چگونه مهارت هایمان را با هر صنعتی هم راستا کنیم تا بتوانیم تغییر شغل دهیم؟

چگونه مهارت هایمان را با هر صنعتی هم راستا کنیم تا بتوانیم تغییر شغل دهیم؟

افراد بسیاری به دلایل مختلف تصمیم به عوض کردن شغل خود می گیرند و طبیعتا در بازار رقابتی امروز نخستین قدم برای اشتغال، تهیه رزومه ای پربار است.
اگر شما هم جزو این دسته باشید ممکن است هنگام تهیه رزومه جدید برای دقایقی طولانی به فیلدهای خالی در رزومه خیره شده و مورد خاصی برای پر کردن آن به ذهنتان نرسیده باشد. دلیل این امر عدم آشنایی با نحوه برگردان و انتقال مهارت ها و تجارب فعلی به شغل جدید است، آن هم به گونه ای که در نگاه اول نظر کارفرما را به خود جلب کند.
جستجو برای کار همیشه کمی خسته کننده است به ویژه اگر قصد اشتغال در زمینه ای جدید را هم داشته باشید، این پروسه طاقت فرساتر خواهد شد. با این حال مطمئن باشید که با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مقاله به سادگی



۱. صلاحیت هایتان را شناسایی کنید

پیش از هرکاری باید بدانید که در چه زمینه هایی با شغل جدید سازگاری دارید و بدین منظورشرایط تعیین شده برای سمت مورد نظر را مطالعه کنید.
خب ما قرار نیست جادو کنیم به همین خاطر تصور نمی کنیم که شما به عنوان یک مهندس نرم افزار سابق برای پست جراح مغز و اعصاب یا خلبان هواپیما درخواست می دهید. به عبارت دیگر اگر از قبل برخی صلاحیت های لازم برای شغل جدید را داشته باشید، از شانس بالاتری برای احراز آن برخوردار خواهید بود.
گزینه هایی که بدون تردید از آن برخوردارید را علامت بزنید، این بخش شامل مواردی است که کارفرما بدون نیاز هیچ توضیحی به مهارت شما در آنها پی می برد. برای مثال اگر ده سال سابقه رهبری را در چنته دارید یا به عنوان یک سخنران زبردست شناخته شده اید، آنها را در لیست خود ذکر کنید.
این مرحله اهمیت به سزایی دارد چرا که به درج مواد درخشان در رزومه منتهی شده و نظر مصاحبه کنندگان را به خود جلب خواهد کرد. ذکر دقیق چنین مهارت هایی شما را به گزینه ای عالی برای استخدام تبدیل می کند، حتی اگر تجارب شما با مهارت های لازم برای شغل جدید کاملا انطباق نداشته باشد.



۲. روی دستاوردها تاکید کند

فارغ از نوع صنعت یا کسب و کار، کارفرما همیشه فردی را که توانایی انجام وظایف و دستیابی به نتایج چشمگیر دارد، تحسین می کند.
بنابراین برجسته سازی دستاوردها در پست های قبلی به مراتب بهتر از ارائه لیست مختصری از مسئولیت های قبلیتان است، به ویژه زمانی که شغلتان را عوض می کنید، مصاحبه کننده به جای مشاغل قبلی بیشتر به نتایج فعالیت های شما توجه خواهد کرد.
اجازه دهید برای روشن شدن قضیه یک مثال ارائه کنیم. فرض کنید «کیت» قبلا در بخش مدیریت یک بیمارستان محلی مشغول به کار بوده و حالا قصد اشتغال در بخش فروش یک شرکت نرم افزاری بهداشت و درمان را دارد. او می داند که تجاربش در بیمارستان یک مزیت به شمار می رود اما از آنجایی که قبلا هرگز به عنوان فروشنده کار نکرده نگران است که از پس مصاحبه استخدامی برنیاید.

نکته ای که می تواند در این زمینه به کیت کمک کند اشاره به موارد زیر در رزومه است:
مسئول برنامه ریزی، سازماندهی و اجرای جشن سالیانه بیمارستان.
او برای برجسته کردن این نتایج باید اعدادی را از کمیت آن نیز ارائه کرده و علاوه بر این آنها را به اهداف کمپانی نرم افزاری مرتبط سازد. بدین منظور می توان از پاراگراف زیر بهره برد:
تقویت روابط بیمارستان با بیش از ۵۰۰ فرد خیر، اعضای هیئت مدیره و دیگر ذینفعان با تدارک و اجرای جشن بزرگ سالیانه.
این جمله نه تنها اثرگذاری بیشتری دارد بلکه روی صلاحیت هایی لازم برای یک فروشنده از قبیل توانایی ایجاد رابطه و سازماندهی تاکید دارد.



