرعامل شرکت، این بهترین روش است تا بفهمیم که افراد تحت فشار چه کاری انجام می دهند. پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد، ولی برای گرفتن ایده های افراد بسیار جالب است.ما به دنبال شناخت واقعی فرد هستیم. ما می خواهیم بدانیم این فرد به لحاظ اخلاقیات چگونه است و آیا از نظر فرهنگی با سازمان ما مطابقت دارد یا خیر؟








یک چکش و یک ناخن 1.10 دلار ارزش دارند و چکش 1 دلار از ناخن با ارزش تر است. ناخن چقدر می ارزد؟

Jeff Zwelling آقای Jeff Zwelling، مدیر عملیاتی Ziprecruiter می گوید گاهی سوالات حیله گرانه ای در جلسه مصاحبه می پرسم تا بهتر بفهمم که داوطلب چگونه فردی است. برای مثال، در وسط مکالمه یک سوال ریاضی اینچنینی می پرسد. بعضی از داوطلبین سریع به این سوال پاسخ 10 سنت را می دهند، که کاملا اشتباه است. داوطلبین مجبور نیستند که پاسخ دقیق بدهند، اما لازم است یک پروسه ی استدلالی برای پاسخشان داشته باشند. او می گوید: می داند که ریاضیات تخصص هر کسی نیست، اما از آنها می خواهد که بفهمند 10 سنت پاسخی ساده برای این سوال است و اگر سوالی که مطرح کردم پاسخی به این سادگی دارد چرا آن را مطرح کردم؟






اگر یک مشاور بودید، علامت روی درب اتاقتان بیان گر چه چیزی بود؟

george E.Michel آقای George E. Michel مدیرعامل فروشگاه بوستون، این سوال را می پرسد تا بفهمد داوطلب در چه چیزی عالی است و چه ارزشی می تواند اضافه کند به سازمان و یا حتی چه تجربه ای را می تواند با دیگران تقسیم کند. او می گوید چیزی که در نهایت دنبال آن می گردد، شور و اشتیاق داوطلب برای کار در آن سازمان است و همچنین مهارت صحبت کردن در این زمینه که چرا می خواهد آنجا کار کند؟ او می گوید که دنبال کسی است تا تجارب مرتبط با کسب و کارش داشته باشد و با فرهنگ آن سازمان همخوانی داشته باشد.







نقل قول مورد علاقه ات چیست؟

Karen Davis خانم Karen Davis، معاون ارشد شرکت Hasbro می گوید که او دنبال فردی است که مشتاق به این کار و هدفمند باشد. پرسیدن این سوال باعث می شود تا او بفهمد که چه کسی واقعا متقاضی این کار است. درحالی که جواب درستی برای این سوال وجود ندارد، خانم Davis به دنبال داوطلبینی است که پاسخی برای این سوال داشته باشند. او می گوید: شما همیشه به رهبران بزرگ دنیا فکر می کنید، آنهایی که بیشتر در ذهن ما می آیند کسانی هستند که تغییرات مهمی به وجود آورده اند. او می گوید : دوست دارم که فردی که قرار است در اینجا استخدام شود دنبال این منابع الهام بخش باشد.






چه کسی در تیم شماست؟ درباره شان برایم توضیح دهید.

Karen Davis زمانی که آقای Jim Ayres مدیرعامل شرکت Amway می خواهد تا هوش هیجانی رهبران بالقوه را اندازه گیری کند از داوطلبین می خواهد تا درباره خانواده همکارانش، چگونه آنها بهتر کار می کنند و چگونه در راهشان موفق تر خواهند بود، برایش صحبت کنند. ممکن است عجیب به نظر بیابد اما اگر شما یک رهبر هستید و جواب را می دانید، نشانه ی خوبی است تا ثابت کند که شما هوش هیجانی دارید.




 



 بهترین فرد در زمینه کاری شما در دنیا چه کسی است؟

Drew houston آقای Drew Houston بیلیونر 33 ساله و مؤسس DropBox – می توانید در مقاله ی با 16 ثروتمند زیر 35سال آشنا شویم بیشتر با ایشان آشنا شوید – می گوید که 5 سوال دارد که در زمان مصاحبه از داوطلبین می پرسد:
1- بهترین فرد در زمینه شغلی شما در دنیا چه کسی است؟
2- از چه کسانی تأثیر می پذیرید؟
3- در سال گذشته چه چیزی یاد گرفتید؟
4- اگر 10 سال پیش می توانستید خود را بازنشست کنید چه توصیه ای به خودتان وقتی جوان بودید داشتید؟
5- مهم ترین درسی که تا به حال گرفته اید، چه بوده است؟
او می گوید که این سوالات به او کمک می کند تا برایش مشخص شود که چه کسی مشتاق بهبود مداوم و پیشرفت است. من به دنبال افرادی هستم که واقعا عاشق کارش می باشد، ماهرانه رفتار می کند و همیشه تلاش می کند که بهتر باشد و همیشه نگران این است که بتواند بین خوب و عالی تمایز قائل شود و بهترین باشد.



از یک بستنی فروشی در پارک چطوری پول در می آورید؟

Yasmin Green خانم Yasmin Green سرپرست تحقیقات و توسعه شرکت Jigsaw و شرکت گوگل، آدم های خلاق و متفکران مستقل را استخدام می کند. برای این منظور سوالی خلاقانه می پرسد : چطوری از یک بستنی فروشی در پارک پول در می آورید؟ او می گوید: خیلی کنجکاو هستم تا ببینم که مردم چگونه با این سوال برخورد می کنند و با این ابهام جواب های خلاقانه می دهند. او می گوید برای گرفتن شغل در گوگل، باید آماده ی این گونه سوالات چالشی باشید.




 



می توانید 4 نفر را نام ببرید که شما باعث پیشرفت شغلیشان شده اید؟

Jay Parikh آقای Jay Parikh،سرپرست مهندسی و زیرساخت شرکت فیسبوک، می گوید فیسبوک تمام داوطلبین خود را رصد می کند تا مطمئن شود که با شرایط محیط تیمشان سازگارند. داوطلبین موفق به وضوح نشان می دهند که اولویت های آنان شرکت، تیم و خودشان است.


تاریخ درج: 1395/06/01
دانلود مقاله