اگر با مصاحبه های شغلی مشکل دارید، خودتان را برای پاسخ به این 20 سوال آماده کنید!

اگر با مصاحبه های شغلی مشکل دارید، خودتان را برای پاسخ به این 20 سوال آماده کنید!

مصاحبه های شغلی و سوالات دشواری که در آن ها پرسیده می شود می تواند برای همه دلهره آور باشد. مواجه شدن با سوالاتی که از قبل درباره آن ها اطلاعاتی نداریم باعث افزایش استرس و نگرانی می شود.
با این حال در اغلب این مصاحبه ها بخشی از سوالات یکسان هستند و اطلاع از آن ها و آماده سازی پاسخ های مناسب باعث افزایش اعتماد به نفس و موفقیت در مصاحبه می شود.
آماده سازی بهترین روش برای افزایش اعتماد به نفس است
داشتن آمادگی باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد ذهنیتی قوی می شود. مصاحبه کننده ها انتظار دارند افراد بدون تردید به سوالات مطرح شده پاسخ دهند. آماده سازی به معنی حفظ کردن سوالات و پاسخ ها نیست، بلکه به معنی ارائه دقیق و روشن دیدگاه ها و بیان تفکرات به صورتی جمع بندی شده و کامل است.
20 سوالی که معمولا در مصاحبه ها مطرح می شوند
با به خاطر سپردن این 20 سوال می توانید اعتماد به نفستان را تا حد زیادی افزایش دهید


1. از خودت بگو

اکثر مصاحبه های شغلی با این سوال آغاز می شوند که پاسخ از پیش تعیین شده ای نیز ندارد. هدف اصلی از این سوال آب کردن یخ های فرد مصاحبه شونده و ایجاد جوی دوستانه تر است. علاوه براین راه مناسبی برای آگاهی از شخصیت متقاضی است.
در جواب این سوال نباید زیاد وارد جزئیات شوید یا اطلاعات نامرتبط ارائه کنید. با سخن گفتن درباره سرگرمی‌هایی از قبیل کتاب خواندن یا دویدن در مسافت طولانی که می تواند جنبه های مثبت شما را نشان دهد، شروع کنید. فعالیت های داوطلبانه ای که در آن ها مشارکت داشته اید را نیز بیان کنید.
پس از آن می توانید بدین صورت ادامه دهید: با این وجود زندگی حرفه ای بخش جدایی ناپذیری از شخصیت من است و اگر اجازه دهید کمی درباره ارزش هایی که می توانم به این سازمان بیاورم توضیح دهم.
سعی کنید در این بخش توضیحات مختصری ارائه دهید تا امکان بیان توانایی هایتان در سوالات بعدی را نیز داشته باشید.


2. در شغل قبلی چه مسئولیت هایی را بر عهده داشته اید؟

کلید اصلی پاسخ به این سوال اطلاع دقیق از رزومه و ویژگی های شغلی است که برای آن درخواست کرده اید. همیشه سعی کنید بین رزومه و شرح شغل مورد نظر ارتباط ایجاد کنید.
برای مثال اگر متقاضی یک پست مدیریتی هستید، درباره پروژه هایی که در آن ها رهبری دیگران را بر عهده داشته اید توضیح دهید.
بدین ترتیب می توانید مسئولیت پذیری و پرستیژ خود را نشان دهید. سعی کنید به جای ارائه پاسخ های معمولی و کسل کننده، هوشمندانه به سوالات پاسخ دهید.


3. در شغل قبلی چه مواردی برای شما چالش برانگیز بوده و چگونه آن ها را مدیریت کرده اید؟

مصاحبه کننده با طرح این سوال به دنبال اطلاع از نحوه کنار آمدن شما با مشکلات و تعیین میزان توانایی شما در حل مسائل است. درباره چالش هایی که نتایج مثبت داشته اند، چگونگی مدیریت آنها و درس هایی که از آنها فرا گرفته اید بحث کنید.
برای مثال : هنگامی که با مشکل بزرگی در زمینه سیستم نرم افزاری که روی روال کاری تاثیر بسیار بدی گذاشته بود، مواجه شده بودیم وظیفه تشکیل یک تیم از مهندسان نرم افزار و حل مساله بر عهده من گذاشته شد. من از این اتفاق چگونگی سازماندهی و انگیزه دادن به تیم برای دستیابی به سریع ترین و بهترین راه حل ممکن را فرا گرفتم.


