پیش بینی های حیرت آور بیل گیتس

پیش بینی های حیرت آور بیل گیتس

در سال 1999 گیتس کتابی بنام "کسب و کار با سرعت فکر" نوشت. او در این کتاب 15 پیش بینی بزرگ کرده بود که در آن زمان بسیار عجیب به نظر می رسیدند. اما همانگونه که مارکوس کایرجان دانشجوی رشته تجارت در بلاگش نوشته است: پیشگویی های بیل گیتس به طرز عجیبی از پیش، آگاهانه بوده است. در این مقاله ۱۵ پیشگویی بیل گیتس در ۲۰ سال پیش و میزان به حقیقت پیوستن آن ها توضیح داده شده اند.



1. سایت‌های مقایسه قیمت





پیش بینی بیل گیتس: سرویس های خودکار مقایسه قیمت توسعه پیدا خواهند کرد. این سرویس ها به مردم اجازه می‌دهند قیمت محصولات مختلف را در وب سایت ها مشاهده کرده و ارزانترین قیمت را پیدا کنند.
آنچه اکنون وجود دارد: شما می توانید به راحتی محصولات را در گوگل یا آمازون جستجو کرده و قیمت های مختلف را بررسی کنید. سایت هایی مثل NexTag و PriceGrabber نیز منحصرا برای مقایسه قیمت های مختلف طراحی شده اند.



2. گوشی های همراه





پیش بینی بیل گیتس: افراد دستگاه های کوچکی با خود حمل خواهند کرد که به آنها اجازه می دهد بصورت مداوم با دیگران در تماس باشند و کارهای تجاری خود را در هر جایی که هستند انجام دهند. افراد با استفاده از این دستگاه ها می توانند اخبار را چک کرده ، پروازهایی را که رزور کرده اند مشاهده کرده ، اطلاعات تجاری را دریافت کرده و تقریبا هرکار دیگری را با استفاده از این دستگاه ها انجام دهند.
آنچه اکنون وجود دارد: گوشی های هوشمند ها و اخیرا ساعت های هوشمند تمام این کارها را انجام می دهند.



3. پرداخت های فوری و انجام امور مالی بصورت آنلاین و مراقبت های بهداشتی بهتر با استفاده از اینترنت





پیش بینی گیتس: افراد با استفاده از اینترنت قبض های خود را با پرداخت کرده، امور مالی خود را انجام داده و با پزشکان در ارتباط خواهند بود.
آنچه اکنون وجود دارد: تکنولوژی هنوز نتوانسته آنگونه که Uber حمل و نقل را تغییر داد نحوه ی مراقبت های پزشکی را تغییر دهد، با این حال هدف سایت هایی مانند ZocDoc آسانتر کردن یافتن پزشک و گرفتن نوبت است. استارت آپ هایی مانند One Medical و Forward با پیشنهاد عضویت ماهانه برای مراقبت های بهداشتی آنلاین و داده محور در حال تلاش برای تغییر شکل اساسی فرایند معاینه در مطب پزشکان هستند.
از نظر امور مالی نیز امروزه می توان از سایتی مانند Lending Club به راحتی پول قرض کرد و از طریق سایت هایی مانند PayPal و Venmo پرداخت ها را انجام داد.



4. دستیار شخصی و اینترنت اشیا





پیش بینی گیتس: دستیاران شخصی توسعه پیدا می کنند تا بصورت هوشمند تمام دستگاه های شما را چه در خانه و چه در محل کار به هم متصل و همگام سازی کرده و امکان تبادل داده بین آن ها را فراهم کند. این دستگاه، ایمیل ها و نوتیفیکیشن های شما را بصورت خودکار بررسی کرده و و اطلاعات مورد نیاز را نمایش خواهد داد. زمانی که به خرید می روید نوع غذای مورد علاقه را به دستیارتان می دهید تا لیست موادی که باید بخرید را به شما بدهد. دستیار هوشمند سایر دستگاههایی که برای خرید مورد استفاده قرار می دهید را مطلع می کند تا بر اساس کاری که شما انجام می دهید بصورت خودکار خود را سازگار کنند.
آنچه اکنون وجود دارد: Google Now یک دستیار هوشمند است که بر روی دستگاه های موبایل نصب شده و دراین راستا کار می کند. در عین حال دستگاههای هوشمندی مانند Nest اطلاعات زندگی روزمره ی شما را جمع آوری کرده و دمای خانه را مطابق نظر شما تنظیم می کنند. همچنین تعداد زیادی از دستگاه هایی کنترل صوتی مانند Amazon’s Echo و Google Home وجود دارند که می توانید از آنها بخواهید ایمیل های شما را بخوانند یا هنگام آشپزی با توجه به دستور تهیه غذا شما را راهنمایی کنند.



