8 سوال خلاقانه که می توان در مصاحبه شغلی پرسید

8  سوال خلاقانه که می توان در مصاحبه شغلی پرسید

تا کنون در اکثر مقالات ارائه شده به سوالاتی که در جلسات استخدامی از کارجو می شود پاسخ دادیم،
یا سعی کردیم سوالات چاش برانگیز جلسات استخدامی را همراه با پاسخ آنها به اطلاع کارجویان برسانیم،
طی 2 مقاله هم سوالات هدفداری که مدیران شرکت های موفق از کارجویان می پرسند را همراه با هدف آن سوالات برایتان جمع آوری کردیم، که پیشنهاد می کنیم از دستشان ندهید:
مدیران شرکت های موفق چه سوالاتی در جلسه استخدامی می پرسند قسمت 1از 2
مدیران شرکت های موفق چه سوالاتی در جلسه استخدامی می پرسند – قسمت 2ز 2
اما امروز سعی کردیم از دید کارفرمایان به جلسات استخدامی نگاه بیاندازیم و به آنها کمک کنیم تا بدانند چگونه سوالات مناسب بپرسند

به عنوان یک کارفرما حتما می دانید که مسئولیت اصلی شما پرسیدن سوال است، اما در این میان برخی سوالات نقاط ضعف و قوت متقاضیان را بهتر مشخص می کنند. در ادامه این مقاله 8 سوال مهم و خلاقانه را مطرح کرده ایم که نباید در مصاحبه های استخدامی از آنها غفلت کنید.



1. در پنج سال آینده خود را در چه جایگاهی تصور می کنید؟ حقوق درخواستی شما چقدر است؟

احتمالا در طول دوران کاری این سوال را به دفعات از متقاضیان پرسیده اید، اما هدف از این سوال علاوه بر مشخص کردن اهداف فرد، تعیین میزان ارزشی است که برای خود قائل می شود:

آیا متقاضی از نظر خودش، شرایط لازم برای شغل مورد نظر را دارد؟
از بهترین ویژگی های زمینه کاری برخوردار است؟
آیا توانایی همکاری با یک تیم در حال پیشرفت را دارد؟

یا اینکه با ارائه پاسخ های مبهم و غیرقابل قبول مانند «داشتن یک زندگی شاد» شانس استخدام شدن را از دست می دهد. متقاضیان می توانند از این سوال برای توضیح اهداف و انگیزه هایشان استفاده کنند. اگر احساس می کنید پاسخ آنها به اندازه کافی دقیق نیست و تنها یک تصویرکلی را ارائه کرده اند با عبارت هایی از قبیل «فقظ همین؟» آنها را به بیان جزئیات بیشتر تشویق کنید. از داوطلبان بپرسید برای افزایش حقوقشان چه برنامه هایی دارند.



2. چرا می خواهند برای این سازمان کار کنند؟

اولین کلماتی که فرد برای پاسخ به این سوال به کار می برد، میزان اهمیتی که برای مسئولیت ها و وظایفش قائل می شود را نشان خواهد داد. داوطلبی که نسبت به کار کردن برای شما جدی باشد خود را برای این سوال آماده کرده است. به متقاضیانی که از این فرصت برای نشان دادن ارزشهایشان استفاده می کنند، دقت کنید. یک داوطلب خوب از هر سوالی برای بزرگنمایی توانایی هایش استفاده نمی کند بلکه مثل یک سرآشپز به هر سوال برخی از توانایی هاش را اضافه کرده و غذای نهایی را آماده می کند.



3. چه چیزی اشتیاق شما را برمی انگیزد؟

افرادی که به این سوال پاسخ های عجیب و غیرواقعی از قبیل دریافت صورت حساب، تهیه لیست خرید و تهیه پیش نویس بودجه بدهند باید از لیست کارکنان احتمالی خارج شوند.
این سوال فرصت بیان علایق شخصی را به متقاضیان می دهد. علاوه بر این پاسخ داوطلبان سرنخ هایی را درباره انگیزه های آنها برای اینکه هر روز سرکار حاضر شوند به ما می دهد. این دلیل می تواند خود شغل یا مزیت های جانبی آن باشد.



