سوالات متداول مصاحبه استخدامی برای برنامه نویسان

سوالات متداول مصاحبه استخدامی برای برنامه نویسان

با توجه به محبوبیت بالای رشته های کامپیوتر و فناوری اطلاعات در آموزشگاه های فنی و دانشگاه ها، تعداد برنامه نویسان کامپیوتر به عنوان زیر مجموعه ای از این رشته ها پرشمار است، بنابراین متقاضیان استخدام باید برای عبور از این سد، باید علاوه بر مهارت های فنی و مدارک آموزشی، از ویژگی های دیگری نیز برخوردار باشند.
صفات شخصیتی از قبیل پشتکار و خلاقیت در مشاغل برنامه نویسی نسبت به ویژگی هایی متداولی نظیر روابط عمومی بالا ارزش بسیار بالاتری داشته و برنامه نویسان ماهر برخوردار از این ویژگی ها، شانس بالایی برای استخدام شدن دارند.
در مصاحبه های استخدامی برنامه نویسی دو رویکرد اصلی «عملی» و «شخصی» وجود دارد. در روش علمی نحوه برقراری ارتباط و حل مسئله در موقعیت های پرتنش توسط برنامه نویس مورد بررسی قرار گرفته و از او درخواست می شود مسئله ای را حل کند.
رویکرد شخصی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و در آن به جای آزمایش مستقیم متقاضی، کارفرما از او می خواهد نحوه حل و فصل چالش هایی را که قبلا با آن مواجه شده، توضیح دهد. در ادامه پنج نمونه از سوالات رایج در مصاحبه های استخدامی ارائه شده است.



1. توانایی کار با کدام زبان های برنامه نویسی را دارید؟ چه میزان در آنها تجربه دارید؟

این سوال بدون اینکه مصاحبه شونده را مجبور به نمایش عملی توانایی هایش کند، روی مهارت فنی تمرکز دارد. بنابراین به جای نوشتن یک خط از زبان سی شارپ، متقاضی می تواند به آسانی بازی ساده ای را که با استفاده از این زبان نوشته شرح داده و نشان دهد که تصویر بزرگتری از برنامه نویسی در سر دارد.



2. در صورت وقوع مشکل، چگونه شرایط پرتنش را مدیریت را خواهید کرد؟ از تجربه تان در شرایط مشابه بگویید؟

این سوال فرصت بیان مهارت های خارج از کدنویسی از قبیل توانایی حل مساله را به متقاضی می دهد. برنامه نویسان اغلب مجبور به کار در بازه های زمانی محدود هستند و علاوه بر این فشارها و مسائل خارجی دیگر می تواند تاثیر زیادی روی بازدهی آنها داشته باشد.



3. در ابتدای ایجاد پروژه جدید، اول چه کاری انجام می دهید؟

توانایی ارزیابی، اولویت بلندی و برنامه ریزی پروژه تاثیر بسزایی در موفقیت برنامه نویس دارد. قابلیت تجسم کلی پروژه از ابتدا تا انتها و ارزیابی مراحل میانی به درک عمیق از برنامه نویس نیاز دارد و تصور این مراحل در کنار مهارت های فنی، دو بال موفقیت هستند.



4. چگونه خود را با پیشرفت ها و ترندهای روز تطابق می دهید؟

با توجه به تغییر و تحول سریع در فناوری، برنامه نویس باید یک دانش آموز ذاتی باشد. تمرین عملی حین تحصیل، به روز کردن مدارک آموزشی و ایجاد ارتباط با برنامه نویس دیگر، تاثیر زیادی در این زمینه خواهد داشت. کارفرماها نیز به دنبال استخدام افرادی هستند که آماده بحث و مذاکره بوده و انتقاد پذیر باشند.



5. محیط کاری ایده ال از نظر شما چگونه است؟

تعریف محیط کاری ایده ال یکی از رایج ترین سوالاتی است که در تمام مصاحبه های استخدامی مطرح می شود. دلیل مطرح کردن سوال مذکور این است که سازمان شرایط خود را با سبک کاری متقاضی بسنجد، برای مثال اگر یک برنامه نویس ترجیح می دهد در اتاقی تاریک و به تنهایی کار کند، نمی تواند گزینه ای ایده ال برای شرکتی با فضای کاری باز باشد.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
Common Interview Questions for Programmers
تاریخ درج: 1397/02/10
دانلود مقاله