4. کدام جنبه کاری از شغل قبلیتان را می پسندید و کدام جنبه را دوست ندارید؟

پاسخی که به این سوال می دهید نباید جنبه منفی داشته باشد حتی اگر از برخی جنبه های شغل قبلیتان متنفر هستید چون مصاحبه کننده به دنبال اطلاع از واکنش شما نسبت به شغلتان است. علاوه بر این پاسخهایتان باید مرتبط به توانایی لازم برای شغل فعلی باشد.
برای مثال می توانید اینگونه پاسخ دهید: من در ایجاد سیستم دورکاری شرکت نقش فعالی داشته و بدین ترتیب برای صرفه جویی در زمان انجام فعالیت های روزانه مورد تقدیر قرار گرفتم.
ارائه پاسخ های مربوط به دریافت جایزه و تقدیر شدن در این بخش اهمیت بالایی دارد.


5. مهم ترین نقطه قوت شما چیست؟

پاسخ به این سوال شاید کمی مشکل باشد چون اکثر ما سعی می کنیم فروتن باشیم. با این حال ارائه پاسخ مناسب بدون خودنمایی و ایجاد تعادل بین غرور و تواضع بسیار مهم است.
در این بخش روی نقاط قوتی که به شغل مربوط می شود تمرکز کنید. برای مثال می توانید بگویید: من به خاطر داشتن تجریه کار در محیط های دارای محدودیت زمانی از توانایی مدریت زمان خوبی برخودار هستم و اغلب پروژه ها را پیش از موعد مقرر آماده می کنم. چندبار هم به خاطر تحویل پروژه ها چند هفته پیش از زمان تعیین شده مورد تقدیر قرار گرفته ام.


6. مهم ترین تقطه ضعف شما چیست؟

پاسخ مناسب به این سوال نیز می تواند شما را از بقیه متقاضیان متمایز کند. بهترین راه برای پاسخ به این سوال صداقت و اشاره به روش هایی است که توانسته اید بر این نقطه ضعف غلبه کنید.
برای مثال: سازماندهی یکی از مسائلی بود که در آن مهارت چندانی نداشتم اما با استفاده از یک سیستم مدیریت زمان توانستن بر این مساله غلبه کنم.


7. چگونه بر فشار کاری و استرس غلبه می کنید؟

اگرمحیط شغلی که برای آن درخواست داده اید پرفشار باشد احتمال پرسیدن این سوال بسیار بالا است. هدف مصاحبه کننده از این سوال مشخص کردن واکنش شما نسبت به فشار کاری و استرس است.
پاسخ درست می تواند چنین چیزی باشد: فشار کاری می تواند ابزار خوبی برای من باشد چون باعث افزایش فعالیت مغزی و افزایش بازدهی می شود. احساس می کنم مهارت سازماندهی در تهیه جداول کوچک و قابل مدیریت از فرایند اجرای پروژه به من کمک کند.


8. بزرگترین دستاوردی که در شغل قبلی داشته اید چه بوده است؟

به کدام از یک از دستاوردهایتان افتخار کرده و از کدام یک از آن ها درس گرفته اید؟ در نظر داشته باشید که بزرگی دستاورد مهم نیست بلکه مهارت ها و دانشی که از آن پروژه به دست آورده اید اهمیت دارد.
برای مثال: من پروژه مهمی را به پایان رسانده ام که در آن مدیر پروژه بودم. این سمت برای من چالش برانگیز بودم اما توانستم با موفقیت یک تیم بزرگ متشکل از منابع داخلی و خارجی را مدیریت کنم. کارفرما به قدری از اجرای پروژه راضی بوده که قراردادهای سودآور دیگری را نیز با شرکت امضا کرد.


9. یکی از مواردی را که با مشکل برخورد کردید و نحوه حل آن را برای ما توضیح دهید.