4. لطفا یک چیز غیرعادی یا عجیب درباره خودت بگو

پاسخ داوطلب به این سوال می تواند نکات روانشناسانه ارزشمندی را درباره ویژگی های شخصی او نشان دهد.
آیا متقاضی درباره یک استعداد مخفیانه صحبت می کند؟
آیا از این سوال به عنوان فرصتی برای شکایت از چیزی استفاده می کند؟
آیا درباره کلکسیونی از اشیا عجیب غریبی که جمع آوری کرده صحبت می کند؟



5. چرا شغل قبلیت را ترک کردی یا می خواهی آن را ترک کنی؟

این سوال تا حدودی تنش آمیز است و تمام مصاحبه کننده ها را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی ممکن است شما را نیز هنگام خواندن این سطر دچار تنش کرده باشد.
شما به عنوان یک مصاحبه کننده نمی خواهید فضول یا بیش از حد کنجاو به نظر برسید از طرف دیگر مصاحبه شونده هم نمی خواهد درباره دلایلی که منجر به ترک کار قبلی شده مورد قضاوت نادرست قرار بگیرد. به یاد داشته باشید فردی که کار قبلی خود را ترک کرده لزوما کارمند بدی نبوده و اخراج نشده است.
اگر در جواب او به نکات مشکوکی برخوردید، می توانید با کارفرمای قبلی تماس گرفته و با مقیاس هایی از قبیل تناسب داشتن، قابل قبول بودن، بدون سوء پیشینه قانونی به او امتیاز دهید.



6. فکر می کنید در این شغل روزانه با چه چالش ها و مسئولیت هایی مواجه می شوید؟

هرکسی می تواند فرم استخدامی یک شغل را پرکرده و ادعای برخورداری از صلاحیت های لازم را داشه باشد اما تنها داوطلب های شایسته از ایده های خوبی برای چگونگی کار کردن در شغل مورد نظر برخودار هستند. داوطلبی که با سازمان و شغل مورد نظر آشنایی داشته وآن را درک کرده باشد، باید به این سوال به درستی پاسخ دهد.
در این سوال هم نامزدهایی که از قبل خود را برای مصاحبه آماده کرده باشند مشخص می شوند. افرادی که نتوانند به این سوال به دقت پاسخ دهد یا در پاسخ هایشان بیش از حد صداقت به خرج دهند (برای مثال احتمالا من هر روز با چند دقیقه تاخیر به سرکار آمده و بین کارهایم خود را با شبکه های اجتماعی سرگرم کنم) گزینه های خوبی نخواهند بود.



7. چگونه خود را با فرهنگ سازمانی ما وفق می دهید؟

افرادی که تنها می خواهند 8 ساعت از روز را در اداره بگذارنند و برای تمام شدن ساعت کاری لحظه شماری می کنند از این سوال متفرند چون به آنها می فهماند که مسئولیت های بیشتری در انتظارشان است. یک کارمند خوب چیزی بیش از جسمش را با خود به اداره آورده و در اعتلای فرهنگ سازمانی نقش خود را ایفا خواهد کرد.



8. آیا سوالی دارید؟

امروزه دیگر حتی دانشجویانی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند هم می دانند که چنین سوالی از داوطلبان پرسیده می شود، بنابرین نداشتن سوال برابر است با نداشتن هیچ شانسی برای استخدام شدن، چون این مساله می تواند نشانه عدم کنجاوی یا حتی عدم علاقه داوطلب به سازمان باشد.
از این سوال برای تعیین دغدغه های فرد استفاده کنید.
اگر داوطلب درباره مزایا و مرخصی سوال بپرسد، نشان می دهد که فرد مناسب برای اشتغال در استارتاپ ها نیست. آیا نسبت به همکاری با دیگران یا کار کردن در یک محیط مشترک بیش از اندازه نگران است؟ این مساله می تواند نشان دهنده مشکل در مهارت های میان فردی و احتمالا مشکلی در گذشته فرد باشد. اگرمسائلی از قبیل پارکینگ خودرو یا وجود آبسرد کن برای او سوال است ،همین حالا مصاحبه را تمام کنید.



یادگیری مهارت های تازه

وقتی قصد دارید وارد بازار کار شوید، عوامل زیادی وجود دارد که در موفقیت یا عدم موفقیت شما نقش دارند.علاوه بر نکات گفته شد، داشتن مهارت در برخی از زمینه ها از جمله: مهارت های ارتباطی، سواد مالی، آشنایی با حوزه برنامه نویسی و آموزش شبکه های کامپیوتری ، مهارت مدیریت زمان و... می تواند به شما کمک کند تا به هدف خود یعنی آینده شغلی بهتر دست پیدا کنید.



کمی خلاقیت به خرج دهید

از این هشت سوال به عنوان ابزاری برای بحث عمیق تر با داوطلبان استفاده کنید. سازمان شما هم مثل دیگر ارگان ها فرهنگ خاص خود را دارد بنابرین سعی کنید به این سوالات رنگ و بوی سازمان خود را اضافه کنید. با تبدیل کردن این مثال ها به سوالاتی خلاقانه می توانید تمایلات، استعدادهای نهفته و شخصیت واقعی متقاضیان را مشخص کرده و به نتایجی فوق العاده دست پیدا کنید.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
8 Creative Interview Questions to Ask Potential Employees
تاریخ درج: 1396/07/23
دانلود مقاله