چگونه یک برنامه نویس شویم؟

چگونه یک برنامه نویس شویم؟

همه آنچه لازم است بدانیم تا یک برنامه نویس موفق شویم.

اگر علاقه مند به کد زدن هستید، ما به شما می گوییم که چه زبانی را یاد بگیرید و چطور با آن برنامه نویسی کنید و app یا وب سایت و یا هر آنچه که می خواهید را تولید کنید. 2014 سال برنامه نویسی در انگلستان بود. (Year of Code) و هدف از این نام گذاری تشویق مردم سراسر جهان به برنامه نویسی و کد زدن بود. برنامه نویسی به برنامه تحصیلی مدارس اضافه شد و در ماه سپتامبر بچه های 5 ساله نیز تحت آموزش برنامه نویسی قرار گرفتند.
در ماه June چند ابزار برای یادگیری برنامه نویسی برای کودکان تولید شد. یکی از ابزارها BBC micro:bit بود.
ابزار بعدی که معرفی شد Swift از شرکت اپل بود که 2 سال پیش منتشر شد و امروزه اپل آن را به روز کرده و تحت نام Swify Playground در اختیار کاربرانش قرار داده است.

چگونه یک برنامه نویس شویم؟

با این ابزار ، کودکان و کاربران کد زدن را همانند بازی کردن یاد می گیرند.
این ابزار ها برای آینده ی صنعت کامپیوتر انگلستان نقشی حیاتی را ایفا کرد.




آموزش کد زدن - از کجا شروع کنیم؟


با وجود تنوع در زبان های برنامه نویسی ، باید بدانید که وقتتان را روی یادگیری چه زبانی سرمایه گذاری کنید.
آیا هدفتان از یادگیری برنامه نویسی، تولید app برای گوشی و تبلت است؟ آیا هدفتان طراحی وب سایت است؟
برای هر یک از این اهداف، یک کد برنامه نویسی متفاوت لازم است. برای همین ما نمی توانیم با قاطعیت بگوییم چه زبانی برای شما بهترین است، اما می توانیم برای انتخاب مناسب ترین زبان راهنمایی تان کنیم.
اگر یادگیری زبان برنامه نویسی را از دانشگاه انتظار دارید، پس هر زبانی که تدریس می شود را دنبال کنید. اما ما آنهایی را که می خواهند، برنامه نویسی یک مهارت برایشان باشد و همچنین شغل آینده، راهنمایی می کنیم تا بدانند چگونه به هر زبانی که مورد نیازشان بود، برنامه نویسی کنند.
خیلی مهم هست که بدانید "بهترین زبان برای یادگیری" وجود ندارد.




آموزش کد زدن – برنامه نویسی مبتنی بر بلوک


یکی از مهمترین زبان های برنامه نویسی که در مدارس مورد استفاده قرار می گیرد Scratch است که توسط دانشگاه MIT توسعه یافته است. برنامه نویسی با Scratch توسط ارتباط برقرار کردن و لینک کردن بلوک ها صورت می گیرد یعنی دیگر کاربر نیازمند یادگیری Syntax ها نخواهد بود و فقط دانستن مفهوم الگوریتم و ساختار برنامه کافی است. به علاوه چون بلوک ها مثل قطعه های پازل سرهم بندی می شوند، احتمال اشتباه چیدن انها کاهش می یابد. BBC micro:bit نیز در ورژن جدید خود مبتنی بر بلوک شده است که نام خود را به Microsoft Block Editor تغییر داده است.


علارقم رویکردهای غیر معمول، Scratch مانند اکثر زبان های برنامه نویسی یک زبان رویه ای است.
Scratch برای یادگیری سنین پایین مناسب است و اصلا عاقلانه نیست که برای بزرگسالان استفاده شود چون آنها را محدود می کند.
علاوه بر کودکان ،تنها برای آنهایی که تا به حال برنامه نویسی نکرده اند، می تواند مفید باشد.
این پلتفرم رایگان است و می توانید با استفاده از آن به صورت آنلاین برنامه برای سایت تهیه کنید و هم می توانید به صورت آفلاین برنامه نویسی کنید.
پلتفرم بعدی که مبتنی بر بلوک است و ادعا می کند " بدون استفاده از کیبورد برنامه نویسی کنید" Google Blocky است.




