16 سوال هدف دار در جلسه مصاحبه + دلیل پرسش

16  سوال هدف دار در جلسه مصاحبه + دلیل پرسش

اساسا مدیران رده بالا در هر سازمان وقتی برای مصاحبه ی طولانی با داوطلبین جویای کار ندارند. برای همین در زمان کوتاهی که برای این کار صرف می کنند، به دنبال پرسیدن مناسب ترین سوال می گردند تا بتوانند در فرصت کم با پرسیدن یک سوال، داوطلب را بشناسند.
مناسب ترین سوال برای جلسه ی مصاحبه چیست؟
از نظر مدیران عامل شرکت های معتبر، همیشه داشتن هوش و ذکاوت و ظاهری رسمی، منجر به استخدام فرد نمی گردد.
در ادامه لیستی از این دست سوالات را با هم می خوانیم:


آقای Lars Dalgaard، مدیر عامل سابق SuccessFactors




سوال: از مادرتان چه آموخته اید؟
دلیل پرسش: Dalgaard معتقد است این بهترین سوالی است که پرسیده می شود و ما را به سرنخ هایی برای شناخت شخصیت و احساسات داوطلب نزدیک می کند. در اصل او این سوال را با این هدف می پرسد که بفهمد فرد داوطلب چقدر انسانیت دارد و با او چگونه رفتار می نماید.



آقای Stewart Butterfield، مدیر عامل Slack




سوال: انقلاب فرانسه در چه قرنی رخ داد؟
دلیل پرسش: اگرچه او دیگر این سوال را نمی پرسد، اما هدفش از پرسش این سوال این بود که بفهمد داوطلب چقدر در مورد جهان پیرامون خود کنجکاو است.
او امروزه به جای این سوال از این پرسش استفاده می نماید: وقتی بزرگ شدی می خواهی چه کاره شوی؟



آقای Cesar Melgoza، موسس و مدیر عامل شرکت Geoscape فعال در زمینه هوشمندی کسب و کار




سوال: چه کتاب و مجله ای را در این اواخر خوانده اید؟ در اوقات فراغت خود چه می کنید؟
دلیل پرسش: Melgoza می گوید پرسیدن این سوال به او کمک می کند تا بفهمد که چگونه می توان انگیزه ی فرد داوطلب را بر انگیخت. جواب به این سوال این را مشخص می کند که داوطلب چقدر روی خود سرمایه گذاری می کند.



خانم Yasmin Green، سرپرست بخش ایده پردازی شرکت گوگل




سوال: چطور از یک دکه بستنی فروشی در پارک، پول در می آورید؟
دلیل پرسش: او کنجکاو است تا بفهمد که مردم با شرایط مبهم چگونه برخورد می کنند، و اینکه در شرایطی که مجبورند سریع فکر کنند و پاسخ دهند، احساس راحتی می کنند؟



آقای Don Charlton، موسس و مدیر عامل شرکت Jazz




سوال: اگر در90 روز اول کاری با شکست رو به رو شوید، چه چیزهایی باعث عدم موفقیتتان شده است؟
دلیل پرسش: Charlton می گوید این بهترین راه برای این است که بفهمیم آیا فرد از خودش شناختی دارد یا خیر. شما با این پرسش از داوطلب می خواهید تا تشخیص دهد که در چه جوانبی اعتماد به نفس دارد و از چه لحاظ هایی نیاز به کمک دارد تا در شرکت جدید فردی موفق شود.



خانم Lori Senecal، مدیرعامل شرکت های MDC و CP+B




سوال: تا به حال چه چیزی اختراع کرده اید؟
دلیل پرسش: جواب این سوال لزوما این نیست که بگویید یک رُباتی اختراع کرده ام که از یخچال آب خنک را برایم می آورد. پاسخ سوال هرچیزی می تواند باشد. فقط برای مشخص شدن این موضوع است که ایا داوطلب ساختار فکری متناسب با اختراع را دارد یا خیر. این پاسخ نشان دهنده ی علاقه ی فرد به پیدا کردن راه حل های تازه است.



آقای Andy Bryant، مدیر عامل شرکت Intel




سوال: چه کلاسی بهترین کلاس تان بود؟
دلیل پرسش: هدف از پرسش این سوال به میزان خردمندی و هوش بر می گردد، همچنین به علاقه ی پیوستن به Intel. او می گوید اگر بتوانیم افرادی را پیدا کنیم که این معیارها را داشته باشند، حتما استخدامشان می کنیم.



آقای Gary Smith، مدیرعامل Ciena




سوال: اگر روز کاری بدی داشته باشید چگونه مشخص می شود و برای همدردی چه می توان گفت؟
دلیل پرسش: او می گوید اگر داوطلبین در پاسخ بگویند که ساکت می شوند، من سوالم را اینگونه ادامه می دهم که " در شرکت چه اتفاقی افتاد؟ چگونه با مشکل کنار آمدی؟ آیا از آن فرار کردی؟" و همین گونه پیش می روم، زیرا این مکالمه برایم روشن می کند که چه چیزهایی باعث افزایش انگیزش داوطلب می شود، و از چه چیزهایی سر کار خوشش می آید و از چه چیزهایی بدش می آید.