5. نظارت آنلاین بر خانه





پیش بینی گیتس: نظارت ویدئویی شبانه روزی بر خانه ها بسیار رایج می شود. این ویدئو ها شما را از اینکه در نبود شما چه کسی وارد خانه تان شده آگاه می کنند.
آنچه اکنون وجود دارد: گوگل در سال ۲۰۱۴ Dropcam را که شرکت سازنده ی دوربین های نظارت بر خانه است با قیمت ۵۵۵ میلیون دلار خریداری کرد. شرکت Ring زنگ های تصویری هوشمندی را طراحی کرده که امکان مشاهده شخص پشت در را فراهم می کند. حتی دوربین هایی مانند PetCube نیز وجود دارد که به شما اجازه می دهد زمانی که در خانه نیستید از طریق کنترل یک پرتوی لیرزی با حیوانات خانگی تان بازی کنید.



6. رسانه های اجتماعی





پیش بینی گیتس: وب سایت های خصوصی برای شما و دوستانتان بسیار رایج خواهند شد و به شما این امکان را خواهد داد که با یکدیگر چت کرده و برنامه هایتان را هماهنگ کنید.
آنچه اکنون وجود دارد: در حال حاضر ۲ میلیارد نفر از فیس بوک استفاده می کنند تا از وضعیت دوستان وآشنایشان باخبر شده و برنامه هایشان را هماهنگ کنند. علاوه براین برنامه هایی مثل Snapchat، Instagram، WhatsApp،Facebook Messenger و شبکه های اجتماعی کوچکتر بیشمار دیگری وجود دارد که به این پیش بینی بیشتر جامه عمل می پوشاند.



7. پیشنهادات تبلیغاتی خودکار





پیش بینی گیتس: نرم افزار هایی توسعه پیدا می کنند که رزرو یک تور توسط شما را تشخیص داده و از این اطلاعات برای نمایش فعالیت ها و تفریحات مختلف در محلی که قصد مسافرت به آن دارید، استفاده می کنند. این نرم افزارها تخفیفات، فعالیت های مختلف، پیشنهادات و قیمت های ارزانتر را برای تمام مواردی که قصد شرکت در آن را دارید اختیار شما خواهند داد.
آنچه اکنون وجود دارد: سایت های مسافرتی مانند Expedia و Kayak پیشنهادات خود را براساس داده های خرید های گذشته فرد ارائه می کنند. گوگل و فیس بوک تبلیغات خود را براساس محل زندگی شخص و علایق او نمایش می‌دهند. شرکت Airbnb که به افراد این امکان را می دهد که در طول سفرشان به جای اقامت در هتل در خانه سکونت کنند، شروع به ارائه ی تورهایی کرده که افراد می توانند مانند یک فرد محلی در مقصد تور زندگی کنند.



8. سایت های پخش زنده ورزشی





پیش بینی گیتس: این سرویس به شما اجازه می دهد زمانی که در حال تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون هستید بتوانید راجع به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است گفتگو کرده و به تیمی که فکر می کنید برنده می شود رای بدهید.
آنچه اکنون وجود دارد: تعداد زیادی از سایت ها و شبکه های اجتماعی این امکان را میسر کرده و حتی بعضی از مسابقات را بصورت زنده پخش می کنند. در این زمینه توییتر پیشروترین سایت است. همچنین می توانید نظرات خود را حین پخش برنامه در سایت های ورزشی مانند ESPN نیزاعلام نمایید.



9. تبلیغات هوشمند





پیش بینی گیتس: دستگاه ها از تبلیغات هوشمند پشتیبانی خواهند کرد. آنها از تمایلات شما در خرید اطلاع داشته و تبلیغاتی را مطابق تمایلات شما به نمایش خواهند گذاشت.
آنچه اکنون وجود دارد: کافی است نگاهی به تبلیغات گوگل یا فیس بوک بیاندازید تا متوجه شوید بیشتر سرویس های تبلیغاتی این ویژگی را دارند و بر اساس تاریخچه کلیک ، علایق و الگوهای خرید افراد، تبلیغات را نمایش می دهند.