آموزش کد زدن – جایگزین BASIC


زمانی که فشار زیادی برای آموزش و تعلیم محاسبات در دانشگاه ها بود، BASIC زبان منتخب برای این کار بود. چون به عنوان زبان آموزشی طراحی شده بود، ادامه دادن به استفاده از آن برای برنامه نویسی مورد بحث همگان بود.
بعضی معتقد بودند که این زبان ، زبانی قدیمی است که کاربر را به عادت می اندازد و هنگامی که بخواهد به سراغ استفاده از زبانی جدید برود، بسیار شرایط را برایش سخت می کند
بعضی دیگرمعتقد بودند، چون زبان ساده ای است ، پردازش آن از زبان های جدید ساده تر است.
با این حال، BASIC هنوز هم به طور گسترده در مدارس و دانشگاه ها آموزش داده می شود زیرا اساتید با آن بیشتر از سایر زبان ها آشنا هستند.
یک ویژگی BASIC که هنوز هم آن را زنده نگه داشته است درمقابل زبان های جدید، یاد دادن پارادایم های متفاوت برنامه نویسی است.
در طول 50 سالی که از عمر BASIC می گذرد، نسخه های متعددی از آن منتشر شده است.
در ورژن های تازه تر BASIC به سراغ سبک های بلوک محور و شی گرا رفته است اما تمامی این نسخه ها از ریشه اصلی BASIC استفاده می کنند.
برای استفاده گرافیکی از BASIC باید به سراغ SmallBASIC بروید که از طریق smallbasic.sourceforge در دسترس است.
توجه داشته باشید که Visual BASIC که توسط microsoft تولید شد، با BASIC بسیار متفاوت است. نسخه ی اخیر Visual BASIC شی گراست.





آموزش کد زدن – زبان شی گرا


دومین زبان محبوب و معروف در محیط آموزشی Python است. بر خلاف BASIC، این زبان طرفدار روش فکری جاری در برنامه نویسی مثل مبتنی بر بلوک و شی گرایی است.
مانند C++ و C# که به طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند، این زبان هم از C به وجود آمده است.
یادگیری Python بسیار ساده تر از C++ و C# است. ما قصد نداریم به طور عمیق وارد مفهوم شی گرایی شویم اما کافی است بدانید که مهارت داشتن توی این زمینه بسیار مفید است.
می توانیدinterpreter Python را از این سایت دانلود کنید. www.python.org
اگر علاقه مند به یادگیری Python هستید، دوره های آموزشی آنلاین بسیاری وجود دارد مثل Complete Python Bootcamp و The Complete Python Developer Course با رشد سریع و روز افزون گوشی های هوشمند و تبلت ها ی اندرویدی، بسیار طبیعی است که بخواهید نحوه ی ساختن app را یاد بگیرید. درصد بالایی از app ها به زبان Java نوشته می شوند. از طرفی، محبوبیت Android بدین معنی است که یادگیری این زبان موجب به دست آوردن شغل بهتر می شود. برای یادگیری Java گزینه های متعددی وجود دارد. Java Developers’ Kit به راحتی در دسترس است.
منابع آنلاین زیادی وجود دارد که بتوانید با آنها به زبان جاوا برنامه نویسی کنید و برنامه ی خود را روی سایت قرار دهید. مثل www.compilejava.com
اگر علاقه به کد زنی به زبان Android دارید، باید Android Studio داشته باشید، و در مورد محیط Android اطلاعات کافی را داشته باشید.
میتوانید Android Studio رو از اینجا دانلود کنید. توجه داشته باشید که باید یک درک مناسب از جاوا داشته باشید تا بتوانید با Android برنامه نویسی کنید.
امروزه اکثر زبان های برنامه نویسی شی گرا هستند. اگرچه Syntax ها بین زبان های مختلف برنامه نویسی متفاوت است، اما با یادگیری یک زبان می توانید به زبان دیگر مهاجرت کنید.
اگر می خواهید گستره ی استفاده از زبان های برنامه نویسی در صنعت را بدانید به این لینک نگاه بندازید.
the Ttiobe index
در زیر نمونه ای از کد زنی به زبان Python را مشاهده می نمایید:




آموزش کد زدن - برنامه نویسی تحت وب- HTML و CSS


برنامه نویسی تحت وب خیلی متفاوت است.
یک مهارت حیاتی برای یادگیری است. برای ساختن صفحات وب ساده ، باید HTML را یاد بگیرید(حالت ایده آل آن یادگیری آخرین ورژن یعنی HTML5 است.)
این زبان یاد می دهد که چگونه عکس و متن روی صفحه نمایش، نشان داده شوند چون یک زبان نشانه گذاری و شکل دهی است و ساختارش با قبلی ها متفاوت است.
تمام فایل های متنی که در صفحه نمایش در وب دیده می شوند،HTML هستند. این متن ها توسط tag هایی نوشته شده اند.
برای مثال اگر متنی بین < h1 > و < / h1 > قرار گیرد قرار گیرد به این معنی است که آن متن به عنوان تیتر اول متن انتخاب شده است.
این یک کد بسیار ساده از زبان HTML است، با کدهایی یک مقدار پیچیده تر از این کد، می توان جدول، تصویر، لینک در صفحه قرار داد.



برای نوشتن یک کد HTML باید از یک نرم افزاراستفاده کنید که ممکن است روی کامپیوتر شما موجود باشد.
می توانید به کمک هر یک از ویرایشگر های متن، مثل Note Pad ، یک فایل HTML بسازید و با پسوند های .html و یا .htm آن را ذخیره کنید و سپس با دبل کلیک کردن روی آن فایل، در مرورگر پیش فرضتان اجرا می شود.
به علاوه، اکثر مرورگر های وب به شما این امکان را می دهند که سورس کد HTML صفحه ای که در حال مشاهده اش هستید را ببینید. برای ویرایش کد های HTML به ویرایشگرهایی مثل coffeecup نیاز دارید.
Coffeecup امکاناتی مانند tag های رنگی که قابل شناسایی باشند هنگام ویرایش و یا دیدن تغییرات اعمال شده روی صفحه قبل از تایید کامل را در اختیارکاربر قرار می دهد. در کنار توانایی نوشتن کدهای HTML ، نیاز به مقداری مهارت در زمینه گرافیک دارید.