خانم Mary A.Laschinger، مدیرعامل شرکت Veritiv




سوال: چگونه یک کار را به انجام می رسانید؟
دلیل پرسش: او می گوید این سوال را به این خاطر می پرسد تا به 3 چیز مهم درباره ی داوطلب پی ببرد: ارزش، اشتیاق به یادگیری و قابلیت های کلیدی آن فرد. او در ادامه از داوطلب می پرسد که برای این منظور چه کارهایی کرده است؟ و سپس از او می خواهد تا درباره ی برخی موفقیت هایش حرف بزند، چه آنهایی که به خروجی های خوبی منجر شده است و چه آنها که خروجی نا مطلوبی را در پی داشته است.



خانم Stormy Simon، مدیر ارشد Overstock




سوال: اگر قرار بود حیوان باشید، کدام یک را انتخاب می کردید؟
دلیل پرسش: قلمروی حیوانات بسیار وسیع است، برای همین هر فرد می تواند خود را جای یک حیوان بگذارد و خود را با آن معرفی نماید، اینگونه می تواند شخصیت خود را با آن حیوان معرفی نماید.



آقای David Polities، مدیرعامل BetterCloud




سوال: اگر تمام کارهای روی زمین را می توانستید انجام دهید، چه شغلی را انتخاب می کردید؟
دلیل پرسش: او می گوید سوالی که در ادامه ی این سوال می پرسد این است که چرا به همان شغل رویایی مشغول نیستید. او معتقد است که هر دوی این سوالات میزان ترس و صبر و اشتیاق داوطلبین را مشخص می کند.



خانم Lorna Borenstein، موسس و مدیرعامل شرکت Grokker




سوال: داستان زندگی خود را بگویید.
دلیل پرسش: او تمام مصاحبه های خود را با داستان زندگی اش شروع می کند. او دوست دارد تا تمام داوطلبین بدانند که او اهل کجاست و همینطور در جواب آنها هم مانند او داستان زندگی خود را بیان کنند. او می گوید دوست دارد بداند که چه چیزی شما را بر می انگیزاند، شایستگی هایتان چیست و همچنین دوست دارد تا از شکست ها و موفقیت هایتان بشنود و مهم تر اینکه بگویید چه درسی از اینها گرفته اید.



آقای Tobi Lutke، مدیرعامل Shopify




سوال: استخدام ما عمدتا بر اساس داستان زندگی افراد شکل می گیرد و ما به دنبال لحظاتی می گردیم که داوطلب تصمیمات مهمی اتخاذ کرده است تا روی آنها تمرکز کنیم.
دلیل پرسش: با پرسیدن این سوال ما تشخیص می دهیم که آیا داوطلب فرصت ها را عاملی برای رقابت و کسب موفقیت تلقی می کند یا آنها را همیشگی و دائمی می داند؟ این به ما نشان می دهد که آیا با یک فرد خوشبین یا منفی نگر طرف هستیم.



خانم Lori Dickerson Fouche، مدیر ارشد Prudential




سوال: در چه فرهنگی دوست دارید کار کنید؟ در کجا ها بهترین عملکرد را دارید؟ چگونه به این عملکرد عالی می رسید؟ اگر خود را در موقعیتی بیابید که دوست ندارید مدل آنجا کار کنید، چه کار می کنید؟
دلیل پرسش: Fouche می گوید هدف از پرسش این سوال فهمیدن میزان انعطاف پذیری و پشتکار داوطلبین است. او می گوید از این طریق می توان فهمید که چگونه افراد خود را در چالش ها هدایت و کنترل می کنند که فهمیدن این مورد بسیار مهم و سودمند خواهد بود.



خانم Melanie Whelan، مدیرعامل SoulCycle




سوال: درباره ی گذشته ی خود صحبت کنید.
دلیل پرسش: این بهترین راه برای شروع هر مکالمه ای است و بسیار می تواند در نشان دادن نحوه ی برقراری ارتباطات موثر باشد. می تواند نشان دهد که آیا شما مختصر و کوتاه صحبت می کنید یا اینکه در پاسخ به سوالات داستان سرایی می کنید؟ و اینکه سرگرم کننده صحبت می کنید یا خیلی خشک و رسمی.



خانم Cindi Leive، سردبیر ارشد مجله Glamour




سوال: چرا این شغل را می خواهید؟
دلیل پرسش: او می گوید پاسخ های متعددی برای این سوال وجود دارد اما من فقط دنبال یک دلیل قانع کننده می گردم.


تاریخ درج: 1395/07/27
دانلود مقاله