آینده متعلق به زبان پایتون است

آینده متعلق به زبان پایتون است

در صورتی که به دنبال یادگیری زبان برنامه نویسی هستید بهتر است مدتی را به انتخاب گزینه ای اختصاص دهید که در آینده بیشترین کاربرد را داشته باشد. بدین منظور باید با توجه به برخی نشانه ها و استدلال ها زبان های محبوب و موارد کم کاربردتر را تعیین کنید. اگرچه به صورت کامل و دقیق نمی توان بهترین زبان را شناسایی کرد اما دلایل خوبی برای انتخاب پایتون وجود دارد.
اگر شما هم یکی از برنامه نویسان مسلط به پایتون یا از تازه کارهای این زبان هستید بهتر است این مطلب را از دست ندهید چرا که در ادامه به شش دلیلی اشاره شده که نشان می دهد آینده متعلق به زبان برنامه نویسی پایتون است.



۱. پایتون محبوب است





شاید محبوبیت معیار مناسبی برای سنجش ارزش نباشد با این حال در سال ۲۰۱۷ میزان جستجوی اینترنتی کلمه پایتون در آمریکا از کیم کارداشیان بیشتر بوده است.
احتمالا این مقایسه برای بسیاری از شما بی معنی جلوه می کند اما نشان دهنده تغییری قابل توجه در زمینه برنامه نویسی است. پایتون نخستین بار در سال ۱۹۹۱ به عنوان نسخه جایگزین زبان برنامه نویسی ABC معرفی شد. احتمالا زمانی که « Guido van Rossum»، مبدع زبان پایتون در حال توسعه آن بوده، هرگز چنین آینده درخشانی را برای آن پیش نمی کرد.
موفقیت این زبان را نمی توان تنها مدیون رشد کلی برنامه نویسی در سال های اخیر به حساب آورد. سال گذشته سایت «استک اورفلو» بر اساس داده های ترافیک اینترنتی کشورهای با درآمد بالا، تجزیه و تحلیلی را روی رشد زبان های برنامه نویسی صورت داد. بر اساس این مطالعه پایتون از سریع ترین رشد در میان زبان های کدنویسی برخوردار است
در واقع همینطور هم هست و پایتون در سالیان گذشته از محبوبیت بالایی برخوردار شده و تاکنون نشانه ای از افول این روند مشاهده نشده است. این محبوبیت چند دلیل مهم دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.



۲. کمپانی های بزرگ از پایتون بهره می برند.

برخی از بزرگترین غول های فناوری دنیا به استفاده از پایتون روی آورده اند و از میان می توان به شرکت هایUber، PayPal، Google، Facebook، Instagram، Netflix، Dropbox و Reddit اشاره کرد که در فرایندهای تحقیق و توسعه خود استفاده از این زبان را در دستور کار قرار داده اند.
عالوه بر این پایتون در زمینه رباتیک و سیستم های نهفته کاربرد داشته و حتی برای سیستم های قدیمی نوشته شده به زبان های C و C++ نیز می توان رابط کاربری آن را ایجاد کرد.
هرجا که سخن از تجزیه و تحلیل داده باشد، پایتون و کتابخانه های همه فن حریف آن می درخشند. گلدمن ساکس یکی از چندین موسسه مالی بزرگی است که برای تحلیل داده های عظیم تولید شده از پایتون استفاده می کنند. تحلیل داده از زمینه هایی است که با پایتون تناسب زیادی دارد و اخیرا استفاده از الگوریتم های ماشینی نیز در آن روند روبه رشدی را در پیش گرفته است.



۳. یادگیری ماشین – Machine Learning - با پایتون

اهمیت بالای یادگیری ماشین در جهان مدرن انکار ناپذیر است و همین حالا در زمینه های بسیاری از جمله برای بهینه سازی تجربه کاربر در استفاده از وب سایت ها مورد استفاده قرار گرفته است. شبکه های عصبی نیز کاربردهای بسیاری دارند که از این میان می توان به تعدیل شبکه های اجتماعی و ماشین های خودکار اشاره کرد. یادگیری ماشین به لطف افزایش توان پردازش سخت افزاری در سال های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده؛ با این وجود پتانسیل های این زمینه بسیار بیشتر از آن چیزی است که تا کنون به آن دست یافته ایم.
اما چه ارتباطی بین رشد الگوریتم های یادگیری ماشین و زبان پایتون وجود دارد؟
اگرچه در طراحی الگوریتم ها می توان از کتابخانه توابع زبان های مختلف بهره برد اما پایتون به زبان اصلی یادگیری ماشین تبدیل شده. شایان ذکر است که «تنسور فلو» گوگل اصولا با پایتون سازگاری دارد و تقریبا در تمام دوره های شبکه های عصبی از پایتون استفاده می شود. همچنین تحلیل داده مورد نیاز در یادگیری ماشین نیز با پایتون و کتابخانه های آن سازگاری بالایی دارند.
آشنایی با یادگیری ماشین مهارتی است که روز به روز تقاضای بیشتری پیدا می کند و از این رو تسلط بر زبان برنامه نویسی پایتون شما را نسبت به افرادی که آشنایی چندانی با آن ندارد، یک سروگردن بالاتر قرار می دهد. با این حال پیش از اشتغال در این زمینه خود را برای حجم عظیمی از مفاهیم ریاضی و تحلیل داده آمده کنید.