وب پیجی که تنها با کدهای HTML ساخته شده باشد، استاتیک است اما سایر زبان ها به شما این امکان را می دهد تا محتوایی پویا تولید کنید.
گام اول در این راه استفاده از زبان CSS است که مخفف Cascaded Style Sheets می باشد.
در ساده ترین حالت مرورگر از حالت پیش فرض خود برای فونت و رنگ و سایز برای تمامی تیتر ها استفاده می کند.
HTML به شما این اجازه را می دهد که این ویژگی ها را خودتان تعریف کنید. اما CSS راه بهتری را فراهم می کند. با CSS فایل می توانید تمام فرمت های مورد نیاز را یکبار تعریف کرده و بارها از آن در جاهای مختلف استفاده کنید.
با استفاده ازفایل های CSS، صفحات مختلف وب سایت یک شرکت با یک فرمت نوشته می شوند.
پله بعدی در طراحی پویای یک صفحه اضافه کردن کدهای اجرایی است. یعنی کاربر با صفحه در تعامل باشد. برای مثال، Login کردن کاربر به سایت.
ما قصد نداریم در این مقاله به این مبحث بپردازیم اما مهم است که بدانید برای این کار به زبان های رویه ای نیاز است مثل CSS که توالی دستورالعمل ها را نشان دهد.
زبان JavaScript که به کلی با Java متفاوت است، اغلب در تعریف کد ها در سمت مرورگر استفاده می شود درحالی که زبان PHP برای کد زدن در سمت سرور مورد استفاده قرار می گیرد.
دوره های آموزش آنلاین برای HTML بسیار زیاد است، مثل
 Build Responsive Real World Websites with HTML5 and CSS،Learn to Build Beatiful HTML5 and CSS3 Websites in One Month،و Learn Web Designing & HTML 5/CSS3 Essentials in Four Hours




آموزش کد زدن- منابع یادگیری


اگر می خواهید کد زدن را یاد بگیرید، تنها نیستید، تعداد بسیاری منبع در دسترس وجود دارد.
برنامه نویسان آینده در مدرسه و دانشگاه در حال یادگیری برنامه نویسی هستند، اما با وجود این حجم زیاد از منابع برای یادگیری کد زدن، دیگر نگران نباشید که وقت تحصیلات آکادمیک برنامه نویسی را ندارید. این منابع حتی برای آنهایی که به طور آکادمیک برنامه نویسی را یاد گرفتند هم مفید است و می توانند با به اشتراک گذاری دانسته هایشان، سطح مهارت خود را بالا ببرند.
حجم بیشتر منابع در دسترس شامل دوره های آموزشی آنلاین این زبان ها می شود. وقتی به دنبال یادگیری یک زبان هستید حتما به سایت Codecademy سر بزنید.
در این سایت علاوه بر آموزش زبان برنامه نویسی مورد نظر، می توانید با اساتید و دانشجویان دیگر هم صحبت کنید.
در زمینه آموزش آنلاین سایت Udemy هم بسیار خوب است.



Coding club ها می تواند برای داوطلبان یادگیری برنامه نویسی بسیار مفید باشد.
اکثر این club ها توسط دانشجویان ساخته شده است تا با به اشتراک گذاری و رفع سوالات ایجاد شده برای هر فرد، در بهبود یادگیری و مهارت برنامه نویسی کوشا باشند.
Code Club و CoderDojo از نمونه ی این Club ها هستند. در این دو club می توانید دانسته هایتان را با دیگر برنامه نویسان یا داوطلبین یادگیری ، به اشتراک بگذارید. در Apps for Good می توانید به سایرین ، ساختن app را آموزش دهید.


بسیاری از افرادی که قصد یادگیری برنامه نویسی را دارند، به جز روش های یادگیری خودآموز، نیاز به آموزش های حضوری و استفاده از تجربیات مدرسان برنامه نویسی دارند. مدرسین دوره های برنامه نویسی در سماتک، سالهاست تجربه کدنویسی و پیاده سازی و تولید نرم افزارها را در رزومه کاری خود دارند. به جز دانش برنامه نویسی، انتقال مهارت و تجربه از مدرس به دانشجو بسیار مهم و ضروری است. در سماتک طیف وسیعی از زبان های برنامه نویسی از جمله سی شارپ، جاوا، TSQL، Python، HTML5، CSS3 و php تدریس می شوند که برای مشاهده لیست دوره های در حال ثبت نام می توانید به صفحه ثبت نام آنلاین سایت سماتک و برای مشاهده کل دوره های برنامه ریزی شده شش ماهه روی دانلود تقویم آموزشی کلیک کنید.




تاریخ درج: 1395/04/06
دانلود مقاله