این سوال پاسخ درست یا غلط مشخصی ندارد تنها باید از مثال های مشخص استفاده کنید. واضح است که مصاحبه کنندگان به دنبال آگاهی از دیدگاه شما درباره شرایط دشوار و چگونگی مدیریت چنین شرایطی هستند.
پاسخی که می توانید به آنها ارائه کنید: زمانی که در شرکت قصد تعدیل نیرو داشتیم انجام اینکار به عهده من گذاشته شده بود. من زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره منافع شرکت و کارکنان کردم. انجام این کار سخت بود اما من از گرفتن تصمیم های سخت برای منافع شرکت ترسی ندارم.


10. حقوق ابتدایی و انتهایی شما چه میزان بوده است؟

به این سوال صادقانه پاسخ دهدی چون شرکت جدید به راحتی می تواند از میزان واقعی حقوق شما اطلاع پیدا کند: حقوق اولیه من xx بود و به مرور زمان و با افزایش مسئولیت هایم از قبیل مدیریت خط و مدیریت پروژه حقوق من به xxx افزایش پیدا کرد.


11. چرا شغل فعلیتان را ترک می کنید؟

پاسخ های زیادی به این سوال وجود دارد برای مثال جابجایی، نیاز به تجربه محیط جدید یا به دست آوردن فرصت های بزرگتر برای پیشرفت. سعی کنید روی اهداف شغلی آینده تمرکز کنید: در شغل فعلی من فضای کافی برای پیشرفت وجود ندارد، علاوه بر این می خواهم چالش های جدید را تجربه کنم.


12. چگونه به موفقیت دست پیدا می کنید؟

این سوال دیدگاه شما درباره اخلاق کاری، موقعیت حرفه ای و اهداف شخصی را روشن می کند. علاوه بر این اطلاعات زیادی را درباره روند کاری شما مشخص کرده می تواند فرصت بزرگی برای نمایش ارزش هایی از قبیل انگیزه، تعهد و شور و شوق باشد. برای مثال: من بر اساس سخت کوشی و همکاری با کارکنان دیگر به موفقیت دست پیدا می کنم. از نظرمن برای موفق شدن، کل تیم باید به اهداف فردی و تیمی دست پیدا کنند.


13. چرا به دنبال این شغل هستید؟

پاسخ شما به این سوال باید با اعتماد به نفس و مشخص باشد چون مصاحبه کننده می خواهد از تطابق اهداف شما با این موقعیت شغلی مطمئن شود. در این بخش باید اطلاعاتتان از شرکت را نشان داده و تطابق توانایی هایتان با نیازمندی شغل را نشان دهید:
من با خواندن چند مقاله و نشریه از تصمیم شما برای گسترش حوزه فعالیت های این شرکت مطلع شده و تمایل دارم در این مسیر با شما همراه و هم قدم باشم. احساس می کنم تجربه ای که در زمینه مدیریت پروژه دارم می تواند در دوران توسعه فعالیت ها به این شرکت کمک کند.


14. چرا باید شما را برای این شغل استخدام کنیم؟

پاسخ به این سوال فرصت مناسبی برای بیان خدماتی است که می توانید به شرکت ارائه کنید. در این سمت می توانید به چه موفقیت هایی دست پیدا کنید؟ حالا فرصت نشان دادن خودتان است. با اطلاع از مهارت ها و نیازمندی های این شغل می توانید هماهنگی آن با تجارب و صلاحیت هایی که دارید نشان دهید: من از توانایی های مدیریتی بالایی برخودارم که می تواند در این شغل مفید باشد و فکر می کنم بتوانم به این شرکت کمک کنم. با توجه به نیازمندی های این شغل، فکر می کنم همان چیزی است که من به دنبالش هستم.


15. در 5 سال آینده خود را کجا می بینید؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا فکر کنید این شرکت چه نقشی در برنامه های آینده شما دارد. علاوه بر این سعی کنید نشان دهید که قصد دارید مدتی طولانی در این شرکت باقی بمانید:
من تمایل دارم با شرکتی همکاری کنم که بتوانم در آن برای مدت طولانی مهارت های خود را ارتقا داده،چالش های مختلفی را تجربه کرده و پیشرفت کنم. یکی از مواردی که مرا به این شرکت علاقمند کرده سرمایه گذاری شما در توسعه شغلی است و فکر می کنم این مساله فرصت مناسبی برای برخورداری از مهارت های جدید و مشارکت در آینده شرکت است.