10. ارجاع به سایت حین نمایش زنده ی برنامه ها





پیش بینی گیتس: پخش تلویزیونی شامل لینک هایی به سایت ها و مطالب مرتبطی خواهد بود که مکمل آنچه در حال تماشای آن هستید می باشد.
آنچه اکنون وجود دارد: تقریبا تمام تبلیغات امروزی شامل لینکی هستند که از شما درخواست می کنند برای اطلاعات بیشتر به وب سایت آنها مراجعه نموده، توییترشان را چک کرده یا یک کد QR را برای پیوستن به آنها در اسنپ چت اسکن کنید. امروزه به ندرت می بینیم که یک برنامه، شبکه اجتماعی یا سایت خود را نداشته باشد.



11. صفحات گفتگوی آنلاین





پیش بینی گیتس: شهروندان قادر خواهند بود درباره موضوعاتی که می تواند زندگی آنان را تحت تاثیر قرار دهد (مانند سیاست های محلی ، برنامه ریزی های شهری و یا امنیت ) به صورت آنلاین بحث و گفتگو کنند.
آنچه اکنون وجود دارد: بیشتر سایت های خبری قسمتی برای نظردهی دارند که افراد می توانند در این قسمت به بحث و گفتگو بنشینند؛ همچنین اکثر سایت ها یک بخش فروم نیز دارند که افراد در آن سوالات خود را مطرح کرده و راجع به موضوعات مختلف بحث می کنند. فیس بوک و توییتر در انقلاب های مصر و لیبی و تونس و جنبشی بنام "زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد" در آمریکا نقش داشتند.



12. سایت های آنلاین علاقه محور





پیش بینی بیل گیتس: جوامع آنلاین به جای مکان زندگی، تحت تاثیرعلاق شما قرار خواهند داشت.
آنچه اکنون وجود دارد: تمامی سایت های خبری و ارتباطات آنلاین بر روی موضوعات واحدی تمرکز دارند. بسیاری از سایت های خبری گسترده موضوعات مختلفی را در بر می گیرند اما پوشش عمیق تری را فقط در یک بخش خاص ارائه می نماید. Reddit مثال خوبی از سایت هایی است که به چند زیر گروه تقسیم شده و بجای تمرکز بر اینکه چه کسانی را می شناسید یا چه کسی هستید، روی علایق شما تمرکز می کند.



13. نرم افزارهای مدیریت پروژه





پیش بینی بیل گیتس: مدیران پروژه ای که در صدد جمع کردن یک تیم برای انجام پروژه های خود هستند، خواهند توانست بصورت آنلاین پروژه را شرح داده و افرادی را که برای انجام پروژه‌ آنها مناسب هستند پیدا کنند.
آنچه اکنون وجود دارد: تعداد زیادی از نرم افزارهای گردش کار، انقلابی را در فضای سازمانی ، نحوه ی استخدام، تشکیل گروه و تخصیص کارها به وجود آورده اند.



14. استخدام آنلاین





پیش بینی بیل گیتس: افرادی که بدنبال کار هستند خواهند توانست فرصت های شغلی را بصورت آنلاین و با اعلام نیازها، علایق و مهارت های تخصصی خود پیدا کنند.
آنچه اکنون وجود دارد: سایت هایی مانند لینکدین به کاربران اجازه می دهد که رزومه خود را در این سایت آپلود کنند و کارفرمایان بر اساس مهارت های تخصصی، افراد را استخدام کنند.



15. نرم افزارهای جامعه کسب و کار





پیش بینی گیتس: شرکت ها قادر خواهند بود که پیشنهادات شغلی در زمینه ی پروژه های ساختمانی یا ساختن یک فیلم یا حتی کمپین های تبلیغاتی را ارائه نمایند. این کار برای شرکت های بزرگ که بدنبال برون سپاری پروژه های خود و همچنین شرکت هایی که بدنبال مشتریان جدید هستند، سودمند است .
آنچه اکنون وجود دارد: بیشتر نرم افزارهای شرکتی روی جنبه های اجتماعی تمرکز دارند، بنابراین کاربران می توانند در خود برنامه به کسب و کار مورد نظر دسترسی داشته و به گفتگوهایی بپردازند که می تواند به پروژه های بزرگتر بینجامد. سایت هایی مانند Upwork به شرکت های بزرگ اجازه می دهد برای انجام کارهای که قصد برونسپاری آن ها را دارند با طراحان، نویسندگان یا مهندسین فریلنسر، ارتباط برقرار کنند.


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
Bill Gates made these 15 predictions in 1999 — and it's scary how accurate he was
تاریخ درج: 1396/04/19
دانلود مقاله