۳. نقطه ها را به هم متصل کنید

یکی از مهمترین نکات حین تغییر شغل مرتبط نشان دادن تجربیات قبلی با الزامات و شرایط پست جدید است. به عبارت دیگر باید نقاط به ظاهرغیر مرتبط را برای مدیر استخدام تا حد ممکن به هم متصل کرده و فاصله بین تخصص های محیط قبلی و جدید را پر کنید.
برخی مواقع این امر بدین معنی است که مهارت ها و تجارب نامرتبط به شغل جدید را حتی اگر در سطح بالایی قرار داشته باشند، کنار گذاشته و با آنچه باقی مانده بازی کنید. اجازه دهید دوباره سراغ مثال کیت برویم. او بر اساس تحقیقات قبلی می داند که دستیابی به نتایج مالی در بخش فروش اهمیت زیادی دارد و علی رغم اینکه در بیمارستان این مساله اهمیت زیادی نداشته اما باید در رزومه خود به ان اشاره کند. کیت می تواند این دو مساله را به شکل زیر به هم پیوند دهد: دستیابی به اهداف جمع آوری سرمایه سالیانه ۱۰۰ هزار دلار از طریق ایجاد روابط مستحکم، درخواست اعانه و رویدادهای اجتماعی این پاراگراف روی آن بخش از مهارت های کیت تاکید می کند که برای یک فروشنده مهم به شمار می رود. این موارد عبارتند از: روحیه دستیابی به اهداف دشوار، اطلاع از اهمیت روابط و عدم مشکل با درخواست از دیگران



۴. از مهارت های نرم غافل نشوید

مهارت هاي نرم شامل مواردی از قبیل توانایی برقراری ارتباط، کار گروهی، برنامه ریزی، وقت شناسی، خلاقیت، رهبری و غیره است که سبب تقویت تعاملات فردی و موفقیت شخصی، تحصیلی و شغلی می شود.
بسیاری از افراد آنقدر غرق مهارت های فنی می شوند که از این بخش غافل شده و آن را کنار می گذارند در حالی که در موفقیت شغلی نقش به سزایی دارند. برای مثال کدام شرکتی حاضر است فردی با مدارک تحصیلی فوق العاده اما بدون توانایی برقراری ارتباط را در بخش روابط عمومی استخدام کند؟ احتمالا هیچ شرکتی حاضر به چنین ریسکی نیست.
این حقیقت که مهارت های نرم در جریان استخدام اهمیت به سزایی دارند خبر خوبی برای شما به شمار می ورد چرا که انتقال آنها از یک حوزه شغلی به حوزه دیگر بسیار ساده است. مواردی نظیر توانایی مدیریت، قابلیت حل مساله یا تفکر انتقادی در هر حوزه ای پرتقاضا بوده و امتیاز به شمار می روند.
اگرچه نمی توان رزومه را تنها با مواردی از این دست پر کرد اما جلب توجه مدیر استخدام به مهارت های نرم، به جبران تجارب ناکافی در زمینه شغلی جدید کمک کرده و شما را یک سر و گردن بالاتر از متقاضیان دیگر قرار می دهد.
تغییر شغل علاوه بر امتیازات مالی و غیر مالی ممکن است با هیجان و تجربه ای منحصر به فرد همراه باشد اما شما نباید صرفا به این خاطر خود را فریب داده و این حقیقت را فراموش کنید که به اندازه افراد با سابقه در زمینه جدید از شرایط لازم برخوردار نیستید.
بنابراین روی سازگاری روحیات و علاقه خود به شغل جدید و مزیت هایی که با خود به سازمان خواهید آورد، تمرکز کنید. هنگام تغییر شغل موارد بالا را مد نظر قرار داده و مطمئن باشید که بازی استخدام را به نفع خود تغییر خواهید داد.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
Here's How to Translate Your Skills From One Industry to Another
تاریخ درج: 1397/03/23
دانلود مقاله