16. حقوق درخواستی شما چه قدر است؟

اگر از میزان حقوق و دستمزد شغل های مشابه اطلاع نداشته باشید پاسخ به این سوال بسیار مشکل خواهد بود. بنارین حتما زمانی را به جستجو درباره حقوق کارکنان مشاغل مشابه اختصاص داده و میانگینی از آن ها را مشخص کنید. ارائه پیشنهاد بسیار کمتر از مقدار میانگین توانایی های حرفه ای شما را زیر سوال برده و در عین حال ارائه پیشنهاد بسیار بالا ممکن است مانع استخدام شما شود. بنابرینی سعی کنید به این صورت پاسخ دهید: با در نظر گرفتن این سمت و مسئولیت های آن من انتظار حقوق تقریبی xx را دارم اما آمادگی مذاکره درباره آن را نیز دارم.


17. درباره مسائلی که به آنها علاقه دارید صحبت کنید

هدف مصاحبه کننده از این سوال اطلاع از شخصیت شما است. لازم نیست پاسخ شما به کار و شغل مربوط شود بنابرین می توانید درباره مسائل دیگر صحبت کنید: من به بهبود زندگی دیگران و جامعه علاقه دارم و بخش عمده ای از وقتم را به صورت داوطلبانه با کودکان و افرادی که به کمک نیاز دارند می گذارنم. این امر باعث ایجاد احساس ارزمشند بودن در آنها و خود من می شود.


18. چه کسانی بهترین و بدترین روسای شما بوده اند و چرا؟

پاسخ به این سوال نظر شما درباره روش های مدیریتی را مشخص می کند. توجه داشته باشید که هنگام پاسخ به این سوال نباید از رئیستان بدگویی کنید در عوض نشان دهید که نکات منفی این رییس باعث یاد گرفتن مسائل جدید شده است: من تمام روسایی را که تا بحال داشته ام تحسین می کنم. بهترین آن ها کسانی بوده اند که به من آموزش داده اند در حالی که چالش برانگیزترین آن ها نیز کارهایی را که نباید انجام دهم به من گوشزد کرده اند.


19. سوالات عمومی درباره همکاران قبلی

یکی دیگر از راه های بررسی تناسب مهارت های ارتباطی و فردی شما با فرهنگ شرکت، پرسیدن سوالاتی درباره نحوه تعامل شما با همکاران قبلیتان است. این سوال می تواند به صورت بالا یا به صورت «تا بحال به همکارانتان چه کمک هایی کرده اید» پرسیده شود.
نمونه ای از یک پاسخ مناسب: من تجربه کار با همکاران چالش برانگیز و غیر قابل پیش بینی را دارم. با این حال ترجیح داده ام روی جنبه های مثبت آن ها مثل مهارت ها و تواناهایی هایشان تمرکز کنم. این امر باعث شده علی رغم عدم ارتباط شخصی قوی بتوانم با آن ها کار کنم.


20. آیا سوالی دارید؟

این سوال در پایان اغلب مصاحبه ها پرسیده شده و نباید به آن جواب رد بدهید. با پاسخ به این سوال می توانید به مهارت هایی که در طول مصاحبه ذکر نشده اند اشاره کنید. برای مثال:
مسئولیت پذری مناسب در این شغل از نظر شما چه تعریفی دارد؟
چشم انداز پیشرفت و رشد در این شغل چیست؟
بزرگترین چالش های این شغل چه مواردی هستند؟
از نظر شما بزرگترین مزیت کار کردن در این شرکت چیست؟
این شرکت از چه روشهای مدیریتی استفاده می کند؟



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
If You Think Interviews Are Hard for You, Probably You Haven't Got Prepared for These 20 Questions
تاریخ درج: 1396/07/16
دانلود مقاله