۴. پایتون از پشتیبانی خوبی برخوردار است

به لطف افزایش گسترده محبوبیت، پایتون حالا از فوروم های پشتیبانی بسیاری برخوردار است که آماده کمک به برنامه نویسی در هر سطحی هستند. برای مثال در سطح مقدماتی توضیحات بسیاری برای مفاهیم پایه ای برنامه نویسی و همچنین سینتکس ها در دسترس قرار دارد.
حتی سایت های مشهوری مثل استک اورفلو نیز مفاهیم اساسی را در سطح مقدماتی ارائه می کنند. از سوی دیگر برنامه نویسان با تجربه بالا که در حال کار روی مسائل تخصصی و پیچیده هستند نیز از کمک این سایت ها و فروم ها بی نصیب نخواهند ماند در حالی که در سال های گذشته از این سطح پشتیبانی بالا خبر چندانی نبود. انجمن های پشتیبانی آنلاین برای تمامی زبان های طی سال های گذشته شاهد پیشرفت بوده اما این میزان در مورد پایتون محسوس تر است.



۵. پایتون زبان مختص آموزش و یادگیری است

در سال های اخیر استفاده از سیستم های کامپیوتری برای آموزش گسترش زیادی را شاهد بوده است. پیش از آن دانش آموزان تنها تایپ نوشته ها و اگر خوش شانس بودند اصول اولیه ارائه را فرا می گرفتند اما امروزه فناوری در بسیاری از اشکال آموزش مورد استفاده قرار می گیرد و از این جهت کدنویسی نیز جایگاه بر حق خودش در بسیاری از برنامه های درسی را پیدا کرده است.
پایتون زبانی است که خواندن آن آسان بوده و با بهره گیری از توصیفات و سینتکس های معمولی و قابل فهم طراحی شده است. تجربه کاربری در این زبان اولویت اصلی است و از این رو گزینه های بسیار خوبی برای آموزش به بچه ها است.
پایتون علاوه بر وضوح بالا، زبان برنامه نویسی استاندارد کامپیوتر کوچک و آموزشی برای «رزبری پای» نیز به شمار می رود.
آموزش این زبان در سطح بالاتر نیز مورد توجه قرار گرفته است، برای مثال در بسیاری از دانشگاه ها پایتون نه تنها به دانشجویان رشته کامپیوتر بلکه در رشته های دیگر از جمله ریاضی نیز آموزش داده می شود.
علاوه بر این یکی از کتابخانه های محبوب پایتون به نام Matplotlib نیز در سطوح مختلف برای بیان داده های پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد. پایتون همچنین یکی از زبان های با بیشترین رشد Codecademy است و به همین خاطر فراگیری مجازی آن هم ساده است.



۶. پایتون رایگان است

شاید گفتن اینکه پایتون رایگان است در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد چرا که فارغ از زبانی که برای یادگیری انتخاب می کنید، استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه ندارد. در واقع رایگان بودن در اینجا از جنبه منبع باز بودن اهمیت دارد.
پروژه پایتون تا همین اواخر توسط مبدع آن یعنی Guido van Rossum هدایت می شد. پایتون حالا به صورت کامل منبع باز بوده و با GPL سازگاری دارد. شاید تعهد پایتون به این موارد از نظر شما کم اهمیت باشد اما نرم افزارهای منبع باز دنیا را تغییر داده اند و پایتون هم به لطف همین ویژگی به ابزاری کامل برای استفاده همگانی تبدیل شده است.



اگر هنوز یادگیری پایتون راشروع نکرده اید، عجله کنید!

پایتون زبانی است که یادگیری و کار با آن بسیار راحت است و با توجه به توسعه ی کتابخانه‌های مختلف در حوزه های وسیع، بسیار رایج شده است. از جمله کاربردهای این زبان می‌توان به برنامه نویسی وب با کتابخانه‌هایی مانند Django و بحث Data Science اشاره کرد. هدف از این کلاس، آشنایی پیشرفته با زبان پایتون است.
در سماتک دوره برنامه نویسی پایتون به مدت 40 ساعت برگزار می شود . پیش نیاز آن فقط آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی است.
برای مشاهده سرفصل دوره پایتون و ثبت نام کلیک کنید.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید



منبع: 
6 Reasons Why Python Is the Programming Language of the Future
آموزش پایتون سماتک
تاریخ درج: 1397/07/30
دانلود مقاله